Ανάλυση της προσωρινά προγραμματισμένης επέκτασης του Μεσογειακού Διαδρόμου προς το Lvov

Ο αναπληρωτής πρόεδρος του ρωσικού Συμβουλίου Ασφαλείας Ντμίτρι Μεντβέντεφ επέστησε την παγκόσμια προσοχή στην προσωρινά προγραμματισμένη επέκταση του Μεσογειακού Διαδρόμου προς το Λβοφ με tweet του τη Δευτέρα, το οποίο εικάζει ότι αυτό θα προεξοφλήσει τη δημιουργία μιας ανυπόστατης Ουκρανίας με πρωτεύουσα την εν λόγω δυτική πόλη. Η ΕΕ φέρεται να συμφώνησε να χρηματοδοτήσει το εν λόγω σιδηροδρομικό έργο μέχρι την πόλη αυτή αντί για το Κίεβο, μεταξύ άλλων μέσω της κατασκευής γραμμών ευρωπαϊκού-συμβατού εύρους, δίνοντας έτσι αφορμή για φήμες σχετικά με την πρόθεσή τους.

Andrew Korybko / Παρουσίαση Freepen.gr

Ο Μεντβέντεφ έκλεισε ειρωνικά το tweet του γράφοντας πως "το θέμα εδώ δεν είναι ότι οι ράγες στη Δύση και στη Μαλορόσια διαφέρουν σε πλάτος. Είναι απλώς πως οι επιχειρήσεις είναι πολύ πιο προνοητικές από τους πολιτικούς", αλλά το επιχείρημα μπορεί εξίσου εύλογα να διατυπωθεί ότι οι επιχειρήσεις αποστρέφονται επίσης περισσότερο τους πολιτικούς κινδύνους. Μπορεί να μην είναι πως δεν περιμένουν ότι το Κίεβο θα παραμείνει η πρωτεύουσα της Ουκρανίας, η οποία, όπως ανέφερε τον περασμένο μήνα ο πρώην αξιωματούχος του Πενταγώνου Stephen Bryen, θα μπορούσε να μεταφερθεί στο Lvov, αλλά πως αυτή η επέκταση είναι απλώς ένα πιλοτικό σχέδιο.

Για να εξηγήσω, ενώ ο διάδρομος αυτός θα συμπλήρωνε ωστόσο τον πολιτικό ρόλο του Lvov στο προαναφερθέν σενάριο, θα μπορούσε κάλλιστα να είναι πιο άνετο για τις Βρυξέλλες να δουν πόσο γρήγορα θα μπορούσε να κατασκευαστεί και πόσο κερδοφόρος θα είναι για όλους πριν δεσμευτούν για την επέκτασή του στο Κίεβο. Εξάλλου, είναι ήδη αρκετά πρωτοφανές το γεγονός ότι η ΕΕ φέρεται να κατέληξε σε προσωρινή συμφωνία για τη χρηματοδότηση της επέκτασης της εν λόγω διαδρομής σε ένα μη κράτος μέλος, οπότε είναι λογικό να το παίξουν προσεκτικά.

Η Ουκρανία εξακολουθεί επίσης να είναι εμπόλεμη ζώνη και πολλοί από τους βομβαρδισμούς που έχει πραγματοποιήσει η Ρωσία κατά στρατιωτικών στόχων αυτό το διάστημα έγιναν στις περιοχές ανατολικά των πρώην εδαφών της πρώην Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας. Η δέσμευση ενός τεράστιου ποσού κονδυλίων για την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου πιο κοντά στις περιοχές που έχουν πληγεί άμεσα από αυτή τη συνεχιζόμενη σύγκρουση, ιδίως την ίδια την πρωτεύουσα, θα μπορούσε δικαίως να επικριθεί από ορισμένους Ευρωπαίους βουλευτές ως ένα απερίσκεπτο στοίχημα που ενέχει τον κίνδυνο να σπαταληθούν πόροι σε έναν "λευκό ελέφαντα" [λευκός ελέφαντας είναι μια κατοχή που ο ιδιοκτήτης του δεν μπορεί να διαθέσει, και του οποίου το κόστος, ιδιαίτερα αυτό της συντήρησης, είναι δυσανάλογο με τη χρησιμότητά του].

