Τρία αφρικανικά κράτη κάνουν το επόμενο βήμα προς την εδραίωση της συμμαχίας τουςΑFΡ
Η πολιτική εξέλιξη στην Αφρική, με την υποστήριξη του παναφρικανικού κινήματος και των αφρικανικών πληθυσμών, σηματοδοτήθηκε στις αρχές Ιουλίου από τη δημιουργία μιας νέας συνομοσπονδίας μεταξύ του Νίγηρα, του Μάλι και της Μπουρκίνα Φάσο, τριών μελών της Συμμαχίας των Κρατών του Σαχέλ (AES ή Alliance des Etats du Sahel στα γαλλικά), η οποία σχηματίστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Του Egountchi Behanzin, ιδρυτικού προέδρου της διεθνούς οργάνωσης
African Black Defense League, εκπροσώπου των Παναφρικανών Αδελφών,
πολιτικού αναλυτή και παναφρικανικού ακτιβιστή - RUSSIA TODAY / Παρουσίαση Freepen.gr
Οι στρατιωτικοί ηγέτες Abdouraman Tchiani, Assimi Goita και Ibrahim Traore υπέγραψαν συνθήκη κατά την εναρκτήρια σύνοδο κορυφής στην πρωτεύουσα του Νίγηρα, Niamey. Το Μάλι ανέλαβε την προεδρία της συμμαχίας για ένα έτος.
«Αυτή την ιστορική ημέρα για τους λαούς μας, είμαι στην ευχάριστη θέση να υπογράψω, μαζί με τους αδελφούς μου από την Μπουρκίνα Φάσο και τον Νίγηρα, τα έγγραφα για τη λειτουργία και τη δημιουργία της συνομοσπονδίας AES. Είναι τιμή μου που το Μάλι επιλέχθηκε ως χώρα προεδρίας», ανέφερε ο μεταβατικός πρόεδρος του Μάλι, Assimi Goita, στο X (πρώην Twitter).
Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την πραγματική αυτοδιάθεση των αφρικανικών εθνών μετά την επίφαση ανεξαρτησίας που παραχώρησε η Γαλλία υπό τον Σαρλ Ντε Γκωλ στις πρώην αποικίες της πριν από 60 χρόνια.
Αυτή η πολιτική πρόοδος, ωστόσο, εγείρει πολλούς φόβους και ανησυχίες στο Παρίσι και την Ουάσινγκτον, οι οποίοι θεωρούν αυτή την ένωση ως πρόκληση για την αφρικανική πολιτική τους και σημαντική απώλεια επιρροής και γεωστρατηγικών συμφερόντων στη Δυτική Αφρική. Οι φόβοι αυτοί υποκινούνται από την ενίσχυση της αφρικανικής πολιτικής από τη Ρωσία, που εκτιμάται ιδιαίτερα και ζητείται από τους ηγέτες αυτών των χωρών, οι οποίοι βλέπουν στη Μόσχα μια ευκαιρία να απελευθερωθούν από τη δυτική ηγεμονία διεκδικώντας την κυριαρχία τους.
Η ανακοίνωση της δημιουργίας της συνομοσπονδίας μαρτυρά τη βούληση των αφρικανικών λαών να ενισχύσουν την παρουσία τους στη διεθνή σκηνή, ιδίως όσον αφορά τη διαχείριση των πόρων και της ασφάλειάς τους. Η προοπτική μιας πιο αυτόνομης και κυρίαρχης Αφρικής αμφισβητεί τα πρότυπα κυριαρχίας και εκμετάλλευσης που χαρακτήριζαν τις σχέσεις μεταξύ των πρώην αποικιακών μητροπόλεων και των πρώην αποικιών τους.
Συγκεκριμένα, η υποστήριξη της Ρωσίας στην αφρικανική πολιτική του Νίγηρα, του Μάλι και της Μπουρκίνα Φάσο για την ενίσχυση των θεσμών και των στρατιωτικών δυνατοτήτων τους με στόχο την πλήρη κυριαρχία αποτελεί σημαντική μετατόπιση του συσχετισμού δυνάμεων. Η δυναμική αυτή αντανακλά μια εταιρική σχέση που βασίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό και τη συνεργασία, προσφέροντας μια εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά μοντέλα επιρροής που προωθούν οι δυτικές δυνάμεις. Η δημιουργία της Συνομοσπονδίας της Συμμαχίας του Σαχέλ αντιπροσωπεύει έτσι μια κομβική στιγμή στη σύγχρονη αφρικανική ιστορία.
Ανοίγει επίσης το δρόμο για μια νέα εποχή δια-αφρικανικής συνεργασίας, αυτοδιάθεσης και οικοδόμησης πιο δίκαιων και ευημερούντων κοινωνιών. Ωστόσο, αυτό το φιλόδοξο σχέδιο θα απαιτήσει την υποστήριξη των αφρικανικών πληθυσμών και κρατών που επιθυμούν να δουν μια ελεύθερη, ισορροπημένη και ενωμένη Αφρική.
Ασφάλεια, περιφερειακή ολοκλήρωση, κοινές πολιτικές
Ένας από τους βασικούς στόχους της συνομοσπονδίας είναι η ενίσχυση της κυριαρχίας των κρατών μελών, επιτρέποντάς τους να λαμβάνουν αποφάσεις με μεγαλύτερη αυτονομία, χωρίς υπερβολική παρέμβαση από εξωτερικούς παράγοντες. Η νέα ένωση στοχεύει επίσης στην ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας, στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας και της αστάθειας και θα συμβάλει στην προώθηση της ειρήνης στην περιοχή του Σαχέλ, η οποία είναι γνωστή για τις προκλήσεις ασφαλείας της.
Είναι πιθανό πως η συμμαχία θα εργαστεί για την προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης στις χώρες μέλη του Σαχέλ, προωθώντας κοινές πολιτικές και πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση προκλήσεων όπως η φτώχεια, η ανεργία και οι ανισότητες, όπως ακούστηκε στις ομιλίες της πρώτης συνόδου κορυφής.
Η Συμμαχία των κρατών του Σαχέλ θα επιδιώξει επίσης να ενισχύσει την περιφερειακή ολοκλήρωση μεταξύ των μελών της προωθώντας το εμπόριο, τις διασυνοριακές επενδύσεις και τη συνεργασία σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η υγεία, το περιβάλλον και η τεχνολογία. Τέλος, με την προώθηση του διαλόγου, της διαβούλευσης και της συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών, η συνομοσπονδία θα προωθήσει την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή.
Γνωρίζουμε ότι οι γειτονικές αφρικανικές χώρες του Σαχέλ αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις στον τομέα της ασφάλειας, της ανάπτυξης και της διακυβέρνησης, και έτσι η Συνομοσπονδία μπορεί να συνεργαστεί με τις χώρες αυτές για την ανάπτυξη κοινών στρατηγικών για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, συμπεριλαμβανομένης της καταπολέμησης της τρομοκρατίας, ενισχύοντας έτσι την περιφερειακή συνεργασία. Επιπλέον, η συνομοσπονδία θα είναι σε θέση να ενεργεί ως σημαντικός και σημαίνων περιφερειακός παράγοντας, διευκολύνοντας το διάλογο και τη διπλωματία μεταξύ των κρατών μελών της AES και των γειτονικών αφρικανικών χωρών για την επίλυση των διαφορών και την προώθηση της ειρήνης για τους πληθυσμούς που αντιμετωπίζουν εθνοτικές συγκρούσεις, τρομοκρατία και ανασφάλεια.
Πιθανοί τρόποι χρηματοδότησης
Αν και δεν έχουν δοθεί ακόμη συγκεκριμένες πληροφορίες, θα μπορούσαμε να κάνουμε διάφορες υποθέσεις σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης της συνομοσπονδίας. Πρώτα απ' όλα, θα μπορούσε να συνδυάσει διάφορες πηγές χρηματοδότησης για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματική λειτουργία της. Τα κράτη μέλη και οι μελλοντικοί υποψήφιοι για ένταξη θα μπορούσαν να υποχρεούνται να καταβάλλουν τακτικές οικονομικές εισφορές για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού λειτουργίας του οργανισμού, με βάση την αντίστοιχη οικονομική τους ικανότητα, στην επενδυτική τράπεζα της AES, που θα συσταθεί μαζί με τη συνομοσπονδία και η οποία θα επιβλέπει την ορθή λειτουργία των επενδύσεων. Οι εισφορές αυτές, κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσαν να καθορίζονται από έναν δίκαιο μηχανισμό κατανομής με βάση κριτήρια όπως το ΑΕΠ, ο πληθυσμός ή άλλοι σχετικοί δείκτες πλούτου και φυσικών πόρων.
Η εξωτερική χρηματοδότηση, αλλά όχι οποιαδήποτε, ώστε να μην παρεμποδίζεται η κυριαρχία ή να μην προκαλείται παρέμβαση στο εσωτερικό της συνομοσπονδίας, μπορεί να προέρχεται από περιφερειακούς οργανισμούς και εταίρους όπως η Ρωσία και η Κίνα. Τα κεφάλαια αυτά θα μπορούσαν να διατεθούν με τη μορφή επιχορηγήσεων, δανείων με ευνοϊκούς όρους ή τεχνικής βοήθειας για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων ή περιφερειακών πρωτοβουλιών.
Στη συνέχεια, η συνομοσπονδία θα μπορούσε επίσης να δημιουργήσει τους δικούς της πόρους αναπτύσσοντας εμπορικές πρωτοβουλίες ή οικονομικές δραστηριότητες, με περιφερειακούς και διεθνείς εταίρους, όπως η διαχείριση αναπτυξιακών έργων, η δημιουργία επιχειρήσεων ή η εμπορία εξειδικευμένων υπηρεσιών, ο τουρισμός, προκειμένου να δημιουργήσει πρόσθετα έσοδα για την ενίσχυση της οικονομικής της αυτονομίας.
Τέλος, η δημιουργία ενός ταμείου αλληλεγγύης και στήριξης θα συμβάλει στην κινητοποίηση οικονομικών πόρων για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, ανθρωπιστικών κρίσεων ή ειδικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα κράτη μέλη, διασφαλίζοντας έτσι την αλληλεγγύη και τη συνεργασία εντός του οργανισμού.
Η δημιουργία της Συνομοσπονδίας της Συμμαχίας του Σαχέλ ενσαρκώνει την ελπίδα μιας ενωμένης, ισχυρής και ανεξάρτητης Αφρικής, έτοιμης να ξεπεράσει τις σημερινές προκλήσεις και να οικοδομήσει ένα καλύτερο μέλλον για τους πολίτες της. Αυτή η διαδικασία εδραίωσης της αφρικανικής κυριαρχίας θα πρέπει να χαιρετιστεί και να υποστηριχθεί από όλες τις αφρικανικές χώρες και τους διεθνείς εταίρους σε πνεύμα εταιρικής σχέσης και αμοιβαίου σεβασμού, προκειμένου να μπορέσει η Αφρική να διεκδικήσει πλήρως την παρουσία της στην παγκόσμια σκηνή ως σημαντικός παράγοντας για το δικό της πεπρωμένο.