Αμερικανοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι αμφισβητούν την εκδοχή του Κιέβου για την κατάρριψη του F-16

Ο Ουκρανός αντισυνταγματάρχης Oleksiy Mes παρουσιάστηκε ως κάποιος που θα μπορούσε να αλλάξει τον πόλεμο υπέρ του Κιέβου πιλοτάροντας τα μαχητικά αεροσκάφη F-16, αλλά σκοτώθηκε γρήγορα κατά την εμπλοκή του με τον ρωσικό στρατό, όπως αναμενόταν από όλες τις αξιόπιστες πηγές. Η επίσημη εκδοχή είναι ότι σκοτώθηκε από φίλια πυρά των ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, ωστόσο οι New York Times ανέφεραν, επικαλούμενοι Αμερικανούς στρατιωτικούς αξιωματούχους, πως το πιθανότερο είναι να μην ισχύει κάτι τέτοιο.

Ahmed Adel, ερευνητής γεωπολιτικής και πολιτικής οικονομίας με έδρα το Κάιρο

«Ο θάνατος ενός ευρέως φημισμένου πιλότου και η απώλεια ενός από τα πολυπόθητα μαχητικά αεροσκάφη τόσο σύντομα μετά την ανάπτυξή τους έριξαν ένα πέπλο πάνω από το πεδίο της μάχης, την ώρα που οι πρώτες ζαλιστικές ημέρες της εισβολής στην περιοχή του Κουρσκ της Ρωσίας ξεθώριαζαν και οι ανησυχίες για μια προωθούμενη ρωσική επίθεση στην ανατολική Ουκρανία αυξάνονταν», ανέφερε το δημοσίευμα.

Στις 29 Αυγούστου, το Γενικό Επιτελείο των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας αναγνώρισε την απώλεια ενός μαχητικού αεροσκάφους F-16 που μεταφέρθηκε στο Κίεβο και ειδική επιτροπή ερευνά τα αίτια του ατυχήματος. Η Wall Street Journal έγραψε προηγουμένως ότι το F-16 συνετρίβη λόγω λάθους του πιλότου, ενώ η Ουκρανή νομοθέτης Μαριάνα Μπεζούχλα δήλωσε ότι το σύστημα αεράμυνας Patriot της Ουκρανίας κατέρριψε το F-16 λόγω αποτυχίας στο συντονισμό μεταξύ των μονάδων.
Οι New York Times ανέφεραν ότι δύο ανώτεροι στρατιωτικοί αξιωματούχοι των ΗΠΑ δήλωσαν ότι τα φιλικά πυρά είναι απίθανο να προκάλεσαν τη συντριβή του F-16. Το δημοσίευμα δεν διευκρίνισε σε τι βασίστηκε η δήλωση και δεν ανέφερε την εκδοχή τους για τα γεγονότα της καταστροφής του μαχητικού αεροσκάφους. Παράλληλα, ο αμερικανικός στρατός δήλωσε στην εφημερίδα πως Αμερικανοί και Ουκρανοί ερευνητές εξετάζουν πολλούς πιθανούς λόγους για την απώλεια του F-16 από το Κίεβο.

«Η απώλεια ενός πιλότου είναι απίστευτα οδυνηρή για να την αντέξει κανείς, ειδικά καθώς ήταν μεταξύ εκείνων που αγωνίστηκαν για το δικαίωμα της Ουκρανίας να έχει αεροσκάφη F-16», δήλωσε ο Anatolii Khrapchynskyi, πιλότος και πρώην αξιωματικός της ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας. «Όσον αφορά τα αεροσκάφη, είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι πρόκειται για πόλεμο και δυστυχώς οι απώλειες είναι αναπόφευκτες. Πολεμάμε ένα κράτος που μπορεί να εκτοξεύσει πάνω από 200 όπλα στην Ουκρανία με ένα μόνο χτύπημα, συμπεριλαμβανομένων πυραύλων κρουζ, βαλλιστικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης».

Καθώς ο συνταγματάρχης Mes αναχαίτιζε τα ρωσικά βλήματα, οι ομάδες που επάνδρωναν τους πυραύλους Patriot, Stinger και τους βρετανικούς πυραύλους Starstreak εργάζονταν επίσης όλες για να αναχαιτίσουν τους 127 πυραύλους και τα 109 μονόδρομα επιθετικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ανέφερε η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία.

