Ο διάδρομος μεταφορών Βορρά-Νότου δεν είναι το μόνο γεωοικονομικό σχέδιο της Ρωσίας στην Κεντρική Ασία

Ο Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (NSTC) κατέχει εξέχουσα θέση στις συζητήσεις σχετικά με τα γεωοικονομικά έργα της Ρωσίας στην Κεντρική Ασία λόγω της συμμετοχής της Ινδίας και του Ιράν, αλλά υπάρχουν και δύο άλλα που λίγοι γνωρίζουν, αλλά για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών μόλις ενημέρωσε τους πάντες. Πρόκειται για το "Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών" (ITC) και το "Νότιο Διάδρομο Μεταφορών" (STC) που θα διασχίσουν την περιοχή μετά την ολοκλήρωσή τους μέσω των αξόνων Βορρά-Νότου και Ανατολής-Δύσης αντίστοιχα.

Andrew Korybko /

Ο πρώτος θα συνδέει τη Λευκορωσία με το Πακιστάν μέσω της Ρωσίας, του Καζακστάν, του Ουζμπεκιστάν και του Αφγανιστάν, ενώ ο δεύτερος θα συνδέει τη Ρωσία και το Κιργιστάν (ενδεχομένως και την Κίνα) μέσω της Κασπίας Θάλασσας, του Τουρκμενιστάν και του Ουζμπεκιστάν, το τελευταίο εκ των οποίων είναι ο απαραίτητος εταίρος συνδεσιμότητας και για τις δύο. Παρά το γεγονός πως είναι πιο φιλόδοξος και αποτελεσματικός λόγω του μονοτροπικού χαρακτήρα του, ο ITC θα δυσκολευτεί πιθανότατα να ολοκληρωθεί πλήρως λόγω των συνεχιζόμενων εντάσεων μεταξύ Πακιστάν και Ταλιμπάν, αλλά υπάρχει μια λύση μέσω του NSTC.

Υπό την προϋπόθεση ότι οι ιρανο-πακιστανικές σχέσεις θα συνεχίσουν να βελτιώνονται μετά τα χτυπήματα " tit-for-tat " τον Ιανουάριο που έληξαν με αμοιβαίες δηλώσεις αποκλιμάκωσης και την επανάληψη των διπλωματικών σχέσεων που διακόπηκαν για λίγο από το Ισλαμαμπάντ, τότε το Πακιστάν μπορεί να χρησιμοποιήσει το NSTC για να εμπορεύεται με τη Ρωσία. Ο κλάδος αυτής της διαδρομής στην Κεντρική Ασία μέσω του Τουρκμενιστάν μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί από το Πακιστάν, εάν εκμεταλλευτεί τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις υποδομών της χώρας αυτής, οι οποίες ο νέος ηγέτης της οραματίζεται να μετατρέψει το "ερημικό βασίλειό" του σε περιφερειακό κόμβο μεταφορών.

Όσον αφορά τον STC, αυτός ο αδέξιος πολυτροπικός διάδρομος εξυπηρετεί τον σκοπό της προληπτικής διασφάλισης από ενδεχόμενη προδοσία του Καζακστάν σε περίπτωση που η Αστάνα συνθηκολογήσει με τις δυτικές πιέσεις για να εμποδίσει το εμπόριο της Ρωσίας με τις άλλες τέσσερις δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας. Αυτό το σενάριο είναι αρκετά αξιόπιστο ώστε η Μόσχα αποφάσισε να πρωτοστατήσει σε αυτή τη διακασπιακή διαδρομή για κάθε ενδεχόμενο, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τον σχεδιαζόμενο σιδηροδρομικό δρόμο της Κίνας με το Κιργιστάν και το Ουζμπεκιστάν για να μειώσει το κόστος και τελικά να συνδεθεί και με τη Λαϊκή Δημοκρατία.

Ωστόσο, το συγκριτικά υψηλότερο κόστος και ο μεγαλύτερος χρόνος που απαιτείται για το εμπόριο μέσω της Κασπίας σε σχέση με το Καζακστάν πιθανόν να εμποδίσουν τις προοπτικές ανάπτυξής της. Για το λόγο αυτό, ο STC αναμένεται να παραμείνει ως εφεδρικό σχέδιο που δε θα χρησιμοποιείται τόσο συχνά, δεδομένου ότι το υφιστάμενο εμπόριο μέσω Καζακστάν είναι πολύ πιο αποτελεσματικό για όλα τα μέρη. Ωστόσο, εάν η Αστάνα υποκύψει στις δυτικές πιέσεις, τότε το εμπόριο μέσω του STC θα εκτοξευθεί προς όφελος της νεοσύστατης βιομηχανίας logistics του Τουρκμενιστάν.

Έχοντας αναλύσει εν συντομία τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των δύο λιγότερο γνωστών γεωοικονομικών σχεδίων της Ρωσίας στην Κεντρική Ασία, γίνονται εμφανή μερικά συμπληρωματικά σημεία. Πρώτον, ο STC είναι η παράκαμψη της Ρωσίας για το εμπόριο με την υπόλοιπη περιοχή, εάν το Καζακστάν την προδώσει και καταστρέψει τις προοπτικές του INC, ενώ ο NSTC εξυπηρετεί έναν παρόμοιο σκοπό για τη διευκόλυνση του εμπορίου του Πακιστάν με την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία, εάν οι δεσμοί με τους Ταλιμπάν παραμείνουν τεταμένοι και καταστρέψουν τις προοπτικές του INC από αυτή την κατεύθυνση.

Το δεύτερο σημείο είναι ότι η Ρωσία μπορεί να βασιστεί εν μέρει στις κινεζικές υποδομές στην Κεντρική Ασία, όπως το Πακιστάν μπορεί να βασιστεί εν μέρει στις ινδικές υποδομές στο Ιράν. Αυτή η διαπίστωση δείχνει ότι η χρήση των υποδομών συνδεσιμότητας δεν προορίζεται αποκλειστικά για εκείνους που τις χρηματοδοτούν, τις κατασκευάζουν και/ή τις φιλοξενούν, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί από οποιονδήποτε, όπως για παράδειγμα τα κανάλια του Σουέζ και του Παναμά. Το αποτέλεσμα είναι πως η ευρασιατική ολοκλήρωση θα προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς και θα επιταχύνει τις πολυπολικές διεργασίες στην υπερήπειρο.

Και τέλος, η άγια ανοχή της Ρωσίας για τον αναφερόμενο εξοπλισμό της Ουκρανίας από το Πακιστάν και την κωλυσιεργία στις πολυετείς στρατηγικές ενεργειακές συνομιλίες θα μπορούσε εν μέρει να εξηγηθεί από τη Μόσχα που θέλει να αξιοποιήσει το τεράστιο δυναμικό της αγοράς της μέσω του INC/NSTC μετά την σταθεροποίηση των κρίσεων της χώρας αυτής. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κάνει τα στραβά μάτια και στα δύο, σε αντίθεση με το να δώσει στο Ισλαμαμπάντ ένα γλωσσόφιλο για το πρώτο και να παγώσει εκ των πραγμάτων τις προαναφερθείσες συνομιλίες, προκειμένου να επενδύσει τους περιορισμένους πόρους της στη διαπραγμάτευση συμφωνιών με πιο ενδιαφερόμενους εταίρους αντ' αυτού.

Συνολικά, τα πλεονεκτήματα των δύο λιγότερο γνωστών γεωοικονομικών έργων της Ρωσίας στην Κεντρική Ασία υπερτερούν κατά πολύ των μειονεκτημάτων, γι' αυτό και το Υπουργείο Μεταφορών τα επιδιώκει παρά τα αντίστοιχα εμπόδια. Και οι δύο βρίσκονται ακόμη σε νηπιακό στάδιο και, ως εκ τούτου, θα χρειαστούν κάποιο χρόνο για να τεθούν πλήρως σε λειτουργία, αλλά θα αξίζει τον κόπο όταν ολοκληρωθούν, καθώς θα επιταχύνουν τις πολυπολικές διαδικασίες. Η υπερήπειρος θα συνεχίσει τότε τη γεωοικονομική ολοκλήρωσή της και θα γίνει πιο δύσκολο για τη Δύση να διαιρεί και να εξουσιάζει.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail