Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αφήνει παγωμένη την αγορά πετρελαίου. Αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει

Την περασμένη εβδομάδα, το αργό τύπου Brent έκλεισε πάνω από τα 81 δολάρια ανά βαρέλι, κοντά στα 82. Πρόκειται για μια σταθερή αύξηση από την αρχή της εβδομάδας, όταν το διεθνές νόμισμα αναφοράς διαπραγματευόταν γύρω στα 78 δολάρια ανά βαρέλι. Ωστόσο, οι τιμές αυτές είναι περίπου οι ίδιες με τις τιμές που ήταν όταν οι Χούτι της Υεμένης άρχισαν να επιτίθενται σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Irina Slav - Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Η φαινομενικά αφύσικη κίνηση των τιμών πιθανώς έπαιξε ρόλο στην απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να σταματήσει να εργάζεται για την επέκταση της παραγωγικής της ικανότητας και συνέβαλε στην ήδη διαδεδομένη αβεβαιότητα για το μακροπρόθεσμο μέλλον της πετρελαϊκής βιομηχανίας στους επενδυτικούς κύκλους. Έκανε επίσης τους εμπόρους πετρελαίου να εφησυχάσουν. Και ο εφησυχασμός είναι επικίνδυνος. Διότι η κατάσταση είναι αρκετά δυναμική και υπάρχουν ήδη προειδοποιήσεις ότι μπορεί να αλλάξει γρήγορα.

Όταν οι Χούτι χτύπησαν το πρώτο τους πλοίο στις αρχές Νοεμβρίου, οι τιμές του πετρελαίου στην πραγματικότητα έπεσαν -από πάνω από 90 δολάρια ανά βαρέλι Brent στα τέλη Οκτωβρίου, η τιμή ήταν περίπου 77 δολάρια ανά βαρέλι στις αρχές Δεκεμβρίου. Κανείς δεν ανησυχούσε για διακοπή του εφοδιασμού στην Ερυθρά Θάλασσα, επειδή οι Χούτι δεν είχαν ως στόχο πετρελαιοφόρα.

Εκεί που γίνεται πιο ενδιαφέρον είναι ότι ακόμη και όταν επιτέθηκαν σε ένα πετρελαιοφόρο -ένα πλοίο καυσίμων για την Trafigura- οι τιμές δεν αυξήθηκαν. Οι δείκτες αναφοράς παρέμειναν πεισματικά σε ένα εύρος τιμών. Το κυρίαρχο συναίσθημα στις αγορές πετρελαίου ήταν πως η προσφορά ήταν επαρκής. Στην πραγματικότητα, εγκαθιδρύθηκε η αίσθηση ότι υπάρχει υπερπροσφορά πετρελαίου.

Υπήρχαν μερικοί πολύ καλοί λόγοι για αυτό το συναίσθημα. Για αρχή, οι φόβοι για κλιμάκωση του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς υποχώρησαν εν μέσω συνομιλιών για κατάπαυση του πυρός. Όσο μικρότερος είναι ο κίνδυνος κλιμάκωσης, λέει η σκέψη, τόσο μικρότερος είναι ο κίνδυνος διακοπής του εφοδιασμού με πετρέλαιο.

Στη συνέχεια, υπάρχει το επιχείρημα της πλεονάζουσας χωρητικότητας: Την περασμένη εβδομάδα οι αναλυτές της ING υπενθύμισαν στην αγορά ότι ο ΟΠΕΚ έχει περίπου 5 εκατομμύρια bpd σε πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Από αυτό, τα 3 εκατομμύρια bpd ήταν στη Σαουδική Αραβία. Οι έμποροι φαίνεται να υποθέτουν ότι αν διακοπεί η παροχή στη Μέση Ανατολή, οι Σαουδάραβες θα παρέμβουν για να βοηθήσουν - κάτι που μπορεί να μην κάνουν, αν η πρόσφατη ιστορία αποτελεί ένδειξη.

Πίσω στο 2022, όταν οι κυρώσεις απειλούσαν δυνητικά αρκετά εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων, οι τιμές εκτινάχθηκαν σε τριψήφια επίπεδα. Το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς, ανησυχώντας για την άνοδο των λιανικών τιμών της βενζίνης, ο πρόεδρος Μπάιντεν ζήτησε από τους Σαουδάραβες να αυξήσουν την παραγωγή. Οι Σαουδάραβες απάντησαν με το ισοδύναμο του "Θα δούμε" και στη συνέχεια δεν έκαναν τίποτα.

Οι πιθανότητες είναι πως αυτό θα επαναληφθεί αν οι τιμές εκτοξευθούν και πάλι, για οποιονδήποτε λόγο. Ο λόγος που θα επαναληφθεί είναι ότι οι Σαουδάραβες προσπαθούν εδώ και μήνες να ωθήσουν τις τιμές προς τα πάνω, χωρίς αποτέλεσμα. Η αγορά απλώς αρνείται να αναγνωρίσει την πιθανότητα η ζήτηση να ξεπεράσει την προσφορά, και αυτό χάρη σε προβλέψεις όπως η μηνιαία έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας για την αγορά πετρελαίου, η οποία συχνά υποτιμά τις τάσεις της ζήτησης. 

Για το τρέχον έτος, για παράδειγμα, ο ΙΕΑ έχει μέχρι στιγμής προβλέψει αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ενώ η προσφορά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, θα πρέπει να αυξηθεί κατά 1,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Ωστόσο, οι εκτιμήσεις δεν έχουν ενσωματώσει την επίδραση της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα στη ζήτηση πετρελαίου, η οποία ήταν αξιοσημείωτη -και αρκετά κυριολεκτική.

Η ανακατεύθυνση των πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προσθέτει πάνω από μία εβδομάδα στα ταξίδια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών των πλοίων κινείται με καύσιμα πετρελαίου. Η αναδρομολόγηση αυξάνει άμεσα τη ζήτηση πετρελαίου - κατά περίπου 200.000 bpd μέχρι στιγμής, σύμφωνα με ανώνυμη πηγή που μίλησε στους σχολιαστές του Reuters George Hay και Yawen Chen.

Αυτό σημαίνει, λοιπόν, ότι στην καλύτερη περίπτωση, η ζήτηση πετρελαίου φέτος θα αυξηθεί κατά 1,4 εκατ. bpd αντί για 1,2 εκατ. bpd -και ενδεχομένως πολύ περισσότερο. Και δεν υπάρχει ποτέ βεβαιότητα ούτε για την προσφορά εκτός ΟΠΕΚ. Συνήθως, οι προβλέψεις για την προσφορά επικεντρώνονται στην αύξηση της αμερικανικής παραγωγής, αλλά φέτος, η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ δήλωσε ότι αναμένει απότομη επιβράδυνση της αύξησης της παραγωγής. Για να είμαστε δίκαιοι, όπως και η ΔΟΕ, η EIA έχει κάνει λάθος και στο παρελθόν, αλλά εξακολουθεί να αξίζει να παρακολουθούμε τα απαισιόδοξα σενάρια και για το άμεσο μέλλον.

Εν τω μεταξύ, νωρίτερα αυτό το μήνα, η Standard Chartered προειδοποίησε πως η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου μπορεί να είναι πολύ πιο περιορισμένη από ό,τι πιστευόταν προηγουμένως και πως η αγορά θα μπορούσε να μετατραπεί σε έλλειμμα ήδη από αυτό το μήνα, σε ποσοστό 1,6 εκατομμυρίων βαρελιών ανά ημέρα. Επίσης, δεν είναι η μόνη. Η EIA αναμένει επίσης έλλειμμα προσφοράς πετρελαίου για τον Φεβρουάριο, και μάλιστα μεγαλύτερο από αυτό της StanChart, στα 2,3 εκατομμύρια bpd.

Ο εξισορροπητικός παράγοντας για τις τιμές, κάπως ειρωνικά, είναι οι επιπτώσεις της ίδιας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Λόγω των μεγαλύτερων διαδρομών, το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης έχει γίνει πιο δαπανηρό, εμποδίζοντας την επέκταση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και, κατά συνέπεια, περιορίζοντας τις τιμές του πετρελαίου. Προς το παρόν, αυτό λειτουργεί για τους εμπόρους πετρελαίου, οι οποίοι φαίνεται να επικεντρώνονται περισσότερο στις οικονομικές ενημερώσεις παρά στα νέα από την πετρελαϊκή βιομηχανία, χάρη στην αύξηση των αλγοριθμικών συναλλαγών.

Οι περισσότεροι αναλυτές εξακολουθούν να προειδοποιούν για το ενδεχόμενο κλιμάκωσης στη Μέση Ανατολή. Ο κίνδυνος υπάρχει, αλλά δεν έχει ακόμη εκδηλωθεί, γι' αυτό και οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται εκεί που βρίσκονται. Κανείς δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται πραγματικά για περαιτέρω κλιμάκωση. Και αυτά είναι πραγματικά καλά νέα για τους καταναλωτές πετρελαίου.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail