Το τριπλό σοκ που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή οικονομία

pixabay / 1141718

Freepen.gr - Μετά την ενεργειακή κρίση, η Ευρώπη αντιμετωπίζει την αύξηση των κινεζικών εισαγωγών και την απειλή των δασμών του Τραμπ, γράφει ο Economist.

Η Ευρώπη δε φημίζεται για το δυναμισμό της, αλλά σήμερα μοιάζει στάσιμη με κάθε κριτήριο. Εξουθενωμένη από το ενεργειακό σοκ που ακολούθησε την SMO της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αναπτυχθεί μόνο κατά 4% αυτή τη δεκαετία, σε σύγκριση με 8% στην Αμερική- από τα τέλη του 2022, ούτε αυτή ούτε η Βρετανία έχουν αναπτυχθεί καθόλου. Αν αυτό δεν ήταν αρκετά κακό, η Ευρώπη αντιμετωπίζει ένα κύμα φθηνών εισαγωγών από την Κίνα, το οποίο, ενώ ωφελεί τους καταναλωτές, θα μπορούσε να βλάψει τους κατασκευαστές και να αυξήσει τις κοινωνικές και βιομηχανικές διαμάχες. Και μέσα σε ένα χρόνο ο Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να επιστρέψει στο Λευκό Οίκο, επιβάλλοντας τεράστιους δασμούς στις εξαγωγές της Ευρώπης.

Η χρονική συγκυρία της ατυχίας της Ευρώπης είναι κακή. Η ήπειρος χρειάζεται ισχυρή ανάπτυξη προκειμένου να συμβάλει στη χρηματοδότηση περισσότερων αμυντικών δαπανών, ιδίως από την στιγμή που η αμερικανική υποστήριξη για την Ουκρανία έχει στερέψει, και για να επιτύχει τους στόχους της για την πράσινη ενέργεια. Οι ψηφοφόροι της απογοητεύονται όλο και περισσότερο και είναι πιθανό να υποστηρίξουν σκληρά δεξιά κόμματα όπως η Εναλλακτική για τη Γερμανία. Και τα μακροχρόνια εμπόδια για την ανάπτυξη - ο ταχέως γηράσκων πληθυσμός, οι αυταρχικές ρυθμιστικές αρχές και η ανεπαρκής ολοκλήρωση της αγοράς - δεν έχουν εξαφανιστεί.

Στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες επικρατεί μια φρενήρης δραστηριότητα καθώς οι κυβερνήσεις προσπαθούν να αντιδράσουν. Πρέπει να προσέξουν. Παρόλο που οι κλυδωνισμοί που αντιμετωπίζει η Ευρώπη προέρχονται από το εξωτερικό, τα λάθη των ίδιων των Ευρωπαίων φορέων χάραξης πολιτικής θα μπορούσαν να επιδεινώσουν σημαντικά τη ζημιά.

Τα καλά νέα είναι ότι το ενεργειακό σοκ έχει περάσει τη στιγμή του μέγιστου πόνου: οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν πέσει πολύ από την κορύφωσή τους. Δυστυχώς, τα άλλα μόλις τώρα αρχίζουν. Αντιμέτωπη με μια αποπληθωριστική επιβράδυνση, η κυβέρνηση της Κίνας θα πρέπει να τονώσει την ισχνή κατανάλωση των νοικοκυριών της χώρας, η οποία θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις επενδύσεις σε ακίνητα ως πηγή ζήτησης. Αντ' αυτού, ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ χρησιμοποιεί επιδοτήσεις για να υπερφορτώσει την κινεζική μεταποίηση, η οποία ήδη αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής αγαθών. Βασίζεται στους ξένους καταναλωτές για να στηρίξει την ανάπτυξη.

Η Κίνα επικεντρώνεται στα πράσινα αγαθά, με σημαντικότερο τα ηλεκτρικά οχήματα, για τα οποία το μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς θα μπορούσε να διπλασιαστεί, στο ένα τρίτο, μέχρι το 2030. Αυτό θα τερμάτιζε την κυριαρχία των εθνικών πρωταθλητών της Ευρώπης, όπως η Volkswagen και η Stellantis (της οποίας ο μεγαλύτερος μέτοχος, η Exor, είναι συνιδιοκτήτης της μητρικής εταιρείας του Economist). Από τις ανεμογεννήτριες έως τον σιδηροδρομικό εξοπλισμό, οι κατασκευαστές της Ευρώπης κοιτούν νευρικά προς τα ανατολικά.

Μετά τον Νοέμβριο οι κατασκευαστές μπορεί να κοιτάξουν και προς τα δυτικά. Την τελευταία φορά που ήταν στην εξουσία ο κ. Τραμπ επέβαλε δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, συμπεριλαμβανομένων τελικά και εκείνων από την Ευρώπη, οδηγώντας την ΕΕ να προβεί σε αντίποινα κατά των μοτοσικλετών και του ουίσκι, μέχρι που επιτεύχθηκε μια δύσκολη ανακωχή υπό τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν το 2021. Σήμερα ο κ. Τραμπ απειλεί με συνολικό δασμό 10% σε όλες τις εισαγωγές- οι σύμβουλοί του μιλούν για περαιτέρω μέτρα.

Ένας άλλος γύρος του εμπορικού πολέμου απειλεί τους εξαγωγείς της Ευρώπης, οι οποίοι είχαν πωλήσεις 500 δισ. ευρώ (540 δισ. δολάρια) στην Αμερική το 2023. Ο κ. Τραμπ έχει εμμονή με τα διμερή εμπορικά ισοζύγια, πράγμα που σημαίνει πως τα 20 (από τα 27) κράτη μέλη της ΕΕ με πλεόνασμα στο εμπόριο αγαθών είναι φυσικοί στόχοι. Η ομάδα του είναι επίσης θιγμένη από τις ψηφιακές εισφορές της Ευρώπης, τον συνοριακό φόρο άνθρακα και τους φόρους προστιθέμενης αξίας της.

Τι πρέπει να κάνει η Ευρώπη; Ο δρόμος που ανοίγεται μπροστά μας είναι γεμάτος παγίδες.

...Κλείνοντας, ο "Economist" δίνει κάποιες συμβουλές για το πώς να βγούμε από την κρίση. Πρόκειται για το μέλλον. Όμως, σήμερα η Ευρώπη συνεχίζει να βυθίζεται σε ένα βάλτο οικονομικών προβλημάτων.

* πληροφορίες interaffairs.ru

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail