Freepen.gr - Η Ρωσική Πολεμική Αεροπορία έχει προγραμματίσει να αρχίσει να παραλαμβάνει από το 2025 μια βελτιωμένη νέα παραλλαγή του μαχητικού Su-57 πέμπτης γενιάς, το Su-57M, για το οποίο αναφέρθηκε ότι τον Οκτώβριο του 2022 ξεκίνησαν οι πτητικές δοκιμές και θα ενσωματώνει έναν νέο κινητήρα με την ονομασία AL-51F. Παρόλο που η ρωσική βιομηχανία μαχητικής αεροπορίας έχει σταθερά χάσει τις ανακοινωθείσες προβλέψεις για την ένταξη νέων συστημάτων σε υπηρεσία, το Su-57M είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αρχίσει να παραδίδεται πριν από το 2027. Ενώ πολλά σχετικά με τις δυνατότητες που θα προσφέρει ο νέος κινητήρας στο Su-57 παραμένουν άγνωστα, πρόσφατες αναφορές από ρωσικές πηγές αναφέρουν ότι ο AL-51F θα επιτρέψει στο μαχητικό να ταξιδεύει χωρίς τη χρήση μετακαυστήρων όχι μόνο σε υπερηχητικές ταχύτητες - μια ικανότητα γνωστή ως supercruise - αλλά να το κάνει σε ταχύτητες Mach 2 ή και περισσότερο, γράφει το militarywatchmagazine.com.
Το μόνο τακτικό μαχητικό αεροσκάφος που είναι σήμερα ικανό για πτήση Mach 2+ είναι το αναχαιτιστικό MiG-31 Foxhound, αν και απαιτεί μετακαυστήρες για να το κάνει, με την ικανότητα αυτή να επιτρέπει στο Su-57 να ανταποκρίνεται σε απειλές και να διεξάγει περιπολίες πολύ πιο γρήγορα χωρίς να επιβαρύνει την εμβέλειά του. Η χρήση μετακαυστήρων καίει πολύ πιο γρήγορα καύσιμα και έτσι καθιστά τις υπερηχητικές πτήσεις μη βιώσιμες για μεγάλα χρονικά διαστήματα για τη μεγάλη πλειοψηφία των μαχητικών αεροσκαφών, ενώ μειώνει σημαντικά τις αποστάσεις τους. Επί του παρόντος, το μόνο μαχητικό πέμπτης γενιάς που βρίσκεται σε παραγωγή και μπορεί να πετάξει με υπερηχητική ταχύτητα είναι το κινεζικό J-20, αν και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο σε χαμηλές υπερηχητικές ταχύτητες λίγο πάνω από το Mach 1. Το αμερικανικό F-35 δεν μπορεί να πετάξει υπερηχητικά χωρίς να χρησιμοποιήσει τους μετακαυστήρες του.
Γνωστός στα στάδια ανάπτυξής του ως Saturn 30, από το όνομα της εταιρείας που ήταν κυρίως υπεύθυνη για το πρόγραμμα UEC Saturn, ο κινητήρας AL-51F αντιπροσωπεύει τη δεύτερη προσπάθεια της Ρωσίας για ένα σχέδιο πέμπτης γενιάς μετά τον πολλά υποσχόμενο AL-41F, ο οποίος, αν και αναπτύχθηκε μέχρι την ετοιμότητα για σειριακή παραγωγή, θεωρήθηκε πολύ δαπανηρός για να παραχθεί για το μαχητικό MiG 1.42 που προοριζόταν να τροφοδοτήσει. Με το Su-57 να κοστίζει περίπου το μισό από ό,τι αναμενόταν να κοστίζει το MiG 1.42, ο κινητήρας AL-51F φέρεται επίσης να έχει χαμηλότερο λειτουργικό και παραγωγικό κόστος.
Ο νέος κινητήρας είναι καλά βελτιστοποιημένος για stealth, και επωφελείται από συγκλίνοντα-αποκλίνοντα ακροφύσια με οδοντωτά πτερύγια για τη μείωση της διατομής του ραντάρ. Η ώση του εκτιμάται ότι θα είναι κατά περίπου 8% υψηλότερη από εκείνη του πλησιέστερου αμερικανικού αντιπάλου του, του F119 του F-22, αν και το κύριο πλεονέκτημά του αναμένεται να είναι οι πολύ χαμηλότερες απαιτήσεις συντήρησης και η δυνατότητα τρισδιάστατης διαμόρφωσης διανύσματος ώσης για πολύ βελτιωμένη ευελιξία σε χαμηλές ταχύτητες. Αν και το βεληνεκές του Su-57 είναι ήδη υπερδιπλάσιο από αυτό των αμερικανικών αντιπάλων του F-35 και F-22, το AL-51F θα βελτιώσει περαιτέρω το βεληνεκές του μαχητικού κατά σχεδόν 10 τοις εκατό.