Ωστόσο, η προσεκτική έγκριση ενός πιλοτικού σχεδίου για την επέκταση του διαδρόμου αυτού μέχρι το Λβοφ θα μπορούσε να μειώσει την αντίσταση στην πρωτοβουλία αυτή και ενδεχομένως να αποδείξει τη βιωσιμότητά της, μερικά χρόνια μετά, η οποία θα μπορούσε να επεκταθεί μέχρι το Κίεβο μετά τον αναπόφευκτο τερματισμό της σύγκρουσης. Η πρόθεση αυτή είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν είναι αυτή που εκτίμησε ο Μεντβέντεφ, ακόμη και αν τελικά εξυπηρετεί αυτόν τον ρόλο στο σενάριο που ανέφερε ο Bryen, δεδομένου πως ο διάδρομος Βόρειας Θάλασσας-Βαλτικής θα είχε προτεραιότητα έναντι του μεσογειακού σε αυτή την περίπτωση.

Το έργο αυτό συνδέει τις Κάτω Χώρες με τη Γερμανία, την Πολωνία και τη Βαλτική, και η πρόταση του καλοκαιριού του 2022 για την επέκτασή του στην Ουκρανία θα μπορούσε να είχε εγκριθεί αντ' αυτού εάν το μπλοκ προέβλεπε ότι θα έπαιζε τον προαναφερθέντα ρόλο σε ένα πολύ μικρότερο από το σημερινό κρατίδιο. Ενδεικτικά, η Πολωνία έχει ήδη πάρει πονηρά τον έλεγχο της Δυτικής Ουκρανίας με οικονομικά μέσα, και η επιστροφή του υποστηριζόμενου από τη Γερμανία Ντόναλντ Τουσκ στην πρωθυπουργία θα μπορούσε να δει τον πλούτο της Ουκρανίας να διοχετεύεται στο Βερολίνο μέσω της Βαρσοβίας.

Η Πολωνία μόλις υποτάχθηκε στη γερμανική ηγεμονία συμφωνώντας στη μερική εφαρμογή της "στρατιωτικής Σένγκεν" για τη βελτιστοποίηση της μετακίνησης στρατευμάτων και εξοπλισμού μεταξύ αυτών των δύο και της Ολλανδίας, κάτι που θα είναι η πρώτη φορά μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο που η Γερμανία θα μπορέσει να το κάνει. Πριν από ένα τρίτο του έτους, η προηγούμενη κυβέρνηση της Πολωνίας κατηγόρησε επίσης τη Γερμανία ότι έκανε συμφωνία με την Ουκρανία πίσω από την πλάτη της, οπότε το έδαφος είναι έτοιμο για να επεκτείνει η Γερμανία την οικονομική της επιρροή εκεί.

Πριν από την πρόσφατη αναφορά σχετικά με την προσωρινή συμφωνία της ΕΕ να χρηματοδοτήσει την επέκταση του Μεσογειακού Διαδρόμου μέχρι το Λβοφ, θα μπορούσε επομένως κανείς να προβλέψει πως θα χρηματοδοτούσε αντ' αυτού το διάδρομο Βόρειας Θάλασσας-Βαλτικής, αλλά αυτό δε συνέβη, παρά το γεγονός ότι ήταν το πιο λογικό για τον de facto Γερμανό ηγέτη του μπλοκ. Δεν είναι σαφές τι ευθύνεται για αυτή την ανεξήγητη απόφαση, αλλά παρ' όλα αυτά χρησιμεύει ως ισχυρός αντίλογος στην εκτίμηση του Μεντβέντεφ για τις μεγάλες στρατηγικές προθέσεις της ΕΕ σε αυτή την περίπτωση.

Συνθέτοντας όλα τα στοιχεία, η υπόθεση μπορεί συνεπώς να υποστηριχθεί με πειστικό τρόπο ότι η προσωρινά προγραμματισμένη επέκταση του Μεσογειακού Διαδρόμου προς το Λβοφ είναι ένα πιλοτικό σχέδιο που δεν προμηνύει την πρόθεση του μπλοκ να προετοιμάσει τη μεταφορά της ουκρανικής πρωτεύουσας εκεί, παρόλο που αυτό το σενάριο θα μπορούσε ακόμη να πραγματοποιηθεί. Η άποψη του Μεντβέντεφ δεν ήταν λανθασμένη αυτή καθαυτή, καθώς υπάρχει μια πειστική λογική πίσω από αυτό που έγραψε, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τα γεγονότα που μοιράστηκαν σε αυτό το κομμάτι, φαίνεται να μοιάζει περισσότερο με ευσεβείς πόθους παρά με οτιδήποτε άλλο.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail