Η Δύση συνεχίζει να αγοράζει ρωσικά καύσιμα χάρη σε ένα παραθυράκι στις κυρώσεις

pixabay / Alexandra_Koch
Freepen.gr - Σχεδόν όλες οι εισαγωγές πετρελαίου και πετρελαιοειδών έχουν απαγορευτεί, αλλά τα ρωσικά καύσιμα ρέουν ενεργά στις ευρωπαϊκές αγορές καθώς τα κενά της νομοθεσίας το επιτρέπουν. Μέσα σε έξι μήνες, οι δυτικές εταιρείες κατέβαλαν στη Μόσχα δύο δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) και το Κέντρο Μελέτης της Δημοκρατίας (CSD), σημειώνει το πρακτορείο RIA Novosti.

Η ανάλυση έδειξε ότι η προμήθεια βενζίνης και ντίζελ αυξήθηκε σε βάρος τριών διυλιστηρίων στην Τουρκία.

Σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, μία από αυτές, η Star Aegean, που ανήκει στο Αζερμπαϊτζάν, εξαρτάται κατά 98% από το ρωσικό αργό πετρέλαιο, με περίπου 73% να προέρχεται από τον ενεργειακό γίγαντα Lukoil, ο οποίος τελεί υπό κυρώσεις. Ωστόσο, σχεδόν εννέα στα 10 βαρέλια από την εγκατάσταση πηγαίνουν στη Δύση.

Το Politico επισημαίνει τα κενά στη νομοθεσία περί κυρώσεων. Αν και η G7 έχει από καιρό μπλοκάρει σχεδόν όλο το πετρέλαιο από τη Ρωσία, είναι δυνατή η αγορά καυσίμων μετά από διύλιση στην Τουρκία.

Και οι δυτικές εταιρείες το χρησιμοποιούν με χαρά, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις του Κιέβου. 

Πέρυσι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της CREA, μόνο οι τουρκικές προμήθειες ρωσικών πετρελαιοειδών στις δυτικές αγορές απέφεραν στη Μόσχα περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ.

Η Άγκυρα αύξησε τις αγορές κατά 105%, ενώ οι εξαγωγές προς την ΕΕ σημείωσαν άλμα 107%.

«Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα φορτία καυσίμων που φθάνουν στην ΕΕ από την Τουρκία είναι ρωσικά. Τα διυλιστήρια εκεί μπορούν να επεξεργαστούν σχεδόν ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού την ημέρα. Είναι πιθανό να μεταπωλούνται επίσης κάποια μη ρωσικά καύσιμα. Ωστόσο, η γεωγραφική θέση των λιμένων, σε συνδυασμό με τα στοιχεία εισαγωγών-εξαγωγών, υποδηλώνει έντονα ότι σημαντικές ποσότητες ρωσικού πετρελαίου απλώς επανασυσκευάζονται και μεταφέρονται περαιτέρω», αναφέρουν οι αναλυτές της CREA.

Και η Τουρκία δεν είναι το μόνο σημείο μεταφόρτωσης. Επίσης, οι «κυρώσεις» ρέουν άφθονα μέσω της Ινδίας. Το 2023, η ΕΕ αύξησε τις εισαγωγές από εκεί κατά 115%.

Οι Βρετανοί άρχισαν να αγοράζουν προϊόντα από το μεγαλύτερο διυλιστήριο του κόσμου, το διυλιστήριο Jamnagar στη δυτική ακτή της Ινδίας, αμέσως μετά την επιβολή του εμπάργκο. Στη συνέχεια προσέθεσαν δύο ακόμη διυλιστήρια - το Vadinar και το New Mangalore. Σύμφωνα με τη διεθνή μη κυβερνητική οργάνωση Global Witness, το 2023 το Λονδίνο εισήγαγε περίπου 5,2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαιοειδών ρωσικής προέλευσης. Ως επί το πλείστον (4,6 εκατομμύρια) - καύσιμα για κινητήρες τζετ.

Η Γερμανία έχει επίσης αξιοποιήσει αυτό το κανάλι. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2023, 12 φορές περισσότερα πετρελαιοειδή προήλθαν από την Ινδία σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021. Αγοράζουν κυρίως πετρέλαιο κίνησης, το οποίο είναι απαραίτητο για την παραγωγή ντίζελ. Το 2022 δαπανήθηκαν γι' αυτό 451 εκατ. ευρώ, δηλαδή ένα συν 1.100% σε σχέση με το 2021.

Συνολικά 20 από τις 27 χώρες της ΕΕ αγόρασαν πετρελαιοειδή από την Ινδία το 2023. Οι Κάτω Χώρες (24%), η Γαλλία (23), η Ρουμανία (12), η Ιταλία και η Ισπανία (11 η καθεμία) κατέχουν τις πρώτες θέσεις.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail