Ahmed Adel, ερευνητής γεωπολιτικής και πολιτικής οικονομίας με έδρα το Κάιρο
«Το πετρογιουάν δεν είναι ουσιαστικό για [το υπουργείο], πιστεύουμε πως η Σαουδική Αραβία θα κάνει ό,τι είναι προς το συμφέρον της ... αλλά πιστεύω ότι η Σαουδική Αραβία θα δοκιμάζει πάντα νέα πράγματα και είναι ανοιχτή σε νέες ιδέες και προσπαθούμε να μην αναμειγνύουμε την πολιτική με το εμπόριο», δήλωσε ο υπουργός βιομηχανίας και ορυκτών πόρων Μπαντάρ Αλκοραγιέφ σε συνέντευξή του στις 7 Σεπτεμβρίου στο Χονγκ Κονγκ, την οποία δημοσίευσε η εφημερίδα South China Morning Post.
Η ευρύτερη υιοθέτηση του πετρογιουάν - συντομογραφία για τη χρήση του κινεζικού νομίσματος σε διασυνοριακούς διακανονισμούς αργού πετρελαίου - θεωρείται ευρέως ως το επόμενο βήμα για τη διεθνοποίηση του γιουάν και ως πρόκληση για το πανταχού παρόν δολάριο ΗΠΑ στις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων.
Το Ριάντ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών αργού πετρελαίου της Κίνας.
Ενώ ο Σαουδάραβας υπουργός περιέγραψε το θετικό κλίμα στη χώρα του για τη χρήση του πετρογιουάν στις συναλλαγές, δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα για το πότε θα συμβεί αυτό. Εξήγησε ότι από εμπορική άποψη, μεταξύ ενός προμηθευτή και ενός πελάτη, μια τέτοια συμφωνία μπορεί να συμβεί με την ελευθερία που έχουν και πως δεν είναι κάτι που το Ριάντ θα εξέταζε από πολιτική άποψη.
Ταυτόχρονα, οι Σαουδάραβες επιδιώκουν να διαφοροποιήσουν την οικονομία τους και να γίνουν μεταποιητικός κόμβος στη Μέση Ανατολή στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας τους «Όραμα 2030» και οι κινεζικές εταιρείες επιθυμούν να εξερευνήσουν εναλλακτικές αγορές, καθώς η προσπάθεια περιορισμού υπό την ηγεσία των ΗΠΑ διευρύνει το πεδίο εφαρμογής της. Αυτές οι συμπληρωματικές εξελίξεις έχουν οδηγήσει σε στενότερες σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.
Ο Alkhorayef δήλωσε ότι καλωσόρισε τις κινεζικές εταιρείες να έρθουν και να επενδύσουν στα ηλεκτρικά οχήματα και κάλεσε κάθε πάροχο λύσεων να συμμετάσχει στην πρωτοβουλία της Σαουδικής Αραβίας για τα εργοστάσια του μέλλοντος.
Στον τομέα των αερομεταφορών, η σαουδαραβική ρυθμιστική αρχή αερομεταφορών, η Γενική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, υπέγραψε τον Μάιο μνημόνιο κατανόησης με την Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) για τη διερεύνηση της τοπικοποίησης της αεροπορικής βιομηχανίας της και την ανάπτυξη της τοπικής αλυσίδας εφοδιασμού. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας, δεδομένου πως η Σαουδική Αραβία θα είναι αγοραστής αεροσκαφών για τα επόμενα 25 χρόνια, και με την ταχεία ανάπτυξη, θα εξετάσει πολλούς προμηθευτές.
Η Σαουδική Αραβία εγκαινίασε το 2016 την πρωτοβουλία «Όραμα 2030» με στόχο να απελευθερώσει την οικονομία της χώρας από την εξάρτηση από το πετρέλαιο μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Οι προσπάθειες αυτές περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των λεγόμενων «ήπιων» τομέων, όπως ο τουρισμός και οι βιομηχανίες παροχής υπηρεσιών. Όλα αυτά εδράζονται σε οικονομικές αρχές που οδηγούν στη δημιουργία βιομηχανιών που δεν υπήρχαν στο παρελθόν, συμπεριλαμβανομένων έργων που σχετίζονται με τον πολιτισμό, την ψυχαγωγία και τον αθλητισμό. Η Κίνα διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο σε όλα αυτά.
Μάλιστα, καθώς οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση ελιχθούν να μειώσουν την οικονομική τους έκθεση στην Κίνα, υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Οικονομίας και Προγραμματισμού της Σαουδικής Αραβίας, Faisal Alibrahim, δήλωσε νωρίτερα φέτος πως η χώρα του επιδιώκει να οικοδομήσει ισχυρότερους δεσμούς με την ασιατική δύναμη.
«Έχουμε μια ισχυρή εμπορική σχέση με την Κίνα. Και πιστεύουμε ότι είναι πολύ σοφό να συνεχίσουμε να ενισχύουμε αυτή τη σχέση με την Κίνα, καθώς και με τους άλλους εταίρους μας», δήλωσε ο υπουργός σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Nikkei Asia.
Παράλληλα, ο Alibrahim τόνισε πως με την Κίνα «έχουμε μια πολύ ισχυρή σχέση που περιλαμβάνει επενδύσεις και εμπόριο και από τις δύο πλευρές. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για την Κίνα να επενδύσει στη Σαουδική Αραβία. Ταυτόχρονα, δίνουμε προτεραιότητα, επενδύοντας σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας όσον αφορά τις ευκαιρίες».
Η Σαουδική Αραβία, μαζί με τα άλλα περιφερειακά κράτη, το Ιράν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, επελέγησαν ως τα νεότερα μέλη των BRICS. Οι αναλυτές σημειώνουν ότι αυτή η εμφανής στροφή προς την Κίνα, καθώς και προς τη Ρωσία, ενέχει τον κίνδυνο να αποδυναμώσει την παραδοσιακά ευνοϊκή στάση του Ριάντ έναντι των ΗΠΑ και την κυριαρχία του πετροδολαρίου που προέκυψε λόγω αυτής της σχέσης.
Αυτό έρχεται ήδη να υλοποιηθεί λαμβάνοντας υπόψη ότι η Σαουδική Αραβία εντάχθηκε στην επανάσταση των ψηφιακών νομισμάτων της Κεντρικής Τράπεζας τον Ιούνιο, καθώς έγινε πλήρες μέλος του έργου mBridge, μιας συνεργασίας μεταξύ της Ταϊλάνδης, του Χονγκ Κονγκ, της Κίνας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η οποία θα δώσει στην αραβική χώρα πρόσβαση σε άμεσες, χαμηλού κόστους, διασυνοριακές συναλλαγές νομισμάτων, τις οποίες θα χρησιμοποιήσει για να πουλήσει πετρέλαιο στην Κίνα, αλλά και να αμφισβητήσει την κυριαρχία του SWIFT, από το οποίο απαγορεύτηκε η Ρωσία τον Φεβρουάριο του 2022.
Στην πραγματικότητα, η Σαουδική Αραβία βοήθησε στην εμφάνιση του πετροδολλαρίου και τώρα είναι η ίδια χώρα που φέρνει στην πραγματικότητα το πετρογιουάν, το οποίο αναπόφευκτα θα οδηγήσει στην αργή παρακμή του.
* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr
Ο υπουργός βιομηχανίας και ορυκτών πόρων της Σαουδικής Αραβίας δήλωσε ότι η χώρα του θα «δοκιμάσει νέα πράγματα» -συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του γιουάν σε συμφωνίες για το αργό πετρέλαιο- καθώς το Ριάντ επιδιώκει να ενσωματώσει κινεζικά προϊόντα όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, το επιβατικό αεροσκάφος C919 και τις υποδομές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή, αν αναλογιστεί κανείς πως οι στενοί δεσμοί της Σαουδικής Αραβίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες έδωσαν αφορμή για τη δημιουργία του πετροδολαρίου.