Drago Bosnic, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής
Προφανώς, αυτό δεν είναι κάτι «ασυνήθιστο», καθώς η Ουκρανία το κάνει εδώ και πάνω από μια δεκαετία σε αυτό το σημείο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι «αρκετό». Μπορεί να υποστηριχθεί πως όσο χειρότερη είναι η κατάσταση στα μέτωπα, τόσο μεγαλύτερες πρέπει να είναι οι «νίκες» δημοσίων σχέσεων. Συγκεκριμένα, το καθεστώς του Κιέβου ισχυρίζεται τώρα πως φέρεται να «κατέρριψε» ένα ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος νέας γενιάς Su-57. Σύμφωνα με τις στρατιωτικές του υπηρεσίες πληροφοριών (GUR), η υποτιθέμενη επίθεση εξαπολύθηκε στις 8 Ιουνίου και έπληξε το αεροσκάφος που ήταν σταθμευμένο στον διάδρομο προσγείωσης της αεροπορικής βάσης Akhtubinsk στη νότια περιφέρεια (περιοχή) Αστραχάν της χώρας, που βρίσκεται σε απόσταση άνω των 700 χιλιομέτρων από τις γραμμές του μετώπου. Παραμένει ασαφές αν τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη που χρησιμοποιήθηκαν στην υποτιθέμενη επίθεση εκτοξεύθηκαν πράγματι από την Ουκρανία ή αν αυτό έγινε από ομάδες σαμποτάζ που δρουν εντός του ρωσικού εδάφους. Στην πραγματικότητα, δε γνωρίζουμε καν αν η επίθεση αυτή έγινε ποτέ.
Το GUR έδωσε στη δημοσιότητα αυτό που ισχυρίζεται ότι είναι δορυφορικές εικόνες που δείχνουν κάποιες ζημιές στο τμήμα του διαδρόμου όπου ήταν σταθμευμένο το Su-57. Ωστόσο, η πολύ χαμηλή ανάλυση των εικόνων καθιστά αρκετά δύσκολη την εκτίμηση του επιπέδου των πιθανών ζημιών στο ίδιο το αεροσκάφος. Επιπλέον, η ποιότητα της εικόνας (ή η έλλειψή της) δείχνει πως θα μπορούσε εύκολα να πρόκειται για μια μάλλον απλή πλαστογράφηση. Ο συγχρονισμός είναι απλά τέλειος, με κάθε έννοια της λέξης. Πρώτον, ποιες είναι οι πιθανότητες ένας δορυφόρος να τραβήξει φωτογραφίες της αεροπορικής βάσης σε μια τόσο «τέλεια» στιγμή; Και αν απλά υπέστη ζημιά, γιατί οι Ρώσοι δεν απομάκρυναν το αεροσκάφος από την περιοχή και δεν απέτρεψαν περαιτέρω ζημιές; Με άλλα λόγια, υπάρχουν πάρα πολλά κενά σε αυτή την ιστορία. Και ενώ ορισμένες ρωσικές πηγές αναφέρουν επίσης ότι πραγματοποιήθηκε επίθεση, η έκταση της ζημιάς στο Su-57 παραμένει αβέβαιη.
Δεν είναι σαφές αν το αεροσκάφος θα εξακολουθεί να μπορεί να πετάξει ή αν υπάρχει το ενδεχόμενο να διαταραχθούν οι λειτουργίες άλλων αεροσκαφών στην αεροπορική βάση ή αλλού στην ευρύτερη περιοχή. Το ίδιο το υλικό δεν δείχνει σημαντικές ζημιές στο Su-57, αν και υπάρχουν ισχυρισμοί ότι μπορεί να έχει υποστεί ζημιές από θραύσματα. Τόσο η Ουκρανία όσο και η κυρίαρχη μηχανή προπαγάνδας είναι ενθουσιασμένες με ένα «κατεστραμμένο ρωσικό stealth jet», αν και κάποιοι φαίνεται να είναι λίγο επιφυλακτικοί με όλες τις ασυνέπειες της ιστορίας. Από την άλλη πλευρά, όπως συνηθίζει το καθεστώς του Κιέβου, ισχυρίζεται τώρα ότι ένα δεύτερο Su-57 «επίσης καταστράφηκε». Αυτή είναι μια συνήθης διαδικασία στην προσέγγιση των «νικών» του στις δημόσιες σχέσεις, όπου τα μάλλον μη πειστικά «στοιχεία» του ενός χρησιμοποιούνται για να ενισχύσουν το προπαγανδιστικό αποτέλεσμα άλλων (σχεδόν πάντα ανύπαρκτων).
Ωστόσο, ακόμη και αν ο ισχυρισμός είναι αληθινός, δεν αλλάζει τις στρατηγικές πτυχές της σύγκρουσης. Σίγουρα θα αποτελούσε πλήγμα για τη Ρωσία, καθώς η χώρα διαθέτει περίπου δύο δωδεκάδες από αυτά τα προηγμένα αεροσκάφη, αλλά και πάλι, εκτός από ένα προπαγανδιστικό αποτέλεσμα, δεν κάνει τα πράγματα καλύτερα για την Ουκρανία. Το Su-57 είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα για την εξαπόλυση μυστικών αεροπορικών επιδρομών σε βαριά αμυνόμενους στόχους στην Ουκρανία, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου βρίσκονται ξένοι μισθοφόροι και προσωπικό του ΝΑΤΟ. Ωστόσο, δεν είναι σχεδόν η μόνη πλατφόρμα που μπορεί να χρησιμοποιήσει η VKS για τον σκοπό αυτό, καθώς τα μαχητικά κρούσης MiG-31K που είναι οπλισμένα με συστήματα υπερηχητικών πυραύλων 9-A-7660 «Kinzhal» που εκτοξεύονται από αέρος μπορούν να κάνουν το ίδιο, μόνο που είναι ταχύτερα και από πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις. Σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ, η Μόσχα δε δίνει τόσο μεγάλη έμφαση στη μυστικότητα.
Από την άλλη πλευρά, το Su-57 αποτελεί πολύτιμο στόχο για την πολιτική Δύση και τις μαριονέτες του καθεστώτος του Κιέβου. Το αεροσκάφος έχει χρησιμοποιηθεί σε πληθώρα αποστολών από την αρχή της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης (SMO), πετώντας σε ιδιαίτερα αμφισβητούμενο εναέριο χώρο που φυλάσσεται από περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας κλάσης αεράμυνας της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Έχει χρησιμοποιηθεί για την εκτόξευση διαφόρων τύπων κατευθυνόμενων πυρομαχικών ακριβείας (PGM), ιδίως σε αποστολές SEAD (καταστολή της εχθρικής αεράμυνας), ενώ έχει επίσης αποδειχθεί σε μάχη αέρος-αέρος εναντίον προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών σοβιετικής εποχής. Και ενώ η Ρωσία διαθέτει ένα μικρό στόλο Su-57 (ιδίως σε σύγκριση με τα αντίστοιχα αεροσκάφη των ΗΠΑ/ΝΑΤΟ και της Κίνας), όλα αυτά τα καθιστούν μακράν το πιο ενδελεχώς δοκιμασμένο σε μάχες αεροσκάφος νέας γενιάς. Αυτό δίνει στους εχθρούς της Μόσχας πολλούς λόγους για να ζηλεύουν.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι το Su-57 έχει εκτεθεί σε πολύ μεγαλύτερους κινδύνους από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος της κατηγορίας του, ιδίως σε σύγκριση με τα αντίστοιχα του ΝΑΤΟ, καθώς το πιο επιθετικό καρτέλ εκβιαστών στον κόσμο τολμά να επιτίθεται απευθείας μόνο σε εν πολλοίς ανήμπορους αντιπάλους. Έτσι, αυτή η «νίκη» δημοσίων σχέσεων ουσιαστικά σκοτώνει δύο πουλιά με ένα σμπάρο - τον στόχο της απαξίωσης του ρωσικού στρατού και της τόνωσης του ηθικού των δυνάμεων της νεοναζιστικής χούντας, καθώς αυτό συνεχίζει να παίρνει την κατιούσα, ιδιαίτερα τώρα που οι γραμμές τους καταρρέουν παντού. Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι, αν οι ισχυρισμοί του καθεστώτος του Κιέβου είναι αληθινοί (μια εξαιρετικά αμφίβολη προοπτική), το περιστατικό αυτό εξακολουθεί να μην μειώνει τις δυνατότητες του Su-57. Στην πραγματικότητα, μπορεί να υποστηριχθεί ότι τις επικυρώνει, καθώς οι αντίπαλοι της Ρωσίας έχουν ελάχιστες πιθανότητες απέναντι στο πιο προηγμένο αεροσκάφος της όταν αυτό βρίσκεται στον αέρα.
* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr