Οι ενεργειακές κυρώσεις των Βρυξελλών κατά της Ρωσίας συνεχίζουν να είναι αναποτελεσματικές, σε μεγάλο βαθμό λόγω της βοήθειας από τον υποτιθέμενο σύμμαχό τους, την Τουρκία.
REMIX / Παρουσίαση Freepen.gr
Το 2023, η Άγκυρα έγινε ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα, με εισαγωγές αξίας 42,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, γράφει ο Martin Vladimirov από το Κέντρο Μελέτης της Δημοκρατίας, για το Portfolio.hu.
Και ενώ η ΕΕ και οι χώρες της G7 έχουν απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου, συνεχίζει, οι ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν κανένα πρόβλημα να αγοράζουν μεγάλες ποσότητες πετρελαίου από την Τουρκία, χωρίς προφανώς να λαμβάνουν υπόψη τους τη χώρα προέλευσής του.
"Το Μάρτιο, πίνοντας τσάι σε μια βεράντα στην Κωνσταντινούπολη, παρακολουθούσα τουλάχιστον τέσσερα δεξαμενόπλοια -που αργότερα ταυτοποιήθηκαν χρησιμοποιώντας ναυτιλιακές ιστοσελίδες ανοιχτού κώδικα- να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο και προϊόντα διύλισης πετρελαίου μέσω ενός από τους πιο πολυσύχναστους ναυτιλιακούς κόμβους στον κόσμο σε διάστημα δύο ωρών", γράφει ο Βλαντιμίροφ.
Η απαγόρευση της ΕΕ για τα ρωσικά διυλισμένα πετρελαιοειδή και το ανώτατο όριο τιμών της G7 τέθηκε σε ισχύ τον Φεβρουάριο του 2023 και από τότε έως τον Φεβρουάριο του 2024, οι εισαγωγές πετρελαιοειδών της ΕΕ από την Τουρκία αυξήθηκαν κατά 107%, με τα κράτη μέλη να εισάγουν 5,16 εκατομμύρια τόνους πετρελαιοειδών αξίας 3,1 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσω του Ceyhan, του Marmara Ereğlisi και της Mersin - τουρκικά λιμάνια ελάχιστα γνωστά για την ικανότητα διύλισής τους.
Ενώ η εγχώρια κατανάλωση πετρελαϊκών προϊόντων της Τουρκίας έχει ελάχιστα αυξηθεί, η χώρα εισήγαγε διπλάσια ποσότητα πετρελαίου από τη Ρωσία το 2023, αξίας 17,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό προσέφερε στη Ρωσία περίπου 5,4 δισεκατομμύρια ευρώ σε φορολογικά έσοδα για το πολεμικό μέτωπο του Πούτιν στην Ουκρανία.
Η Ρωσία παρακάμπτει επίσης τις κυρώσεις για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), λέει ο Olivér Hortay, επικεφαλής του τμήματος κλιματικής και ενεργειακής πολιτικής της Századvég. Πρόσθεσε πως αυτό άρχισε ήδη πριν η Ευρωπαϊκή Ένωση αποδεχθεί το 14ο πακέτο κυρώσεων, το οποίο περιελάμβανε την επανεξαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου. Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, εταιρείες που συνδέονται με τη Ρωσία και είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα άρχισαν να αποκτούν πλοία ικανά να μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης ναυτιλιακών κινδύνων Windward, από το δεύτερο τρίμηνο του 2023, περισσότερα από 50 τέτοια πλοία ανήκουν πλέον σε εταιρείες εγγεγραμμένες στα Εμιράτα, συχνά μέσω μιας ασαφούς ιδιοκτησιακής δομής. Οι εξελίξεις στην αγορά των δεξαμενόπλοιων LNG "υποδεικνύουν ένα πολύπλοκο δίκτυο θαλάσσιων επιχειρήσεων που συνδέονται με ρωσικά συμφέροντα", δήλωσε ο ναυτιλιακός παρατηρητής Kpler, όπως αναφέρει η Magyar Nemzet.
Ο εμπειρογνώμονας για το κλίμα, Hortay, υποστήριξε επίσης ότι ένας διευθύνων σύμβουλος μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες υγροποιημένου φυσικού αερίου της Νορβηγίας δήλωσε ότι η πρόθεση των Βρυξελλών να αυστηροποιήσουν περαιτέρω τις κυρώσεις είναι "άσκοπη", διότι αν απαγορευτούν οι μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ρωσία θα μπορεί να πουλάει σε άλλους αγοραστές, όπως η Ινδία ή η Κίνα.
"Το να κάνεις το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά, αλλά να περιμένεις διαφορετικά αποτελέσματα, είναι σημάδι παραφροσύνης", ανέφερε το συχνά αναφερόμενο ρητό. Πότε λοιπόν θα μάθει η ΕΕ;
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μόλις παρέτεινε τα μέτρα κατά της Ρωσίας για άλλους έξι μήνες, πράγμα που σημαίνει πως θα ισχύουν μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2025. Και μετά την ψήφιση του 14ου πακέτου του τον Ιούνιο, η Φινλανδή υπουργός Εξωτερικών Ελίνα Βαλτόνεν ανακοίνωσε ότι οι εργασίες για ένα 15ο πακέτο θα "ξεκινήσουν αμέσως".
Ίσως κάθε ελπίδα για λογική να έχει χαθεί.