pixabay / distelAPPArath |
Οι ΗΠΑ, οι οποίες άρχισαν να εξάγουν το σχιστολιθικό τους αέριο μόλις το 2016, είναι σήμερα ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου στην ΕΕ μετά τη Νορβηγία. Το 2023, οι ΗΠΑ έγιναν ο κορυφαίος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο.
Πολλά κράτη της ΕΕ αύξησαν δραματικά τις αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου το 2023 μετά τη μείωση των ροών αερίου από τη Ρωσία μέσω αγωγών λόγω των κυρώσεων που σχετίζονται με την Ουκρανία και το σαμποτάζ στους αγωγούς Nord Stream το Σεπτέμβριο του 2022, που τους κατέστησε μη λειτουργικούς.
"Η ευρωπαϊκή εξάρτηση από το αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο θα αυξηθεί, εάν δεν επανεμφανιστεί περισσότερο ρωσικό αέριο και το Κατάρ αποφασίσει να μην εμπλακεί σε πόλεμο τιμών για μερίδιο αγοράς", δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων ο Άιρα Τζόζεφ, ανώτερος ερευνητικός συνεργάτης στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια. Ωστόσο, ο αναλυτής πρόσθεσε ότι οι αλλαγές στην πολιτική των ΗΠΑ θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντικό κίνδυνο.
Μάλιστα, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν διέταξε πρόσφατα προσωρινή παύση της έγκρισης εκκρεμών και μελλοντικών αιτήσεων για εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου, επικαλούμενος ανησυχίες για την κλιματική αλλαγή. Η παύση αναμένεται να επιτρέψει στο Υπουργείο Ενέργειας να επικαιροποιήσει τις οικονομικές και περιβαλλοντικές κατευθυντήριες γραμμές που χρησιμοποιεί κατά την έγκριση νέων αδειών εξαγωγής.
Ο Λευκός Οίκος είχε δεσμευτεί στις Βρυξέλλες να εξετάσει γρήγορα τις αιτήσεις για νέες εξαγωγικές δυνατότητες, αφού το μπλοκ επέλεξε να απεξαρτηθεί από τον ενεργειακό εφοδιασμό από τη Ρωσία.
Η ανακοίνωση του Μπάιντεν "δεν τηρεί αυτή την υπόσχεση", σύμφωνα με τον Φρεντ Χάτσισον, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της LNG Allies, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Ο αναλυτής της Energy Aspects για το φυσικό αέριο Ντέιβιντ Σεντούσκι πιστεύει ότι η διακοπή "σχεδόν σίγουρα θα αναιρεθεί" εάν οι Ρεπουμπλικάνοι ανακαταλάβουν τον Λευκό Οίκο.
"Αυτό θα μπορούσε να είναι μια παύση για πολιτικούς σκοπούς, για να κατευνάσει τη βάση του Μπάιντεν ενόψει των γενικών εκλογών", δήλωσε. "Ή θα μπορούσε να είναι μια μεγαλύτερη παύση στην αδειοδότηση που περιορίζει τις πιθανότητες να εγκριθούν μακροπρόθεσμα αυτοί οι τερματικοί σταθμοί".