pixabay / Mohamed_hassan |
Τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Δικαιοσύνης δημοσίευσε δελτίο Τύπου με το οποίο ανακοίνωσε ότι επτά Κινέζοι υπήκοοι κατηγορούνται για "συνωμοσία με σκοπό τη διάπραξη παραβίασης υπολογιστών και συνωμοσία με σκοπό τη διάπραξη απάτης μέσω τηλεφώνου".
Hadley Spadaccini - responsiblestatecraft.org / Παρουσίαση Freepen.gr
Η ανακοίνωση αυτή ήρθε μετά τις προειδοποιήσεις του διευθυντή του Οργανισμού για την Ασφάλεια στον Κυβερνοχώρο και την Ασφάλεια Υποδομών (CISA), Jen Easterly, και του διευθυντή του Εθνικού Κυβερνοχώρου, Harry Coker, σύμφωνα με τις οποίες οι Κινέζοι χάκερς πραγματοποιούν στρατηγική στροφή προς τις υποδομές ζωτικής σημασίας, είναι πιθανό να είναι σε θέση να εξαπολύουν κυβερνοεπιθέσεις που θα μπορούσαν να παραλύσουν τις υποδομές αυτές και εκμεταλλεύονται όλο και περισσότερο τις ιδιωτικές πληροφορίες των Αμερικανών.
Είναι προφανές, λοιπόν, ότι μια σύγκρουση μεταξύ της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών θα περιλάμβανε διασπαστικό, επικίνδυνο κυβερνοπόλεμο. Πράγματι, καθώς επανεκκινούν οι στρατιωτικές επικοινωνίες μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, ο κυβερνοχώρος πρέπει να αποτελέσει βασικό μέρος αυτών των συζητήσεων για την ανάπτυξη διμερών μηχανισμών διαχείρισης κρίσεων.
Δυστυχώς, η διαχείριση κρίσεων στον κυβερνοχώρο βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα έχουν συμμετάσχει σε πολλαπλούς διμερείς και πολυμερείς διαλόγους για θέματα που σχετίζονται με τον κυβερνοχώρο στο παρελθόν. Για παράδειγμα, η σύνοδος κορυφής του 2015 μεταξύ του προέδρου Ομπάμα και του Σι Τζινπίνγκ δημιούργησε μια σειρά συμφωνιών - σιωπηρών και ρητών - σχετικά με την κατασκοπεία στον κυβερνοχώρο, την από κοινού διερεύνηση εγκλημάτων στον κυβερνοχώρο και μια διαδικασία που τελικά οδήγησε στον Κοινό Διάλογο Υψηλού Επιπέδου ΗΠΑ-Κίνας για το έγκλημα στον κυβερνοχώρο και συναφή ζητήματα.
Ωστόσο, οι άμεσοι επίσημοι διάλογοι ΗΠΑ-Κίνας δεν έχουν οδηγήσει σε ουσιαστική συνεργασία. Ο πρόεδρος Μπάιντεν προειδοποίησε τον Σι κατά τη διάρκεια πρόσφατης κλήσης κατά της χρήσης κυβερνοεπιθέσεων από την Κίνα για την στόχευση ευαίσθητων υποδομών, αλλά δε φαίνεται να έχουν αναφερθεί λύσεις ούτε πιθανοί διάλογοι.
Δεν υπάρχει έλλειψη ανεπίσημων διαλόγων και ορισμένοι έχουν προτείνει διακριτά βήματα που θα ενίσχυαν τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας στον κυβερνοχώρο και τους μηχανισμούς διαχείρισης κρίσεων, όπως η επίτευξη αμοιβαίων ορισμών των όρων του κυβερνοχώρου, η ενίσχυση των διμερών επικοινωνιών και η προώθηση της αυτοσυγκράτησης στη χρήση του κυβερνοχώρου. Δυστυχώς, παρά τις πολλές προσπάθειες για τη διευκόλυνση των διαλόγων ΗΠΑ-Κίνας στον κυβερνοχώρο και τη βελτίωση των σχέσεων, δεν έχουν υιοθετηθεί συγκεκριμένα πρότυπα ή κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τη χρήση του κυβερνοχώρου σε μια πιθανή σύγκρουση, ούτε οι σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας στον κυβερνοχώρο φάνηκε να βελτιώνονται.
Τόσο η Ουάσινγκτον όσο και το Πεκίνο γνωρίζουν τη δυνητική ζημιά που μπορεί να προκαλέσει ο κυβερνοχώρος όταν εφαρμόζεται με εμπειρογνωμοσύνη. Το Stuxnet, ένα κακόβουλο σκουλήκι υπολογιστή που είναι γνωστό ότι δημιουργήθηκε και εφαρμόστηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ, προκάλεσε ζημιά στις φυγόκεντρες που χρησιμοποιούσε το Ιράν για το πρόγραμμα πυρηνικού εμπλουτισμού του. Οι εκστρατείες κυβερνοκατασκοπείας της Κίνας για την κλοπή ευαίσθητων τεχνολογιών και σχεδίων από αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν οδηγήσει σε στρατηγικά τρωτά σημεία - όπως με την κλοπή των σχεδίων για το σύστημα αυτοδιάγνωσης του μαχητικού F-35 Joint Strike Fighter το 2009.
Οι ανησυχίες σχετικά με την κατασκοπεία στον κυβερνοχώρο αποτελούν καθοριστικό χαρακτηριστικό των τεχνολογικών και επιχειρηματικών σχέσεων ΗΠΑ-Κίνας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, που επεκτάθηκε στη ρητορική για την απαγόρευση του TikTok. Τα κυβερνοεπιχειρήματα θα μπορούσαν να διακόψουν τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, όπως στην Ουκρανία το 2015 και το 2016, να παραλύσουν τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων ή να καταστήσουν άχρηστες πηγές ζωτικής σημασίας πληροφοριών - όπως παρατηρήθηκε στη συνεχιζόμενη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Εάν ξεσπάσει μια σύγκρουση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας, όπου και όπως και αν γίνει, η πραγματικότητα είναι ότι ο κυβερνοχώρος θα αποτελέσει βασικό όπλο σε ένα καλά εξοπλισμένο οπλοστάσιο παραδοσιακών και αναδυόμενων όπλων. Ευτυχώς, μπορεί να υπάρχει κάποιο περιθώριο διαπραγμάτευσης. Μια μελέτη της RAND - που βασίστηκε σε "πληροφορίες από συνεντεύξεις με κορυφαίους Κινέζους και Αμερικανούς εμπειρογνώμονες σε θέματα πολιτικής για τον κυβερνοχώρο από [τις] κυβερνήσεις, τους στρατούς, τις δεξαμενές σκέψης και τις ακαδημαϊκές κοινότητες" - διαπίστωσε πως η Κίνα μπορεί να είναι πιο πιθανό να καταλήξει σε μια διμερή συμφωνία όπου τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες όσο και η Κίνα συμφωνούν να μην αλληλοεπιτίθενται στον κυβερνοχώρο και να περιορίζουν την στόχευση κρίσιμων υποδομών.
Υπάρχει επίσης κάποιο προηγούμενο που υποδηλώνει ότι η κινεζική κυβέρνηση πιστεύει πως οι κυβερνοεπιθέσεις εναντίον κρίσιμων υποδομών θα πρέπει να είναι εκτός τραπέζης. Το 2015, η Κίνα συμμετείχε στη σύνταξη και υπέγραψε ένα σημείωμα του Γενικού Γραμματέα ως μέλος μιας ομάδας κυβερνητικών εμπειρογνωμόνων των Ηνωμένων Εθνών, στο οποίο οι συμμετέχοντες συνιστούσαν στα κράτη να μην στοχεύουν κρίσιμες υποδομές με κυβερνοεπιθέσεις. Περαιτέρω ενδεικτικό αυτής της προθυμίας να βρεθεί κοινός τόπος όσον αφορά τις απειλές στον κυβερνοχώρο είναι η συμφωνία της Κίνας με τη Ρωσία το 2015 να μην αλληλοεπιτίθενται στον κυβερνοχώρο. Ωστόσο, η μελέτη της RAND διαπίστωσε επίσης ότι η εμπιστοσύνη ήταν ένα από τα κύρια εμπόδια για τη δημιουργία μιας τέτοιας συμφωνίας με τις Η.Π.Α. Ούτε οι ερωτηθέντες των Η.Π.Α. ούτε οι Κινέζοι γνώριζαν αν μπορούσαν να εμπιστευτούν πλήρως την άλλη πλευρά πως θα τηρούσε τις όποιες συμφωνίες κατά αυτού του είδους της κυβερνοκατασκοπείας και της εκμετάλλευσης.
Έτσι, οποιαδήποτε συμφωνία όπως το "σύμφωνο μη επίθεσης" Κίνας-Ρωσίας στον κυβερνοχώρο θα πρέπει να προάγει τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη μεταξύ των αρμόδιων κινεζικών και αμερικανικών μερών. Η συμφωνία θα πρέπει να συνδυαστεί με διμερείς διαύλους που έχουν σχεδιαστεί για την επικοινωνία πληροφοριών σχετικά με τα κυβερνογεγονότα, τόσο τα καθημερινά όσο και τα προκύπτοντα από μια κρίση. Τα διαφανή φόρουμ μεταξύ του αμερικανικού και του κινεζικού στρατού, με έμφαση στα στοιχεία του κυβερνοχώρου, είναι ένα απολύτως ζωτικής σημασίας βήμα για την αποτελεσματική διαχείριση των κρίσεων και την προώθηση μιας εξωτερικής πολιτικής και αμυντικής στρατηγικής που βασίζεται στην αυτοσυγκράτηση, ιδίως δεδομένης της διάχυτης φύσης των απειλών στον κυβερνοχώρο.
Ευτυχώς, τους τελευταίους μήνες, η Ουάσινγκτον και το Πεκίνο αποκατέστησαν τις στρατιωτικές επικοινωνίες μεταξύ τους, εξέφρασαν συνεχές ενδιαφέρον για την καθιέρωση διαλόγων σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και συνεργάστηκαν στα Ηνωμένα Έθνη σε ένα ψήφισμα που καθιερώνει αρχές για την ανάπτυξη της AI. Αν και δεν είναι ειδικά για τον κυβερνοχώρο, η τεχνητή νοημοσύνη και ο κυβερνοχώρος είναι αλληλένδετα ζητήματα. Δείχνει ότι μπορεί να υπάρχει χώρος για συνεργασία ΗΠΑ-Κίνας σε αναδυόμενες τεχνολογίες, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο ισχυρούς διαλόγους και μηχανισμούς διαχείρισης κρίσεων. Αυτές θα μπορούσαν να είναι ζωτικής σημασίας ασκήσεις οικοδόμησης εμπιστοσύνης που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συνεργασία σε θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Τελικά, υπάρχει μια πορεία προς τα εμπρός για τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα ώστε να καταλήξουν σε συνεννόηση σχετικά με τον κυβερνοπόλεμο σε ορισμένους τουλάχιστον τομείς. Για τον σκοπό αυτό, οι δύο πλευρές πρέπει να δημιουργήσουν νέα διμερή φόρουμ για να συζητήσουν και να προωθήσουν τον συντονισμό της διαχείρισης κρίσεων σε αυτά τα θέματα κοινής ανησυχίας σχετικά με τον κυβερνοπόλεμο.