pixabay / 127071 |
Οι Ηνωμένες Πολιτείες διεξάγουν έναν παράνομο πόλεμο στην Υεμένη, όπου σημαντικές ναυτιλιακές διαδρομές κατά μήκος των ακτών της χώρας έχουν διακοπεί λόγω της συνεχιζόμενης βίας στην περιοχή.
Edward Hunt - fpif.org / Παρουσίαση Freepen.gr
Παρά την ευρεία κατανόηση στην Ουάσιγκτον ότι οι στρατιωτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη παραβιάζουν το αμερικανικό δίκαιο, οι Αμερικανοί αξιωματούχοι εξακολουθούν να επιμένουν πως πρέπει να συνεχίσουν την στρατιωτική τους εκστρατεία, η οποία, όπως λένε, είναι απαραίτητη για την εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων στην εμπορική ναυσιπλοΐα μέσω της Μέσης Ανατολής.
"Η οικονομία των ΗΠΑ βασίζεται στις ανοιχτές θαλάσσιες οδούς", δήλωσε ο Αμερικανός στρατηγός Μάικλ Κουρίλα, διοικητής της Κεντρικής Διοίκησης των ΗΠΑ, σε ακρόαση στη Γερουσία στις 7 Μαρτίου, αφού ρωτήθηκε για την αυξανόμενη στρατιωτική παρουσία των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα. "Σύμφωνα με την στρατηγική μας για την εθνική ασφάλεια, δε θα επιτρέψουμε σε έναν κρατικό ή μη κρατικό παράγοντα να επηρεάσει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, στο Bab al Mandeb ή στη Διώρυγα του Σουέζ".
Από τις 11 Ιανουαρίου, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατευθύνουν αεροπορικές επιδρομές και άλλες στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Υεμένη. Οι αμερικανικές στρατιωτικές δυνάμεις έχουν στοχοθετήσει τους Χούτι, μια μαχητική ομάδα που εξαπολύει πυραύλους και άλλες επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, το Bab al Mandeb και τον Κόλπο του Άντεν.
Επί μήνες, οι επιθέσεις των Χούθι έχουν διαταράξει την εμπορική ναυσιπλοΐα. Οι Χούθι επιμένουν ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις τους μέχρι το Ισραήλ να τερματίσει την στρατιωτική του επίθεση στη Γάζα.
Αν και ορισμένες από τις επιθέσεις των Χούθι έχουν προκαλέσει θύματα, η μεγαλύτερη ανησυχία στην Ουάσιγκτον ήταν οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία. Όπως έχουν επανειλημμένα επισημάνει Αμερικανοί αξιωματούχοι, έως και το 15% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 12% του εμπορίου πετρελαίου που βασίζεται στη θάλασσα.
"Ο λόγος που είναι τόσο σημαντικός εκεί είναι ο εξής", εξήγησε ο υπουργός Εξωτερικών Antony Blinken νωρίτερα φέτος. "Το 15 τοις εκατό της εμπορικής κίνησης περνάει από αυτό το στενό κάθε μέρα". Αυτό περιλαμβάνει "το 30 τοις εκατό των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο".
Ιδιαίτερη ανησυχία για τους Αμερικανούς αξιωματούχους προκαλεί το Bab al Mandeb, ένα στενό κατά μήκος της νοτιοδυτικής ακτής της Υεμένης που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν. Εκτιμάται ότι 8,8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου μεταφέρονται καθημερινά μέσω του στενού, καθιστώντας το ένα από τα "στρατηγικά σημεία αποχέτευσης" του κόσμου, όπως το περιέγραψε ο στρατηγός Κουρίλα.
Αν και ο Λευκός Οίκος επέμεινε ότι ο Πρόεδρος Μπάιντεν έχει τη νομική εξουσία να αναλάβει στρατιωτική δράση κατά των Χούθι, αρκετά μέλη του Κογκρέσου έχουν αντικρούσει τους ισχυρισμούς του. Σε μια ακρόαση στη Γερουσία τον Φεβρουάριο, αρκετοί γερουσιαστές επέστησαν την προσοχή στην Απόφαση περί πολεμικών εξουσιών, η οποία ορίζει πως ο πρόεδρος δεν μπορεί να συνεχίσει τις εχθροπραξίες για διάστημα μεγαλύτερο των 60 ημερών χωρίς την έγκριση του Κογκρέσου.
Ανεξάρτητα από αυτό, το Κογκρέσο δεν έχει ενεργήσει, ακόμη και τώρα που η προθεσμία έχει παρέλθει. Η 12η Μαρτίου, η ημέρα που ο Λευκός Οίκος όφειλε να σταματήσει τις στρατιωτικές επιχειρήσεις, "ήρθε και έφυγε με δημόσια σιωπή", όπως ανέφερε το Associated Press.
Ακόμη και καθώς η κυβέρνηση Μπάιντεν και το Κογκρέσο προχωρούν σε έναν παράνομο πόλεμο, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για την αντιμετώπιση των επιθέσεων των Χούτι στην εμπορική ναυτιλία.
Όπως έχουν αναγνωρίσει ορισμένοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ, η ιδανική και ίσως πιο προφανής εναλλακτική λύση θα ήταν να επιτευχθεί κατάπαυση του πυρός στη Γάζα. Εξάλλου, οι Χούτι εξακολουθούν να επιμένουν ότι δε θα σταματήσουν τις επιθέσεις τους μέχρι το Ισραήλ να τερματίσει την πολιορκία της Γάζας.
"Είμαι πολύ πρόθυμος να δω αν θα υπάρξει κατάπαυση του πυρός στη Γάζα", δήλωσε ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ στην Υεμένη Τίμοθι Λέντερκινγκ κατά τη διάρκεια μιας εμφάνισης στις 29 Μαρτίου στην Washington Journal. "Πιστεύω πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη χρονική στιγμή για να αποκλιμακώσουμε κάποιες από αυτές τις άλλες κρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της Ερυθράς Θάλασσας. Πρέπει να φτάσουμε σε αυτή την στιγμή".
Ελλείψει εκεχειρίας, ωστόσο, παραμένει δυνατή η παράκαμψη της Μέσης Ανατολής από τα εμπορικά πλοία. Τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δείχνουν ότι το θαλάσσιο εμπόριο ανακατευθύνεται γύρω από την Αφρική. Με άλλα λόγια, τα εμπορικά πλοία εκμεταλλεύονται άλλες επιλογές για να φτάσουν στον προορισμό τους.
Ωστόσο, η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει αντιταχθεί και στις δύο προσεγγίσεις. Όχι μόνο συνέχισε να υποστηρίζει τη στρατιωτική επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα, παρά την αναγνώριση της επιδεινούμενης "ανθρωπιστικής καταστροφής", όπως την περιέγραψε πρόσφατα ο υπουργός Άμυνας Λόιντ Όστιν, αλλά η κυβέρνηση παραμένει απρόθυμη να ανεχθεί τους μεγαλύτερους χρόνους ναυσιπλοΐας που συνδέονται με τη διαδρομή γύρω από την Αφρική.
"Αν μιλάμε για πετρέλαιο που περνάει από εκεί, βλέπουμε μια εκτροπή του", δήλωσε ο στρατηγός Κουρίλα στην ακρόαση της 7ης Μαρτίου στη Γερουσία. "Πηγαίνει γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτό που πρόκειται να κάνει είναι να φέρει προϊόντα με καθυστέρηση στην αγορά και να αυξήσει και τις τιμές".
Πράγματι, η προτεραιότητα των αξιωματούχων των ΗΠΑ είναι να παραμείνει η Ερυθρά Θάλασσα ανοιχτή για τη ναυτιλία. Η αποφασιστικότητά τους να διατηρήσουν την ταχύτερη ναυσιπλοΐα τους οδηγεί στο να προχωρήσουν σε έναν πόλεμο στην Υεμένη που γνωρίζουν ότι είναι παράνομος, ακόμη και όταν έρχονται να αναγνωρίσουν πιο λογικές επιλογές.
Το πρώτο βήμα για να φτάσουμε σε μια "δίκαιη διευθέτηση" στην Υεμένη "είναι η κατάπαυση του πυρός στη Γάζα", δήλωσε ο Λέντερκινγκ. "Νομίζω ότι μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε διπλωματικά για να αποκλιμακώσουμε την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα".