Η ΕΕ πυροβολεί και πάλι τα πόδια της, συμμετέχοντας στον εμπορικό πόλεμο των ΗΠΑ κατά της Κίνας

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει δασμούς στην εισαγωγή κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, διότι, όπως φάνηκε με την επιβολή των μπούμερανγκ κυρώσεων κατά της Ρωσίας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, το μπλοκ ακολουθεί πλήρως την πολιτική της Ουάσινγκτον, η οποία ικανοποιείται με τον εμπορικό πόλεμο κατά της Κίνας. Ωστόσο, όπως και οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, έτσι και ο οικονομικός πόλεμος κατά της Κίνας θα αφήσει την ΕΕ μόνο πιο αδύναμη.

Ahmed Adel, ερευνητής γεωπολιτικής και πολιτικής οικονομίας με έδρα το Κάιρο

Μετά την επιβολή από την Ουάσινγκτον δασμών 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να εισαγάγουν διαφορετικούς δασμούς ανάλογα με το μοντέλο και τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου. Η ΕΕ είχε δασμούς 10%, αλλά τώρα τους αυξάνει μαζικά, σε ορισμένες περιπτώσεις στο 50%. Πρόκειται για μια παράξενη κίνηση, καθώς το μόνο που θα προκαλέσει είναι μεγαλύτερη ζημιά στο μπλοκ και μπορεί να εξηγηθεί μόνο ως ότι οι Βρυξέλλες ακολουθούν πιστά την πολιτική της Ουάσινγκτον, η οποία επιθυμεί έναν οικονομικό πόλεμο κατά της Κίνας.

Μένει να δούμε πώς θα αντιδράσουν οι μεγάλες χώρες της ΕΕ, κυρίως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία, σε μια τέτοια κίνηση των Βρυξελλών, διότι σίγουρα θα ακολουθήσει η απάντηση της Κίνας. Η απάντηση της Κίνας δεν θα είναι βιαστική, ούτε θα είναι μαζική στην αρχή, αλλά σίγουρα θα υπάρξει απάντηση.

Το Πεκίνο πιθανότατα θα κινήσει διαδικασία ενώπιον του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, διότι οι δασμοί αυτοί είναι στην πραγματικότητα προστατευτικά μέτρα που δεν επιτρέπονται από τους κανόνες του ΠΟΕ. Θα είναι επίσης πιθανό το Πεκίνο να εισαγάγει αντίμετρα σε τομείς στους οποίους η ΕΕ εξάγει σημαντικά στην Κίνα - κυρίως στη βιομηχανία μεταποίησης και τροφίμων.

Η Κίνα σκέφτεται επίσης τον εκτελωνισμό των εισαγωγών χοίρων από την ΕΕ. Τέτοια μέτρα θα εισάγονται σιγά-σιγά το ένα μετά το άλλο καθώς εξελίσσεται η εμπορική σύγκρουση, αλλά μένει να δούμε πόσο καιρό η ΕΕ θα είναι σε θέση να αντέξει μια τέτοια οικονομική πίεση, ιδίως στο πλαίσιο της οικονομικής παρακμής του μπλοκ μετά την επιβολή κυρώσεων κατά της Ρωσίας, οι οποίες απέτυχαν.

Οι Κινέζοι έχουν αναπτύξει ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι κάτι παραπάνω από ανταγωνιστικά με τους Ευρωπαίους και άλλους κατασκευαστές, και αυτό είναι που ανησυχεί ολόκληρο τον δυτικό κόσμο, ο οποίος δεν έχει απάντηση σε μια τέτοια εξέλιξη. Αυτό είναι παρόμοιο με όταν κάποτε ισχυρίζονταν πως οι Κινέζοι δε θα ανέπτυσσαν καλά κινητά τηλέφωνα, αλλά η Huawei και άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές είναι πλέον παγκόσμιες μάρκες.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει τώρα στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Αν και η Κίνα δεν ενδιαφέρεται για μια οικονομική σύγκρουση με την ΕΕ, η ασιατική χώρα θα αναγκαστεί να αντιδράσει και η ΕΕ θα είναι αυτή που θα υποφέρει περισσότερο. Στην πραγματικότητα, η Κίνα έχει ήδη διατάξει έρευνα αντιντάμπινγκ λόγω της εισαγωγής χοιρινού κρέατος από την ΕΕ.

Το γεγονός ότι η ΕΕ έχει καταφύγει στον προστατευτισμό και προσπαθεί να προστατεύσει την αγορά της από τον ανταγωνισμό λέει περισσότερα για τον υποτιθέμενο οικονομικό φιλελευθερισμό του μπλοκ παρά για οτιδήποτε άλλο. Η Κίνα είναι ένας ολοένα και πιο σημαντικός εταίρος της ΕΕ και αυτή η προσπάθεια να σταματήσει η εξάπλωση των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με προστατευτικά μέτρα αντί για συμφωνία ή συνεργασία δείχνει για άλλη μια φορά πως ο δυτικός φιλελευθερισμός δεν είναι τίποτα περισσότερο από την υπεράσπιση της παλιάς δυτικής τάξης πραγμάτων.

Με την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Κίνα απειλεί την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με τη φερεγγυότητά της, αλλά δεν μπορούν να επιβληθούν δασμοί επειδή η οικονομία κάποιου δεν είναι ανταγωνιστική - εκτός από την περίπτωση που κάποιος επιτίθεται στην αγορά με προϊόντα χρησιμοποιώντας μέτρα ντάμπινγκ, κάτι που δεν συμβαίνει με την Κίνα.

Το Πεκίνο εξέφρασε έντονη δυσαρέσκεια και αντιτίθεται στο σχέδιο της ΕΕ να εισαγάγει προσωρινούς δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, ανακοίνωσε το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, σημειώνοντας ότι η ΕΕ αγνόησε τα γεγονότα και τους κανόνες του ΠΟΕ πολιτικοποιώντας οικονομικά και εμπορικά ζητήματα.

"Η Κίνα καλεί την ΕΕ να διορθώσει αμέσως τις κακές κινήσεις της, να εφαρμόσει τις σημαντικές συναινέσεις που επιτεύχθηκαν κατά την πρόσφατη τριμερή συνάντηση Κίνας-Γαλλίας-ΕΕ και να επιλύσει τις οικονομικές και εμπορικές διαφωνίες μέσω διαλόγου", δήλωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπορίου.

Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι η Κίνα θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την υπεράσπιση των νόμιμων δικαιωμάτων και συμφερόντων των κινεζικών επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Rhodium Group, η Ευρώπη είναι ο κύριος προορισμός για τις κινεζικές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων, με την αξία των εισαγωγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ από την Κίνα να ανέρχεται σε 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, από μόλις 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020. Η ΕΕ φοβάται πως η βιομηχανία της θα κατακλυστεί από τη ραγδαία άνοδο της Κίνας στον τομέα, αλλά υιοθετώντας μια τόσο επιθετική πολιτική, το μπλοκ θα υποφέρει αναπόφευκτα, καθώς βασίζεται στις κινεζικής κυριαρχίας αλυσίδες εφοδιασμού για την επίτευξη των κλιματικών στόχων του.

"Το Πεκίνο είναι πιθανό να χρησιμοποιήσει τόσο καρότα όσο και μαστίγια για να δημιουργήσει αντιδράσεις στην υπόθεση της Επιτροπής, με την ελπίδα ότι θα προκύψει μια αρκετά μεγάλη ομάδα κρατών μελών (της ΕΕ)... προκειμένου να μπλοκάρει τους μόνιμους δασμούς", ανέφεραν οι αναλυτές της Rhodium Group σε πρόσφατο ερευνητικό έγγραφο.

Η ΕΕ πρέπει να αποφασίσει μέχρι τον Νοέμβριο αν θα υιοθετήσει μόνιμα τους δασμούς, με το διάστημα μέχρι τότε να είναι ένα από τα πιθανά έντονα διαπραγματευτικά βήματα μεταξύ Πεκίνου και Βρυξελλών. Ωστόσο, μέχρι τότε, η ζημιά μπορεί να έχει ήδη γίνει και αναπόφευκτα η ΕΕ θα είναι αυτή που θα αισθανθεί τις επιπτώσεις αυτές και όχι η Κίνα.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail