Ουκρανός πιλότος F-16 σκοτώθηκε, τροφοδοτώντας τις φήμες για το πρώτο καταρριφθέν «Γεράκι»

Το μέλος της Verkhovna Rada (Κοινοβούλιο) του καθεστώτος του Κιέβου, Ihor Polishchuk, δημοσίευσε (και στη συνέχεια διέγραψε) έναν επικήδειο για έναν Ουκρανό πιλότο, τον αντισυνταγματάρχη Oleksii Mes (διακριτικό Moonfish), ο οποίος σκοτώθηκε στις 26 Αυγούστου. Ο Mes ήταν ένας από τους πρώτους πιλότους που ολοκλήρωσαν την εκπαίδευση των F-16. Φέρεται επίσης να συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες για τη μεταφορά μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Ουκρανία. Ο Mes υπηρετούσε στην 204η Ταξιαρχία Τακτικής Αεροπορίας, που σταθμεύει στην αεροπορική βάση Lutsk, στη βορειοδυτική Ουκρανία. Η 204η χρησιμοποιεί τα MiG-29 της σοβιετικής εποχής (συγκεκριμένα την παραλλαγή MU1) και ήταν προγραμματισμένο να μεταβεί σε F-16 μόλις ολοκληρωθεί η εκπαίδευση. Ο Mes φέρεται να ήταν ένας από τους λίγους Ουκρανούς πιλότους με καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, οπότε επιλέχθηκε αμέσως για εκπαίδευση στα αμερικανικά αεροσκάφη. Δεν είναι σαφές αν σκοτώθηκε στο Λουτσκ ή σε κάποια άλλη αεροπορική βάση. Οι ακριβείς συνθήκες του θανάτου του δεν έχουν επίσης ακόμη αποκαλυφθεί. Επί του παρόντος, υπάρχουν εικασίες ότι σκοτώθηκε είτε σε πυραυλική επίθεση είτε ενδεχομένως σε μάχη αέρος-αέρος.

Drago Bosnic, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής

Αν ισχύει το τελευταίο, θα μπορούσε επίσης να σημαίνει πως πετούσε με ένα F-16 και καταρρίφθηκε είτε από ρωσικά συστήματα SAM (πυραύλους εδάφους-αέρος) μεγάλου βεληνεκούς είτε ενδεχομένως από μαχητικά όπως το εξαιρετικά προηγμένο αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής Su-35S ή το υπερταχύτατο, υψηλών αποστάσεων αναχαιτιστικό MiG-31BM. Κατά τη διάρκεια των πρόσφατων μαζικών χτυπημάτων σε στόχους σε όλη την επικράτεια που κατέχει το καθεστώς του Κιέβου, ο ρωσικός στρατός χρησιμοποίησε πληθώρα πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Υπάρχουν αναφορές ότι η Ουκρανία αναγκάστηκε να κρατήσει μερικά από τα F-16 στον αέρα για να αποφύγει την καταστροφή τους στο έδαφος. Ωστόσο, αυτό θα εξέθετε επίσης τα αεροσκάφη αυτά στην αεράμυνα, τα αναχαιτιστικά και τα μαχητικά αεροπορικής υπεροχής. Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, η υπόθεση αυτή δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί, αλλά πολλές ρωσικές πηγές το αναφέρουν ήδη. Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι ένα F-16 καταστράφηκε στο έδαφος, καθώς στις 26 Αυγούστου, oblasts (περιοχές) με σημαντικές βάσεις τακτικής αεροπορίας, συμπεριλαμβανομένων των Khmelnytsky, Volyn και Ivano-Frankivsk, αποτέλεσαν στόχο ρωσικών χτυπημάτων ακριβείας μεγάλου βεληνεκούς.

Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, το Κρεμλίνο στόχευσε επίσης την αεροπορική βάση Starokonstantinov, έδρα της 7ης Ταξιαρχίας Τακτικής Αεροπορίας, η οποία είναι γνωστή για τη λειτουργία των αεροσκαφών τακτικής κρούσης Su-24M/MR (που έχουν μετατραπεί για να μεταφέρουν διάφορα όπλα που προέρχονται από το ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένων των αόρατων πυραύλων κρουζ μακράς εμβέλειας «Storm Shadow»/SCALP-EG που εκτοξεύονται από αέρος). Αμέσως μετά τον εντοπισμό ρωσικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών που εισήλθαν στον εναέριο χώρο του καθεστώτος του Κιέβου, μαχητικά αεροσκάφη (συμπεριλαμβανομένων των F-16) απογειώθηκαν και παρέμειναν πάνω από την περιοχή σε χαμηλό ύψος, σύμφωνα με πληροφορίες για δύο έως τρεις ώρες. Στη συνέχεια, οι δυνάμεις της Μόσχας περίμεναν τα αεροσκάφη αυτά να επιστρέψουν στην αεροπορική βάση και στη συνέχεια εξαπέλυσαν αμέσως άλλο ένα πλήγμα, το αποτέλεσμα του οποίου ήταν η πιθανή καταστροφή τουλάχιστον ενός F-16. Παρόλο που οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν ακόμη επαληθευτεί, υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι θα μπορούσαν να είναι αληθινές, συμπεριλαμβανομένου του πιθανού τριγωνισμού των F-16 μέσω ρωσικών διαστημικών μέσων ISR (πληροφοριών, επιτήρησης, αναγνώρισης), όπως οι δορυφόροι.

Είναι ενδιαφέρον ότι ο πρωτοστάτης του Κιέβου Volodymyr Zelensky καυχιόταν ότι τα F-16 χρησιμοποιήθηκαν για να καταρρίψουν δήθεν ρωσικούς πυραύλους κρουζ κατά τη διάρκεια των προαναφερθέντων χτυπημάτων ακριβείας μεγάλου βεληνεκούς. Εάν αληθεύει, αυτό θα έδειχνε σαφώς πως τα αμερικανικής κατασκευής αεροσκάφη πετούσαν πράγματι κατά τη διάρκεια αυτών των χτυπημάτων, εκθέτοντάς τα σε πιθανό εντοπισμό και καταστροφή από τον ρωσικό στρατό, τόσο στον αέρα όσο και στο έδαφος. Έχουν γίνει πολυάριθμες αναλύσεις σχετικά με την πιθανή αποτελεσματικότητα των F-16 έναντι των παγκόσμιας κλάσης συστημάτων SAM του Κρεμλίνου και/ή της αεροπορίας. Λόγω της δραστικά χαμηλότερης τεχνολογικής βάσης του καθεστώτος του Κιέβου, δεν είχε ποτέ την παραμικρή πιθανότητα να ανταποκριθεί στις δυνατότητες του ρωσικού στρατού, ιδίως στη μάχη αέρος-αέρος. Υπήρξαν αμέτρητοι θάνατοι μεταξύ των Ουκρανών πιλότων που εκτελούσαν αποστολές που μπορούν να περιγραφούν μόνο ως αποστολές αυτοκτονίας ενάντια σε τέτοιες πιθανότητες. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης δημοσίευσαν πολυάριθμες σχετικές αναφορές μόνο τους τελευταίους μήνες, καταδεικνύοντας πόσο καταστροφικές είναι οι απώλειες μεταξύ των πιλότων.

Στις 12 Αυγούστου σκοτώθηκε ο σμηναγός Oleksandr Myhulia της 40ης Ταξιαρχίας Τακτικής Αεροπορίας με έδρα το Κίεβο. Στα μέσα Μαΐου αναφέρθηκε επίσης ότι η 831η Ταξιαρχία Τακτικής Αεροπορίας, με έδρα το Μίργκοροντ, έχασε τον αντισυνταγματάρχη Denys Vasyliuk, έναν από τους καλύτερους Ουκρανούς πιλότους εκείνη την εποχή. Ο Vasyliuk ήταν επικεφαλής του επιτελείου της ταξιαρχίας και αναπληρωτής διοικητής μιας μοίρας αεροπορίας, γεγονός που τον καθιστά μία από τις πιο σημαντικές απώλειες μεταξύ των πιλότων της  Ουκρανίας. Μόλις δύο μήνες πριν, ο ταγματάρχης Andrii Tkachenko, πιλότος μαχητικού αεροσκάφους, σκοτώθηκε σε πολεμική αποστολή πάνω από το Donbass. Έναν μήνα πριν από αυτόν, ο Vladislav Rykov, πιλότος της 299ης Ταξιαρχίας Τακτικής Αεροπορίας, καθώς και ένας από τους πιο έμπειρους μεταξύ των δυνάμεων του καθεστώτος του Κιέβου, σκοτώθηκε στη μάχη (KIA). Υπήρχαν περιπτώσεις που η νεοναζιστική χούντα έχανε τρεις πιλότους μέσα σε μία μόνο ημέρα. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Αύγουστο, σκοτώθηκαν τρεις Ουκρανοί πιλότοι, μεταξύ των οποίων και ο Andrii Pilshchykov (διακριτικό κλήσης «Juice»), γεγονός που αποτέλεσε πρωτοφανή απώλεια για το Κίεβο.

Έτσι, ακόμη και αν οι αναφορές σχετικά με την πιθανή καταστροφή του πρώτου F-16 που προμηθεύτηκε το ΝΑΤΟ αποδειχθούν απλές φήμες, η ίδια η απώλεια πιλότων ικανών να πετάξουν αυτά τα υπερεκτιμημένα αεροσκάφη αμερικανικής κατασκευής αποτελεί σημαντικό πλήγμα. Χρειάζονται χρόνια για να εκπαιδευτούν σωστά οι πιλότοι μαχητικών αεροσκαφών, ιδίως αν υπάρχει δογματικό και τεχνολογικό εμπόδιο (ή ακόμη και γλωσσικό), όπως συμβαίνει μεταξύ των Ουκρανών και των πιλότων του ΝΑΤΟ, καθώς και μεταξύ των μαχητικών αεροσκαφών σοβιετικής και δυτικής κατασκευής. Τα πρώτα είναι πολύ πιο ισχυρά και οικονομικά αποδοτικά, ενώ είναι επίσης αξιόπιστα και εύκολα στη συντήρηση. Από την άλλη πλευρά, τα νατοϊκά είναι πολύ πιο ευαίσθητα σε πράγματα που δεν ενοχλούν τα αντίστοιχα ρωσικής/σοβιετικής κατασκευής.

Το καλύτερο πράγμα που μπορούν να κάνουν οι Ουκρανοί πιλότοι είναι απλά να τρέξουν και ενδεχομένως να έρθουν στη Ρωσία, όπου μπορούν να πετύχουν πράγματα που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν ποτέ στη Δύση, όπως αποδεικνύεται από τον Alexey Zubritsky, ο οποίος είναι τώρα κοσμοναύτης στη Ρωσία και σύντομα θα πετάξει στον ISS, όπου οι Αμερικανοί αστροναύτες είναι αποκλεισμένοι λόγω των επανειλημμένων αποτυχιών της αμερικανικής διαστημικής τεχνολογίας.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail