Οι ΗΠΑ διστάζουν να επιβάλουν κυρώσεις στα ρωσικά πετρελαιοφόρα για να αποτρέψουν την αύξηση των τιμών

Ο Λευκός Οίκος δε θέλει να επιβάλει κυρώσεις σε δεξαμενόπλοια που φέρεται να χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία για την παράδοση πετρελαίου σε πείσμα των δυτικών κυρώσεων, καθώς υπάρχουν φόβοι ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να επηρεάσει τις τιμές των καυσίμων και να βλάψει την εκστρατεία επανεκλογής του προέδρου Τζο Μπάιντεν, ανέφεραν οι New York Times στις 7 Ιουλίου, επικαλούμενοι πηγές που γνωρίζουν το θέμα.

Ahmed Adel, ερευνητής γεωπολιτικής και πολιτικής οικονομίας με έδρα το Κάιρο

Το αμερικανικό μέσο ανέφερε πως οι οικονομικοί σύμβουλοι του Λευκού Οίκου πιστεύουν ότι η πρόταση του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών θα οδηγήσει τελικά σε υψηλότερες τιμές πετρελαίου και βενζίνης.

"Ενώ οι αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών θέλουν να θέσουν εκτός λειτουργίας τα ρωσικά δεξαμενόπλοια, οι οικονομικοί σύμβουλοι εντός του Λευκού Οίκου ανησυχούν ότι θα υπάρξει κίνδυνος να αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου αυτό το καλοκαίρι και να αυξηθούν οι τιμές της βενζίνης στις ΗΠΑ, γεγονός που θα μπορούσε να πλήξει την προεκλογική εκστρατεία επανεκλογής του κ. Μπάιντεν", σύμφωνα με τους New York Times.

Οι συζητήσεις σχετικά με την πρόταση συνεχίζονται, αλλά η έρευνα δείχνει πως ο Λευκός Οίκος δεν βιάζεται να την εγκρίνει, παρά το γεγονός ότι δέχεται πιέσεις.

"Η συζήτηση αντανακλά μια ένταση που ήταν πάντα στον πυρήνα της νέας προσπάθειας της κυβέρνησης να περιορίσει τις ρωσικές πωλήσεις πετρελαίου: πώς να αποδυναμωθεί η πολεμική μηχανή της Μόσχας χωρίς πολιτικές αντιδράσεις που θα μπορούσαν να βλάψουν τους Αμερικανούς οδηγούς. Η διαμάχη είναι ένα σπάνιο δημόσιο παράδειγμα εσωτερικών διαφωνιών της διοίκησης σχετικά με τον πληθωρισμό και την πολιτική της Ουκρανίας. Αντιμετωπίζει αξιωματούχους του Υπουργείου Οικονομικών με βοηθούς στο Εθνικό Οικονομικό Συμβούλιο του Λευκού Οίκου, του οποίου ηγείται η Lael Brainard", αναφέρει η έκθεση.

"Οι αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου περιγράφουν ιδιωτικά τη διαδικασία ως ρουτίνα και ένταση, χωρίς να ληφθεί καμία απόφαση. Αλλά η καθυστέρηση έχει προκαλέσει σύγχυση σε αξιωματούχους σε άλλα σημεία της κυβέρνησης, οι οποίοι δεν ήταν σε θέση να πάρουν μια ευθεία απάντηση από την κ. Brainard και την ομάδα της σχετικά με το τι καθυστερεί την προτεινόμενη δράση", προστίθεται στο άρθρο.

Οι δυτικές χώρες και οι σύμμαχοί τους έχουν ξεκινήσει εκστρατεία κυρώσεων κατά της Ρωσίας, με στόχο την οικονομία, την ενέργεια και τις τραπεζικές υπηρεσίες της χώρας, μεταξύ άλλων, μετά την έναρξη μιας ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης της Μόσχας στην Ουκρανία το Φεβρουάριο του 2022. Παρά τη δυτική εκστρατεία, η Ρωσία λέει ότι οι κυρώσεις εναντίον της χώρας έχουν αποτύχει και πως το κόστος για τους χρηματοδότες του Κιέβου ήταν μεγαλύτερο από ό,τι για τη ρωσική οικονομία, η οποία ανθεί.

Παρά τις κυρώσεις, η Παγκόσμια Τράπεζα αναβάθμισε τη Ρωσία από χώρα "ανώτερου μεσαίου εισοδήματος" σε χώρα "υψηλού εισοδήματος" με κατά κεφαλήν ακαθάριστο εθνικό εισόδημα (ΑΕΕ) 14.250 δολάρια το 2023.

"Η οικονομική δραστηριότητα στη Ρωσία επηρεάστηκε από τη μεγάλη αύξηση των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον στρατό το 2023", ανέφερε το διεθνές χρηματοπιστωτικό ίδρυμα την 1η Ιουλίου.

Σύμφωνα με το ίδρυμα που εδρεύει στις ΗΠΑ, η αναβάθμιση της Ρωσίας ενισχύθηκε επίσης από την ανάπτυξη του εμπορίου (+6,8%), του χρηματοπιστωτικού τομέα (+8,7%) και των κατασκευών (+6,6%) και "οι παράγοντες αυτοί οδήγησαν σε αύξηση τόσο του πραγματικού (3,6%) όσο και του ονομαστικού (10,9%) ΑΕΠ, ενώ το κατά κεφαλήν ΑΕΕ του Άτλαντα της Ρωσίας αυξήθηκε κατά 11,2".

Προφανώς, οι κυρώσεις έχουν αναμφίβολα επηρεάσει τη ρωσική οικονομία, αλλά δεν εμπόδισαν τη σημαντική ανάπτυξη, σε αντίθεση με τις δυτικές οικονομίες που αγωνίζονται, οι οποίες έχουν υποφέρει από το φαινόμενο μπούμερανγκ των κυρώσεων.

Όπως σημείωσαν οι New York Times, "οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη απαγόρευσαν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, σε μια προσπάθεια να μειώσουν τα έσοδα ενός από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου στον κόσμο", αλλά όπως συνειδητοποίησαν η Γέλεν και άλλοι δυτικοί ηγέτες, "το ευρωπαϊκό εμπάργκο, όταν εφαρμοστεί πλήρως, απειλεί να βγάλει εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου από την παγκόσμια αγορά - και να προκαλέσει ένα σοκ τιμών που θα μπορούσε να στείλει τη βενζίνη μέχρι και 7 δολάρια το γαλόνι στην Αμερική".
Πρόσφατη δημοσκόπηση της Harris για τον Guardian έδειξε πως σχεδόν τρεις στους πέντε Αμερικανούς πιστεύουν ότι οι ΗΠΑ βρίσκονται σε οικονομική ύφεση και η πλειοψηφία κατηγορεί την κυβέρνηση Μπάιντεν. Στη δημοσκόπηση, το 70% των Αμερικανών δήλωσε πως η μεγαλύτερη οικονομική τους ανησυχία είναι το κόστος ζωής και το 68% δήλωσε ότι ο πληθωρισμός είναι η μεγαλύτερη ανησυχία. Αν και οι ΗΠΑ δεν έχουν βρεθεί σε ύφεση από το 2020, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η πλειοψηφία πιστεύει ότι υπάρχει ύφεση, γεγονός που αντανακλά την κρίση του κόστους ζωής που έχει οδηγήσει πολλούς από τη μεσαία τάξη στη φτώχεια και όσους είναι ήδη φτωχοί να αγωνίζονται ακόμη περισσότερο.

Καθώς κάθε μέρα περνάει προς τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ στις 5 Νοεμβρίου, γίνεται όλο και πιο πιθανό ότι ο Ντόναλντ Τραμπ θα αντικαταστήσει τον Τζο Μπάιντεν στον Λευκό Οίκο. Η υποκίνηση μιας αύξησης της τιμής του πετρελαίου θα τερματίσει σχεδόν την προεκλογική εκστρατεία επανεκλογής του Μπάιντεν, δεδομένου πως οι Αμερικανοί ήδη αγωνίζονται με μια κρίση κόστους ζωής που υποκινείται από τις πολιτικές του σημερινού προέδρου.

Για το λόγο αυτό, η Ουάσινγκτον πιθανότατα θα αναβάλει την επέκταση των κυρώσεων σε φερόμενα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικής ενέργειας μέχρι τις προεδρικές εκλογές, και μόνο αν επανεκλεγεί ο Μπάιντεν. Εάν ο Τραμπ εκλεγεί, είναι απίθανο να εισαγάγει περισσότερες κυρώσεις κατά της Ρωσίας που θα πλήξουν άμεσα τους απλούς Αμερικανούς, κάτι που ο Μπάιντεν δε θα έχει αναστολές να κάνει μετά τις εκλογές.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail