pixabay / David_Peterson |
Με την ανάπτυξη να μειώνεται από οικονομικά προβλήματα, όπως οι παρατεταμένες επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 και η κρίση στον τομέα των ακινήτων που μαστίζει τη χώρα τα τελευταία δύο χρόνια, το Πεκίνο έχει αρχίσει να επενδύει σε μεγάλο βαθμό στη μεταποίηση.
Η στρατηγική αυτή αντανακλάται στην απότομη αύξηση του δανεισμού προς τις βιομηχανικές επιχειρήσεις, ο οποίος εκτινάχθηκε κατά 38,2% σε ετήσια βάση τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, σύμφωνα με στοιχεία της κεντρικής τράπεζας της Κίνας. Συγκριτικά, τα ανεξόφλητα δάνεια προς τον τομέα των ακινήτων μειώθηκαν κατά 0,2% την ίδια περίοδο.
Οι συνολικές επενδύσεις στον τομέα της μεταποίησης σημείωσαν επίσης άλμα, κατά 6,3% τους πρώτους εννέα μήνες του 2023 σε ετήσια βάση και κατά 11,3% στη μεταποίηση υψηλής τεχνολογίας ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Κίνας.
Εν τω μεταξύ, η Κίνα έχει επιτύχει ένα πλεόνασμα βιομηχανικών προϊόντων που έχει φτάσει περίπου στο 2% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ένα επίπεδο που δεν έχει παρατηρηθεί από τις ΗΠΑ μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence. Οι αναλυτές εκτιμούν πως περίπου το 45% των βιομηχανικών αγαθών της Κίνας εξάγεται, από αυτοκίνητα έως πλυντήρια ρούχων, καθώς η εγχώρια ζήτηση αδυνατεί να συμβαδίσει με την παραγωγή. Το Πεκίνο είναι ιδιαίτερα επιτυχημένο στην παραγωγή και εξαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών και ηλιακών συλλεκτών. Η αξία αυτών των εξαγωγών αυξήθηκε κατά 42% σε ετήσια βάση τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία.
Ενώ η εστίαση στη μεταποίηση έχει βοηθήσει μέχρι στιγμής τη χώρα να αποφύγει μια ύφεση παρόμοια με αυτή που έπληξε τις ΗΠΑ μετά την κατάρρευση της δικής τους αγοράς ακινήτων το 2008, κινδυνεύει να δημιουργήσει ανισορροπίες στην παγκόσμια παραγωγή που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυξημένες εμπορικές εντάσεις με άλλες χώρες, προειδοποιούν οι αναλυτές.