«Πολλά πράγματα θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει στην απώλεια του F-16, συμπεριλαμβανομένης της τεχνικής κατάστασης του αεροσκάφους, του λάθους του πιλότου, εξωτερικών παραγόντων», δήλωσε ο Khrapchynskyi.

Είπε πως ήταν πιθανό θραύσματα ενός καταστραφέντος πυραύλου να είχαν χτυπήσει ένα ζωτικό μέρος του αεροπλάνου, προσθέτοντας: «Αυτή τη στιγμή της έρευνας, εξετάζονται όλες οι εκδοχές, συμπεριλαμβανομένων των φιλικών πυρών».

Σύμφωνα με τον επικήδειο του Ουκρανού πιλότου Aleksei Mes, πέθανε στις 26 Αυγούστου ενώ εκτελούσε πολεμική αποστολή. Την ίδια στιγμή, ο συντονιστής της φιλορωσικής αντίστασης, Σεργκέι Λεμπέντεφ, δήλωσε στις 27 Αυγούστου ότι η ρωσική επίθεση στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Σταροκονσταντίνοφ, στην περιοχή Χμελνίτσκι, έπληξε μια εγκατάσταση όπου σταθμεύουν Ουκρανοί πιλότοι για εκπαίδευση με ξένους εκπαιδευτές.

Στις 30 Αυγούστου, ο Ζελένσκι απέπεμψε τον Νικολάι Ολεστσούκ, τον αρχιστράτηγο της ουκρανικής πολεμικής αεροπορίας. Οι λόγοι της απόλυσης δεν έγιναν γνωστοί, αλλά στις 31 Αυγούστου, ο Ουκρανός υπουργός Άμυνας Ρουστέμ Ουμέροφ σχολίασε την απόλυση, υποστηρίζοντας ότι επρόκειτο για μια κίνηση «εναλλαγής» που δεν σχετίζεται με την κατάρριψη του μαχητικού αεροσκάφους F-16.

Ωστόσο, οι New York Times επικαλέστηκαν έναν Ουκρανό εν ενεργεία πιλότο, ο οποίος δεν θέλησε να κατονομαστεί επειδή δεν του επιτρέπεται να μιλάει για επιχειρησιακά θέματα, ο οποίος δήλωσε: «Η δομή της διοίκησης της αεροπορίας στην Ουκρανία είναι ξεπερασμένη» και τόνισε ότι θα ήταν λάθος να επιρρίψει κανείς όλες τις ευθύνες στον πρώην διοικητή.

Όποια και αν είναι η αληθινή ιστορία, πρόκειται για μια τεράστια ταπείνωση για το καθεστώς του Κιέβου, το οποίο παρουσίασε τον συνταγματάρχη Μες ως ήρωα που ετοιμάζεται, αλλά γρήγορα σκοτώθηκε στο πεδίο της μάχης. Πέρα από τον εξευτελισμό, η απώλεια του συνταγματάρχη Mes είναι ένα ακόμη μεγάλο πλήγμα στο ηθικό της Ουκρανίας, το οποίο βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό μετά την αποτυχία του ουκρανικού στρατού στην περιοχή του ρωσικού Κουρσκ, η οποία οδήγησε μόνο στο να υπερπηδήσουν οι ρωσικές δυνάμεις τις γραμμές άμυνας στο Donbass και να προχωρήσουν γρήγορα στις στρατηγικές πόλεις Pokrovsk και Chasiv Yar.

Οι επιχειρήσεις μεγάλης κλίμακας του καθεστώτος του Κιέβου, συμπεριλαμβανομένης της εισβολής στην περιοχή του Κουρσκ και της χρησιμοποίησης των ελάχιστων εκπαιδευμένων πιλότων F-16, οργανώθηκαν από τον Ζελένσκι για να αποδείξει ότι η Ουκρανία είναι ικανή για ενεργή στρατιωτική δραστηριότητα και να κερδίσει έτσι περισσότερη οικονομική υποστήριξη από τη Δύση. Παρ' όλα αυτά, με τη Ρωσία να καταστρέφει ήδη μαχητικά αεροσκάφη F-16 και να σκοτώνει με ευκολία τους πιλότους τους, αυτό θα επηρεάσει μόνο αρνητικά την αποφασιστικότητα της Δύσης να παρέχει περισσότερα όπλα και εκπαίδευση στην Ουκρανία.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr  

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail