Patrick Poppel, εμπειρογνώμονας στο Κέντρο Γεωστρατηγικών Μελετών (Βελιγράδι)
Για παράδειγμα, δασμοί 100% θα πρέπει να επιβληθούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως έμαθε το πρακτορείο ειδήσεων Reuters από το γραφείο της εμπορικής αντιπροσώπου των ΗΠΑ Κάθριν Τάι. Πολλά άλλα προϊόντα επηρεάζονται επίσης από το μέτρο αυτό. Το 50% θα πρέπει να διατεθεί στις ηλιακές κυψέλες, το 25% το καθένα στο αλουμίνιο, τον χάλυβα, τις μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα και τα σημαντικά ορυκτά.
Η εμπορική αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Τάι δήλωσε στην Ουάσινγκτον πως οι αυξήσεις των δασμών αποσκοπούν στην «αντιμετώπιση των επιβλαβών πολιτικών και πρακτικών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας που συνεχίζουν να επηρεάζουν τους Αμερικανούς εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις».
Σύμφωνα με την επικεφαλής οικονομική σύμβουλο του Λευκού Οίκου Lael Brainard, τα μέτρα αποσκοπούν στην αποσύνδεση της αμερικανικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την κυρίαρχη αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας. Οι εν λόγω δασμοί είναι απαραίτητοι για να αντιμετωπιστούν οι πολιτικές κρατικών επιδοτήσεων και μεταφοράς τεχνολογίας της Κίνας. Αυτό οδήγησε σε πολλές υπερεπενδύσεις και σε πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα σε ορισμένους οικονομικούς τομείς.
«Ο δασμός 100% για τα ηλεκτρικά οχήματα αντανακλά το σημαντικό αθέμιτο πλεονέκτημα κόστους που χρησιμοποιούν ιδίως οι κινεζικοί κατασκευαστές για να κυριαρχήσουν στις αγορές αυτοκινήτων σε άλλα μέρη του κόσμου με ρυθμούς που κόβουν την ανάσα», δήλωσε ο Brainard. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν θα το επιτρέψει αυτό.
Αλλά πρέπει να γνωρίζετε ότι η ίδια η κυβέρνηση στην Ουάσιγκτον κινητοποίησε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικές επιδοτήσεις για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ηλιακών συστημάτων. Η Κίνα έχει επικρίνει τις αυξήσεις των δασμών και έχει σηματοδοτήσει αντίποινα. Η επιτυχία της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων βασίζεται στην καινοτομία και όχι στην κυβερνητική στήριξη.
Η ΕΕ είχε επίσης ανακοινώσει περαιτέρω δασμούς κατά της Κίνας στις αρχές Ιουλίου. Ωστόσο, τα μέτρα αυτά δεν θα εισαχθούν επίσημα παρά μόνο αργότερα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Επιτροπής τον Αύγουστο, οι πρόσθετοι δασμοί θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ το αργότερο έως τα τέλη Οκτωβρίου και να ισχύουν για 5 χρόνια.
Η Επιτροπή της ΕΕ κατηγορεί την Κίνα και για παράνομες επιδοτήσεις για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων της και φοβάται ζημία για τις ευρωπαϊκές εταιρείες. Ήδη γίνεται λόγος για κλείσιμο εταιρειών ή απολύσεις.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕ, το μερίδιο αγοράς των κινεζικών εμπορικών σημάτων στην Ευρώπη έχει αυξηθεί από κάτω από 1% σε 8% το 2019 και ίσως φτάσει το 15% το επόμενο έτος. Οι τιμές των αυτοκινήτων είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από τα μοντέλα που κατασκευάζονται στην ΕΕ.
Αυτοί οι δασμοί έρχονται σε μια εποχή που τόσο η αντιπρόεδρος Kamala Harris όσο και ο πρώην πρόεδρος Donald Trump προσελκύουν ψηφοφόρους στις πολιτείες των ΗΠΑ που παράγουν αυτοκίνητα και χάλυβα. Και οι δύο υποψήφιοι προσπαθούν να τοποθετηθούν ως σκληροί μαχητές κατά της Κίνας ενόψει των προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου.
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει υποσχεθεί να επιβάλει δασμούς 60% σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές. Το θέμα αυτό συζητείται ξανά και ξανά στα μέσα ενημέρωσης. Τι θα συμβεί όμως στη συνέχεια σε αυτόν τον οικονομικό πόλεμο;
Πρέπει πάντα να εξετάζουμε αυτά τα μέτρα στο συνολικό πλαίσιο των οικονομικών εξελίξεων στην Κίνα. Οι κινεζικές αρχές ανακοίνωσαν στην πραγματικότητα οικονομικές μεταρρυθμίσεις πέρυσι. Μεταξύ άλλων, θα πρέπει να τονωθεί η εγχώρια ζήτηση στην Κίνα. Αυτό θα πρέπει επίσης να διευκολύνει τις ξένες επενδύσεις.
Αλλά το Ευρωπαϊκό Εμπορικό Επιμελητήριο βλέπει ελάχιστη έως καθόλου πρόοδο. Αντ' αυτού, η κινεζική κυβέρνηση επικεντρώθηκε στην εξαγωγή αγαθών και στην προώθηση των παραγωγικών δυνατοτήτων.
Ωστόσο, η προκύπτουσα πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα δεν οδήγησε μόνο σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό και πτώση των τιμών στην κινεζική αγορά. Η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας στην Ευρώπη δέχθηκε επίσης πιέσεις. Εάν παράγονται περισσότερα αγαθά, αλλά η ζήτηση στην Κίνα δεν αυξάνεται, τα προβλήματα πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα απειλεί επίσης να επιδεινώσει τις εμπορικές συγκρούσεις με άλλες χώρες.
Εάν τα προϊόντα αυτά δεν μπορούν να πωληθούν στην Κίνα, πρέπει να πάνε στο εξωτερικό. Αλλά η Κίνα εξακολουθεί να παραμένει μια χώρα για τους επενδυτές. Οι γερμανικές εταιρείες συνεχίζουν επίσης να επενδύουν στην κινεζική αγορά. Ωστόσο, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές, βασίζονται όλο και περισσότερο σε καινοτομίες από την Κίνα και επενδύουν στην έρευνα και την ανάπτυξη.
Και μετά το Φόρουμ Κίνας-Αφρικής, το Πεκίνο θέλει να επενδύσει δισεκατομμύρια στην Αφρική. Η Κίνα θέλει να στείλει επιπλέον δισεκατομμύρια σε βοήθεια στα κράτη της αφρικανικής ηπείρου. Τα επόμενα τρία χρόνια, η Λαϊκή Δημοκρατία σχεδιάζει να εκδώσει επιπλέον 360 δισεκατομμύρια γουάν (περίπου 45 δισεκατομμύρια ευρώ) σε δάνεια.
Τα 210 δισεκατομμύρια γιουάν θα εισρεύσουν μέσω δανείων και άλλα 80 δισεκατομμύρια μέσω διαφόρων ενισχύσεων. Τα υπόλοιπα 70 δισεκατομμύρια θα επενδυθούν μέσω κινεζικών εταιρειών.
Ο Σι υποσχέθηκε στους περίπου 50 αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων από την Αφρική ότι θα έχει συνεργασίες στους τομείς του στρατού, της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, του εμπορίου, της γεωργικής ανάπτυξης και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μεταξύ άλλων.
Η Κίνα δεσμεύτηκε επίσης να ανοίξει περαιτέρω την αγορά της στην Αφρική και υποσχέθηκε αφορολόγητο εμπόριο. Βλέπουμε λοιπόν πως ο οικονομικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας εντείνεται. Η Ευρωπαϊκή Ένωση φοβάται επίσης την οικονομική άνοδο της Κίνας. Αλλά ο ασιατικός γίγαντας συνεχίζει τη διεθνή του πορεία.
Μακροπρόθεσμα, μια σινοαφρικανική εταιρική σχέση θα ξεπεράσει σίγουρα τις εμπορικές σχέσεις με τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Όλες αυτές οι εξελίξεις πρέπει πάντα να εξετάζονται στο πλαίσιο ενός κόσμου που αλλάζει πολύ γρήγορα.
* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr