China-EU relationship Photo: VCG |
Η ΕΕ συνεχίζει να λαμβάνει προστατευτικά μέτρα κατά των κινεζικών προϊόντων, με το βιοντίζελ να γίνεται το τελευταίο κινεζικό προϊόν που μπαίνει στο στόχαστρο του μπλοκ, σε μια κίνηση που θα κλιμακώσει περαιτέρω την ένταση μεταξύ Κίνας και ΕΕ εν μέσω της διαμάχης για τους πρόσθετους δασμούς της ΕΕ κατά των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων (EV).
Από τους Wang Cong και Chen Qingrui - globaltimes.cn / Παρουσίαση Freepen.gr
Οι προστατευτικές ενέργειες της ΕΕ δεν θα προστατεύσουν τις επιχειρήσεις του μπλοκ από τον κανονικό ανταγωνισμό της αγοράς, αλλά αντίθετα θα υπονομεύσουν την ανταγωνιστικότητα των βιομηχανιών της ΕΕ και θα επιβραδύνουν τη μετάβαση του μπλοκ προς την πράσινη ανάπτυξη, σημείωσαν οι εμπειρογνώμονες.
Στο πιο πρόσφατο παράδειγμα του αυξανόμενου προστατευτισμού της ΕΕ έναντι της Κίνας, το μπλοκ επέβαλε προσωρινούς δασμούς αντιντάμπινγκ μεταξύ 12,8% και 36,4% στο κινεζικό βιοντίζελ από την Παρασκευή, σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης.
Οι εξαγωγές βιοντίζελ της Κίνας προς την ΕΕ έχουν μειωθεί απότομα από τα μέσα του 2023, με τον όγκο τους το πρώτο εξάμηνο του 2024 να σημειώνει βουτιά 51% εν μέσω των προστατευτικών ενεργειών της ΕΕ. Η ΕΕ είναι ένας από τους μεγαλύτερους προορισμούς για τις κινεζικές εξαγωγές βιοντίζελ, αντιπροσωπεύοντας το 90 τοις εκατό του συνολικού όγκου των εξαγωγών το 2023, ανέφερε το Reuters.
Πρόκειται για το πιο πρόσφατο παράδειγμα του αυξανόμενου προστατευτισμού της ΕΕ έναντι των κινεζικών προϊόντων και εταιρειών. Η ΕΕ έχει ανακοινώσει τους λεγόμενους δασμούς κατά των επιδοτήσεων ύψους έως και 37,6 τοις εκατό κατά των κινεζικών ηλεκτρικών συσκευών, μετά από αυτό που Κινέζοι αξιωματούχοι και εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι ήταν μια έρευνα με διακρίσεις για τα κινεζικά ηλεκτρικά ρεύματα. Η ΕΕ έχει επίσης στοχοποιήσει τη συμμετοχή κινεζικών εταιρειών σε ορισμένα έργα σε χώρες μέλη της ΕΕ.
Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν επανειλημμένα επικρίνει τις ενέργειες της ΕΕ και κινεζικοί βιομηχανικοί όμιλοι έχουν προειδοποιήσει για σοβαρές συνέπειες στη διμερή οικονομική και εμπορική συνεργασία, καθώς και στο σχέδιο της ΕΕ για μετάβαση προς την πράσινη ανάπτυξη.
Ο Zhao Junjie, ερευνητής στο Ινστιτούτο Ευρωπαϊκών Σπουδών της Κινεζικής Ακαδημίας Κοινωνικών Επιστημών, δήλωσε ότι οι τελευταίες ενέργειες της ΕΕ κατά του κινεζικού βιοντίζελ είναι ένα ακόμη παράδειγμα του αυξανόμενου προστατευτισμού του μπλοκ. «Ο καλύτερος δρόμος προς τα εμπρός είναι η συνεργασία», δήλωσε ο Zhao στους Global Times την Κυριακή», ωστόσο, το σημερινό πολιτικό περιβάλλον στην ΕΕ έχει γίνει εσωστρεφές. Οι προστατευτικές ενέργειες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των λεγόμενων ερευνών αντιντάμπινγκ, είναι πολύ απερίσκεπτες».
Οι Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν υποσχεθεί να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση των νόμιμων δικαιωμάτων και συμφερόντων των κινεζικών εταιρειών.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών της Κίνας να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντά της, το Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι έχει κινήσει διαδικασία επίλυσης διαφορών κατά των προσωρινών μέτρων της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων σε βάρος των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στον ΠΟΕ.
Οι προστατευτικές κινήσεις της ΕΕ κατά των κινεζικών προϊόντων και εταιρειών έχουν ήδη προκαλέσει ζημία στο εμπόριο στους σχετικούς κλάδους.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι κινεζικές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ έπεσαν κατά 15% σε ετήσια βάση σε 221.000 μονάδες, σύμφωνα με τα επίσημα κινεζικά στοιχεία. Μόνο τον Ιούνιο, οι εξαγωγές EV έπεσαν κάτω από το επίπεδο των 30.000 μονάδων, μείωση 31% σε ετήσια βάση και η χαμηλότερη του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Αρνητικός αντίκτυπος
Εν τω μεταξύ, οι πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έχουν προκαλέσει σημαντική αβεβαιότητα στο εσωτερικό του μπλοκ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το μερίδιο των κινεζικών EVs μεταξύ των νεοταξινομημένων EVs στην ΕΕ έφτασε το 12,4% τον Ιούνιο, σε σύγκριση με 10,4% ένα χρόνο νωρίτερα.
Σχολιάζοντας τα στοιχεία, το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ (CCCEU) δήλωσε ότι η μεταβολή πιθανότατα αντανακλά τις διακυμάνσεις που δημιουργεί το σχέδιο της ΕΕ να επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. «Τα στοιχεία αναδεικνύουν τη νευρικότητα και την αβεβαιότητα στις ευρωπαϊκές αγορές που προκαλούν τα προστατευτικά μέτρα της ΕΕ», ανέφερε το CCCEU σε δήλωση που μοιράστηκε με τους Global Times.
Οι προστατευτικές ενέργειες της ΕΕ κατά των κινεζικών EV και του βιοντίζελ μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση των εξαγωγών προς την ΕΕ βραχυπρόθεσμα, ωστόσο οι κινήσεις αυτές θα έχουν επίσης αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της ΕΕ, ιδίως στη μετάβασή της προς την πράσινη ανάπτυξη, δήλωσαν οι ειδικοί.
«Οι προστατευτικές ενέργειες της ΕΕ μπορεί να στοχεύουν μόνο σε ορισμένα κινεζικά προϊόντα, αλλά θα πλήξουν περισσότερες βιομηχανίες», δήλωσε στους Global Times ο Ζανγκ Τζιαν, αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Σύγχρονων Διεθνών Σχέσεων της Κίνας. «Οι κινεζικές εξαγωγές βιοντίζελ συνάδουν με τις ενεργειακές πολιτικές της ΕΕ, επειδή τα σχέδια της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση αφορούν τη μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων. Το βιοντίζελ ευνοεί την πράσινη μετάβαση της ΕΕ και τους στόχους της για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα».
Εκτός από τους πρόσθετους δασμούς κατά των κινεζικών προϊόντων, η ΕΕ γίνεται όλο και πιο εχθρική απέναντι στις κινεζικές επενδύσεις. Στο πλαίσιο του λεγόμενου κανονισμού για τις ξένες επιδοτήσεις (FSR), οι Βρυξέλλες έχουν ξεκινήσει τις λεγόμενες έρευνες και ακόμη και επιδρομές κατά κινεζικών εταιρειών, ορισμένες από τις οποίες οδήγησαν κινεζικές εταιρείες να αποσυρθούν από έργα σε χώρες μέλη της ΕΕ.
Από τις αρχές του τρέχοντος έτους, η ΕΕ έχει ξεκινήσει πέντε έρευνες στο πλαίσιο του FSR για κινεζικές εταιρείες. Σε ένα από τα εντυπωσιακά παραδείγματα, τον Μάρτιο, η κινεζική εταιρεία κατασκευής τρένων CRRC αποσύρθηκε από δημόσιο διαγωνισμό ύψους 610 εκατομμυρίων ευρώ (660 εκατομμυρίων δολαρίων) για ένα βουλγαρικό σιδηροδρομικό έργο, αφού η ΕΕ ξεκίνησε έρευνα σχετικά με την προσφορά βάσει του πλαισίου FSR.
Οι κινήσεις της ΕΕ έχουν δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα για τις κινεζικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ και θα οδηγήσουν σε μείωση των κινεζικών επενδύσεων, ακόμη και όταν ορισμένες χώρες μέλη της ΕΕ επιδιώκουν να προσελκύσουν κινεζικές επενδύσεις, προειδοποίησαν κινεζικοί βιομηχανικοί όμιλοι και εμπειρογνώμονες.
Την Παρασκευή, το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας για τις εισαγωγές και εξαγωγές μηχανημάτων και ηλεκτρονικών προϊόντων προειδοποίησε ότι η υποστήριξη των μελών της ΕΕ των μέτρων κατά των επιδοτήσεων που στοχεύουν τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε απώλεια επενδύσεων στην Ευρώπη.