Η στρατηγική κλιμάκωση της Υεμένης στη Μεσόγειο

Οι θαλάσσιες επιχειρήσεις της Ανσαράλα εναντίον της ναυτιλίας που συνδέεται με το Ισραήλ μόλις επεκτάθηκαν στη Μεσόγειο Θάλασσα, την ευρασιατική υδάτινη οδό που το ΝΑΤΟ θεωρεί εδώ και καιρό δική του επικράτεια, όπου βρίσκονται οι πλατφόρμες πετρελαίου και φυσικού αερίου του Ισραήλ και όπου βρίσκεται το νέο τέχνασμα της Ουάσινγκτον για την "προβλήτα βοήθειας".

Για την υποστήριξη της Γάζας, οι ένοπλες δυνάμεις της Υεμένης που πρόσκεινται στην Ανσαράλα εκτέλεσαν την πρώτη τους άμεση επιχείρηση κατά του Ισραήλ στις 18 Οκτωβρίου 2023. Η επιχείρηση αυτή περιελάμβανε πυραύλους κρουζ και μη επανδρωμένα αεροσκάφη με στόχο το λιμάνι του Εϊλάτ στη νότια κατεχόμενη Παλαιστίνη και πραγματοποιήθηκε λιγότερο από δύο εβδομάδες μετά την επιχείρηση Al-Aqsa Flood της παλαιστινιακής αντίστασης που ανέτρεψε το σενάριο στη Δυτική Ασία.

Χαλίλ Νασράλα - thecradle.co / Παρουσίαση Freepen.gr

Παρόμοιες επιθέσεις ακολούθησαν με ταχύτατους ρυθμούς, με περαιτέρω προειδοποιήσεις από τον στρατό της Υεμένης πως "θα συνεχίσει να πραγματοποιεί ποιοτικά πλήγματα με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη μέχρι να σταματήσει η ισραηλινή επιθετικότητα". Ένα μήνα αργότερα, εν μέσω της επιδεινούμενης σφαγής του Τελ Αβίβ στη Γάζα, η Σαναά άρχισε να στοχοποιεί τα συνδεδεμένα με το Ισραήλ και προοριζόμενα για αυτό πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, εμποδίζοντας ουσιαστικά τη διέλευσή τους από το στενό Bab al-Mandab.

" Διαδοχικές " θαλάσσιες επιχειρήσεις

Αυτή σηματοδότησε την πρώτη φάση μιας σχολαστικά σχεδιασμένης σειράς ναυτικών επιχειρήσεων της Υεμένης. Στη δεύτερη φάση εφαρμόστηκε μια ευρύτερη απαγόρευση, εμποδίζοντας τα πλοία από οποιαδήποτε χώρα να προσεγγίσουν τα ισραηλινά λιμάνια - μια πολιορκία των πλωτών οδών, όπως ακριβώς υφίσταται η Υεμένη εδώ και οκτώ ολόκληρα χρόνια. Στη συνέχεια, το πεδίο των επιχειρήσεων της Σαναά διευρύνθηκε στην τρίτη φάση και συμπεριέλαβε τον Ινδικό Ωκεανό, στοχεύοντας τα ισραηλινά πλοία που πλέουν στην πολύ μεγαλύτερη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας - γύρω από την αφρικανική ήπειρο - για να παραδώσουν αγαθά στο κράτος κατοχής.

Israel's shipping route before and after Yemen's blockade

Καθώς οι εντάσεις κλιμακώνονταν, και για να προστατεύσουν το Ισραήλ, οι ναυτικές δυνάμεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας συγκέντρωσαν έναν άθλιο συνασπισμό μη αραβικών κρατών, την Επιχείρηση Prosperity Guardian, για να χτυπήσουν την Υεμένη - μια χώρα που είχε ήδη καταστραφεί από σχεδόν μια δεκαετία βομβαρδισμών και πολιορκίας με την υποστήριξη των ΗΠΑ και των Σαουδαραβικών Αραβικών Εμιράτων.

Αυτό προκάλεσε τη σθεναρή και άμεση απάντηση των δυνάμεων της Υεμένης, οι οποίες επέκτειναν το εύρος των στόχων τους ώστε να συμπεριλάβουν ναυτικά μέσα των ΗΠΑ και της Βρετανίας και, αργότερα, να επεκτείνουν το επιχειρησιακό τους θέατρο στον αχανή Ινδικό Ωκεανό.

Καθώς όμως οι απειλές του Ισραήλ για εισβολή και βομβαρδισμό της Ράφα εντάθηκαν τις τελευταίες ημέρες, η Σαναά ανακοίνωσε την έναρξη μιας τέταρτης φάσης κλιμάκωσης, μια σημαντική αύξηση της στρατιωτικής τους απάντησης.

Η φάση αυτή θα στοχεύει ισραηλινά πλοία ή εκείνα που κατευθύνονται σε ισραηλινά λιμάνια στη Μεσόγειο Θάλασσα και θα επιβάλλει ολοκληρωμένες κυρώσεις σε όλα τα πλοία που συνδέονται με εταιρείες που συχνάζουν στα λιμάνια του κατεχόμενου κράτους. Επιπλέον, τα μέτρα θα εφαρμοστούν σε όλα τα πλοία και τις εταιρείες που παραδίδουν αγαθά στο Ισραήλ, ανεξάρτητα από τον τελικό προορισμό τους. Αυτό ουσιαστικά τους αποκλείει από όλες τις λειτουργικές πλωτές οδούς της Υεμένης.

Η κήρυξη αυτής της τέταρτης φάσης είναι ένα σαφές μήνυμα διεύρυνσης της ζώνης σύγκρουσης ώστε να συμπεριλάβει τη Μεσόγειο και να σφίξει την πολιορκία του Ισραήλ, το οποίο εξαρτάται οικονομικά από το θαλάσσιο εμπόριο. Αποτελεί μια νέα πρόκληση για το Τελ Αβίβ και τους συμμάχους του, αυξάνοντας την πίεση, ιδιαίτερα στην Ουάσινγκτον και τους Ευρωπαίους εταίρους της.

Yemen's scope of operations against Israeli shipping

Προώθηση των στρατιωτικών δυνατοτήτων

Η στρατηγική κίνηση της Σαναά συγχρονίζεται με τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις κατάπαυσης του πυρός στις οποίες συμμετέχει η Χαμάς, η οποία αντιμετωπίζει έντονες πιέσεις να αποδεχθεί ευνοϊκούς για το Ισραήλ όρους, και αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την επιρροή των πολιτικών αποτελεσμάτων πολύ πέρα από τα σύνορα της Υεμένης.

Ο "κύκλος της φωτιάς" της Υεμένης - η θαλάσσια εμβέλειά της - περιλαμβάνει πλέον την Ερυθρά Θάλασσα, την Αραβική Θάλασσα, τον Κόλπο του Άντεν, τον Ινδικό Ωκεανό και τη Μεσόγειο Θάλασσα. Στην ξηρά, η Σαναά εστιάζει στον αντίκτυπο στο γεωγραφικό βάθος του Ισραήλ, ιδίως στις νότιες περιοχές του που εφάπτονται στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σε πολλές ομιλίες του, ο ηγέτης της Ανσαράλα Αμπντούλ Μαλίκ αλ Χούτι έχει τονίσει την εκπληκτική πρόοδο της Υεμένης στις στρατιωτικές δυνατότητες, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Οι εξελίξεις αυτές κατέστησαν δυνατές χάρη σε διάφορους παράγοντες, κυρίως δε στη δοκιμή του οπλοστασίου τους σε πραγματικές συνθήκες.

Πρόσφατες εκπομπές παρουσίασαν ένα μακρινό μη επανδρωμένο αεροσκάφος αυτοκτονίας που στόχευε ένα πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα, εξοπλισμένο με κάμερα στη μύτη του. Επιπλέον, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην Υεμένη όσον αφορά τη χρήση φτερωτών και βαλλιστικών πυραύλων: σύμφωνα με στρατιωτικούς αναλυτές, για πρώτη φορά στην ιστορία αναπτύχθηκαν βαλλιστικοί πύραυλοι κατά πλοίων εναντίον ποντοπόρων πλοίων, μια ποιοτική πρόοδος στην στρατιωτική φαρέτρα της Ansarallah.

Η στρατηγική άνοδος της Σανάα

Μιλώντας στο The Cradle, ο ταξίαρχος Mujib Shamsan, πρόεδρος της επιτροπής στρατιωτικών εκπροσώπων της Υεμένης για τα μέσα ενημέρωσης, αναφέρει ότι η Σαναά επωφελήθηκε από τις επιχειρήσεις και την αντιπαράθεσή της με τις αμερικανικές και βρετανικές δυνάμεις για να επιταχύνει τις δυνατότητές της.

Αυτό φαίνεται καθαρά μέσα από τη σύγκριση μεταξύ των επιχειρήσεων που πραγματοποίησε στην αρχή των αποφάσεών της μέχρι το τέλος. Επιχειρήσεις στον Κόλπο του Άντεν, την Αραβική Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό, όπου μπόρεσε να συσσωρεύει και να αναπτύσσει συνεχώς τις ικανότητές της, είτε σε επίπεδο πυραυλικής δύναμης, είτε σε επίπεδο μη επανδρωμένης αεροπορικής δύναμης, είτε σε επίπεδο άλλων ναυτικών όπλων, παρακάμπτοντας έτσι διάφορα αμερικανικά αμυντικά συστήματα, μαθαίνοντας πολλές τακτικές όσον αφορά την αντιμετώπισή τους και φέρνοντάς την ακόμη και σε κατάσταση αποτυχίας.

Οι αποτυχίες των δύο δυτικών συνασπισμών που είναι αφιερωμένοι στην αναχαίτιση της πολιορκίας του Ισραήλ από την Υεμένη έχουν γίνει εμφανείς σε όλους.

Από τις αρχές Απριλίου, διάφοροι Ευρωπαίοι ναυτικοί διοικητές έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά σε κοινή θέα.

Ο Jerome Henry, διοικητής της γαλλικής φρεγάτας FREMM κλάσης Aquitaine Alsace της Γαλλίας - που έχει αναπτυχθεί στην Ερυθρά Θάλασσα για 71 συνεχόμενες ημέρες - δήλωσε στις 11 Απριλίου πως το πλοίο του είχε εξαντλήσει ολόκληρο το πολεμικό οπλοστάσιό του και ενώ θα κατευθυνόταν προς το λιμάνι για να αναπληρώσει αυτά τα πυρομαχικά, θα επέστρεφε για να αντιμετωπίσει μια αδύνατη αποστολή:

Δεν περιμέναμε απαραίτητα αυτό το επίπεδο απειλής. Υπήρχε μια αχαλίνωτη βία που ήταν αρκετά εκπληκτική και πολύ σημαντική. [Οι Υεμενίτες] δε διστάζουν να χρησιμοποιήσουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη που πετούν στο επίπεδο του νερού, να τα ανατινάξουν πάνω σε εμπορικά πλοία και να εκτοξεύσουν βαλλιστικούς πυραύλους.
"Χρειάστηκε να πραγματοποιήσουμε τουλάχιστον μισή ντουζίνα ενισχύσεις μετά από [υεμενίτικα] πλήγματα", δήλωσε ο Henry στη γαλλική έκδοση Le Figaro.

Επίσης, στις αρχές Απριλίου, ο υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης, ο Έλληνας διοικητής της επιχείρησης "Ασπίδες" της ΕΕ, προειδοποίησε ότι η αποστολή του δεν θα πετύχει με τρία μόνο πολεμικά πλοία διαθέσιμα για την προστασία των φορτίων μέσω του στενού Bab al-Mandab. Από "την έναρξη της Επιχείρησης Ασπίδες στις 19 Φεβρουαρίου 2024 μέχρι σήμερα, το επίπεδο απειλής παραμένει το ίδιο", παραπονέθηκε ο Γρυπάρης.

Ο Υεμενίτης ταξίαρχος Shamsan επισημαίνει ότι οι αποτυχίες του αμερικανικού αμυντικού συστήματος και οι αυξανόμενοι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί συνασπισμοί κατά της Υεμένης, "ανάγκασαν την ίδια και τους συμμάχους της να αποσύρουν περισσότερα από 18 πλοία από το θέατρο των επιχειρήσεων, καθώς ο αριθμός των αμερικανικών πλοίων που έφυγαν έφτασε τα 10, ενώ οκτώ πλοία που ανήκουν σε ευρωπαϊκά όργανα έφυγαν".

Ο Shamsan λέει ότι η ταχεία ανάπτυξη των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Σαναά κατά τη διάρκεια του συνεχιζόμενου πολέμου έχει τοποθετήσει την Υεμένη ως κεντρικό παράγοντα όχι μόνο σε περιφερειακό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω της στρατηγικής της θέσης που επιβλέπει ένα από τα πιο κρίσιμα θαλάσσια περάσματα στον κόσμο.

Καθώς οι επιχειρήσεις της τέταρτης φάσης της Ansarallah ξεκινούν στη Μεσόγειο Θάλασσα, ο Shamsan δηλώνει πως η Υεμένη έχει πλέον εφαρμόσει αποτελεσματικά ένα θαλάσσιο αποκλεισμό και έναν οικονομικό στραγγαλισμό του Ισραήλ, το οποίο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις θαλάσσιες οδούς για τη συντριπτική πλειοψηφία των εισαγωγών του.

Αυτός ο αποκλεισμός, με τη σειρά του, αποτελεί ένα σημαντικό μοχλό πίεσης τόσο κατά του Τελ Αβίβ όσο και κατά των δυτικών συμμάχων του, οι οποίοι απέτυχαν να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους στην Ερυθρά Θάλασσα ή να αντιμετωπίσουν το εμπάργκο της Σαναά στα πλοία που εισέρχονται στα λιμάνια του κράτους κατοχής.

Μακριά από το να είναι μια απλή πολιτική και στρατιωτική αποδρομή, η Υεμένη έχει επιδείξει εκτεταμένες στρατιωτικές δυνατότητες και εντυπωσιακό στρατηγικό σχεδιασμό που έχει μπερδέψει τις μεγαλύτερες ναυτικές δυνάμεις του κόσμου. Οι τρομεροί ελιγμοί της Σαναά στις θαλάσσιες ζώνες της Δυτικής Ασίας την έχουν εκτοξεύσει στην πρώτη γραμμή του Άξονα Αντίστασης της περιοχής ως το μέλος που είναι πιο ικανό να επηρεάσει την παγκόσμια θαλάσσια ασφάλεια και την περιφερειακή σταθερότητα.

Καθώς οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους συσπειρώνονται γύρω από την πρόσφατα κατασκευασμένη "προβλήτα βοήθειας" στη μεσογειακή ακτογραμμή της Γάζας για να εδραιώσουν, όπως πολλοί υποψιάζονται, την περιοχή ως μελλοντικό χώρο για στρατιωτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ και να προστατεύσουν τις πλατφόρμες πετρελαίου και φυσικού αερίου του Ισραήλ, η Υεμένη αναδεικνύεται σε αντίπαλο πρώτης γραμμής σε αυτό το μακρινό θέατρο.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail