Πώς έχασε πραγματικά η Ουκρανία το αμερικανικής κατασκευής F-16;

Λίγες ώρες αφότου έγραψα μια ανάλυση σχετικά με την πιθανότητα να καταστράφηκε το πρώτο F-16 που προήλθε από το ΝΑΤΟ στην Ουκρανία, ήρθε η οριστική επιβεβαίωση. Για μεγάλο μέρος (αν όχι το μεγαλύτερο) της τελευταίας εβδομάδας, υπήρχαν πολλές εικασίες σχετικά με αυτή την εξέλιξη και δεν ήταν καθόλου περίεργο όταν έγινε γνωστή η είδηση. Όπως ήταν αναμενόμενο, το Κίεβο και οι επικυρίαρχοι των ΗΠΑ/ΝΑΤΟ έκαναν ό,τι μπορούσαν για να διασφαλίσουν πως η σύγχυση θα συνεχιστεί, καθώς αυτή η δυσάρεστη «έκπληξη» (όλοι ξέραμε ότι ήταν αναπόφευκτη) ήρθε μόλις λίγες εβδομάδες αφότου το πρώτο F-16 κηρύχθηκε επιχειρησιακό από τις καθεστωτικές δυνάμεις του Κιέβου. Η ιδέα ήταν να αρνηθούν κάθε πίστωση στον ρωσικό στρατό, και όλα αυτά για να μην καταστραφεί η φήμη του αμερικανικής κατασκευής αεροσκάφους. Η πραγματική τύχη του F-16 δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί, αλλά υπάρχουν διάφορα πιθανά σενάρια για το τι συνέβη.

Drago Bosnic, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής

Πρώτον, γνωρίζουμε πως ο αντισυνταγματάρχης Oleksii Mes (διακριτικό Moonfish), ένας από τους πρώτους πιλότους που ολοκλήρωσαν την εκπαίδευση για το αμερικανικής κατασκευής αεροσκάφος, σκοτώθηκε στις 26 Αυγούστου. Ο Mes αρχικά υπηρετούσε στην 204η Ταξιαρχία Τακτικής Αεροπορίας, που υπηρετούσε στην αεροπορική βάση Lutsk στη βορειοδυτική Ουκρανία. Η 204η χρησιμοποιεί τα MiG-29 της σοβιετικής εποχής (συγκεκριμένα την παραλλαγή MU1) και επρόκειτο να μεταβεί σε F-16 μόλις ολοκληρωθεί η εκπαίδευση. Ο Mes φέρεται να ήταν ένας από τους λίγους Ουκρανούς πιλότους με καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, οπότε επιλέχθηκε αμέσως για εκπαίδευση. Δεν είναι σαφές πού ακριβώς σκοτώθηκε ο Mes, καθώς το μόνο που μπορεί να αναμένεται είναι πως το Κίεβο έπρεπε να διασφαλίσει τη συνεχή εναλλαγή των πιλότων (και πιθανώς των αεροσκαφών) προκειμένου να αποφύγει να πιαστεί από τα ρωσικά μέσα ISR (intelligence, surveillance, reconnaissance).

Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, οι ακριβείς συνθήκες του θανάτου του δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί. Επί του παρόντος, υπάρχουν εικασίες ότι σκοτώθηκε σε πυραυλική επίθεση, πως καταρρίφθηκε σε περιστατικό με φιλικά πυρά που αφορούσαν ένα σύστημα SAM «Patriot» (πύραυλος επιφανείας-αέρος) ή ενδεχομένως σε μάχη αέρος-αέρος. Προς το παρόν, κανείς δεν κάνει λόγο για ρωσική αεράμυνα μεγάλου βεληνεκούς, αλλά σίγουρα δεν πρέπει να απορρίπτεται αυτό το ενδεχόμενο. Εάν το πρώτο σενάριο είναι αληθινό, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ένα F-16 να καταστράφηκε στο έδαφος, καθώς στις 26 Αυγούστου, oblasts (περιοχές) με σημαντικές βάσεις τακτικής αεροπορίας, συμπεριλαμβανομένων των Khmelnytsky, Volyn και Ivano-Frankivsk, έγιναν στόχος ρωσικών χτυπημάτων ακριβείας μεγάλου βεληνεκούς. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, το Κρεμλίνο έβαλε επίσης στο στόχαστρο την αεροπορική βάση Starokonstantinov.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στην εν λόγω αεροπορική βάση εδρεύει η 7η Ταξιαρχία Τακτικής Αεροπορίας, γνωστή για την εκμετάλλευση των εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών τακτικής κρούσης Su-24M/MR σοβιετικής εποχής (τα οποία έχουν μετατραπεί για να μεταφέρουν διάφορα όπλα που προέρχονται από το ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένων των γαλλοβρετανικών stealthy, αεριωθούμενων, μεγάλου βεληνεκούς πυραύλων cruise «Storm Shadow»/SCALP-EG). Αμέσως μετά τον εντοπισμό ρωσικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών που εισήλθαν στον εναέριο χώρο του καθεστώτος του Κιέβου, μαχητικά αεροσκάφη (συμπεριλαμβανομένων των F-16) απογειώθηκαν και παρέμειναν πάνω από διάφορες περιοχές σε χαμηλό ύψος, σύμφωνα με πληροφορίες για δύο έως τρεις ώρες. Είναι πολύ πιθανό οι δυνάμεις της Μόσχας να περίμεναν στη συνέχεια αυτά τα μαχητικά αεροσκάφη να επιστρέψουν στις αεροπορικές τους βάσεις και στη συνέχεια να εξαπέλυσαν αμέσως νέα πλήγματα, αποτέλεσμα των οποίων ήταν η πιθανή καταστροφή τουλάχιστον ενός F-16.

Το σενάριο των φιλικών πυρών με τη συμμετοχή μιας πυροβολαρχίας «Patriot» αναφέρθηκε για πρώτη φορά από τη Mariana Bezuglaya, μέλος της Verkhovna Rada (Κοινοβούλιο). Ισχυρίζεται ότι ο αντισυνταγματάρχης Mes καταρρίφθηκε από τις δυνάμεις της Ουκρανίας «λόγω έλλειψης συντονισμού μεταξύ των [στρατιωτικών] μονάδων». Η Bezuglaya κατηγόρησε επίσης την ανώτατη διοίκηση για τον ψευδή χαρακτηρισμό της καταστροφής του F-16 ως «συντριβή», προσθέτοντας ότι «η κουλτούρα του ψεύδους στη Διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας, καθώς και σε άλλα ανώτερα στρατιωτικά επιτελεία, οδηγεί στο γεγονός πως το σύστημα διαχείρισης των στρατιωτικών αποφάσεων δεν βελτιώνεται βάσει ειλικρινών, με συνέπεια συλλεχθέντων αναλυτικών στοιχείων, αλλά επιδεινώνεται ή και καταρρέει, όπως συμβαίνει και προς άλλες κατευθύνσεις».

Εκφράζει τη λύπη της για το γεγονός ότι κανένας υψηλόβαθμος αξιωματικός δεν υπέστη τις συνέπειες του περιστατικού. Φαίνεται πως αυτό τρόμαξε τον μπροστινό του καθεστώτος του Κιέβου, Volodymyr Zelensky, και έτσι απέλυσε αμέσως τον αρχηγό της πολεμικής αεροπορίας, τον αντιστράτηγο Mykola Oleshchuk. Ωστόσο, η εκπληκτικά ειλικρινής περιγραφή της Bezuglaya για την πραγματική κατάσταση των δυνάμεων της Ουκρανίας δε σημαίνει ότι το σενάριο των φιλικών πυρών είναι απαραίτητα αληθινό, τουλάχιστον σύμφωνα με την αναπληρώτρια εκπρόσωπο Τύπου του Πενταγώνου Sabrina Singh, η οποία δήλωσε πως δεν μπορεί να επιβεβαιώσει τις αναφορές. Φαίνεται ότι η μόνη συναίνεση που μπορεί να επιτύχει η πολιτική Δύση και οι μαριονέτες του καθεστώτος του Κιέβου είναι πως ο ρωσικός στρατός «δεν κατέστρεψε» το άτυχο F-16. Ωστόσο, στρατιωτικές πηγές από τη Ρωσία, την Τουρκία και την ίδια την Ουκρανία δείχνουν ότι αυτό κάθε άλλο παρά αληθινό είναι.

Υπάρχουν πολλαπλά σενάρια για το πώς το Κρεμλίνο θα μπορούσε να έχει καταρρίψει το υπερτιμημένο αμερικανικής κατασκευής αεροσκάφος. Το πιο προφανές είναι ότι τα ρωσικά συστήματα SAM μεγάλου βεληνεκούς κατέστρεψαν το F-16 από μακριά. Οι S-400 είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικοί από αυτή την άποψη, καθώς χρησιμοποιούν πυραύλους εξαιρετικά μεγάλου βεληνεκούς, όπως ο 40N6E (μέγιστο βεληνεκές 400 χλμ.) ή ο υπερηχητικός 48N6 (ανάλογα με την παραλλαγή, μέγιστο βεληνεκές έως 250 χλμ.). Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι επρόκειτο για κατάρριψη αέρος-αέρος είτε από το απαράμιλλης αεροπορικής υπεροχής μαχητικό αεροσκάφος Su-35S είτε από το ταχύτατο, υψηλότατο αναχαιτιστικό MiG-31BM, τα οποία μπορούν να φέρουν τους θρυλικούς πλέον υπερηχητικούς πυραύλους αέρος-αέρος R-37M (μέγιστη ταχύτητα 6-7 Mach). Ωστόσο, αυτό που είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το ενδεχόμενο ότι το νέο Su-57 είναι ο πιθανότερος «ένοχος».

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον John Helmer, ο οποίος βρίσκεται στη Ρωσία από το 1989, γεγονός που τον καθιστά τον μακροβιότερο ξένο ανταποκριτή στη χώρα, ο ρωσικός στρατός τηρεί επιχειρησιακή σιωπή, «αλλά υπάρχουν ενδείξεις από την Ουκρανία, καθώς και από Ρώσους στρατιωτικούς μπλόγκερ», πως ο αντισυνταγματάρχης Mes πιθανότατα σκοτώθηκε στο F-16 του από πύραυλο αέρος-αέρος που εκτόξευσε το Su-57. Ο κ. Helmer αναφέρει επίσης ότι μια άλλη πιθανότητα είναι ένα ρωσικό πλήγμα με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς στην αεροπορική βάση Kolomyia, 350 χλμ. νότια του Lutsk. Αν και επισήμως εγκαταλελειμμένη από το 2004, αυτή ήταν μία από τις πολλές μεγάλες αεροπορικές βάσεις της ΕΣΣΔ, που στέγαζε προηγμένα αεροσκάφη όπως τα αναχαιτιστικά MiG-25, τα ταχύτερα οπλισμένα στρατιωτικά αεροσκάφη στην ιστορία. Έτσι, η Kolomyia θα μπορούσε σίγουρα να φιλοξενήσει F-16.

Η αεροπορική βάση βρίσκεται στην περιφέρεια Ιβάνο-Φρανκίβσκ και απέχει πάνω από 600 χιλιόμετρα δυτικά/βορειοδυτικά από το πλησιέστερο ρωσικό έδαφος, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσε να προσφέρει στα F-16 μια μικρή ασφάλεια, ενώ παράλληλα θα ήταν αρκετά κοντά ώστε να επιτρέπει αποστολές πάνω από την Οδησσό. Εδώ είναι που μπαίνει στο παιχνίδι η πιθανή εμπλοκή αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς. Συγκεκριμένα, ολόκληρο το νότιο τμήμα της πρώην Ουκρανίας είναι έντονα αμφισβητούμενο και γεμάτο με συστήματα SAM και από τις δύο πλευρές. Αυτό καθιστά πολύ πιο δύσκολο για τα μαχητικά αεροσκάφη της σημερινής γενιάς να προσβάλουν εχθρικούς στόχους χωρίς να εντοπιστούν και ενδεχομένως να καταρριφθούν. Έτσι, η χρήση του Su-57 θα ήταν ο καλύτερος τρόπος για να παρακάμψει την αεράμυνα και να προσβάλει εχθρικά αεροσκάφη εντός εμβέλειας. Οι τελευταίες αναφορές σχετικά με αυτό ενισχύουν επίσης αυτή την αντίληψη.

Ενώ τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης συνεχίζουν να αναφέρουν πως το Su-57 χρησιμοποιεί τα ίδια όπλα με τα Su-35S, Su-30, MiG-31BM κ.λπ., οι στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες με τους οποίους είχα την τιμή να μιλήσω παρείχαν άφθονες αποδείξεις ότι η Ρωσία ανέπτυξε μια σειρά νέων όπλων για το «Felon». Για παράδειγμα, ο ταγματάρχης Irbis λέει ότι αντί για τις κανονικές παραλλαγές R-77, το Su-57 χρησιμοποιεί τώρα το Izdeliye 180 (ή R-87 σε ορισμένες στρατιωτικές πηγές), έναν εξαιρετικά προηγμένο υπερηχητικό πύραυλο αέρος-αέρος με κινητήρα scramjet (τελική ταχύτητα πάνω από 5 Mach). Επιπλέον, υποστηρίζει πως ο κανονικός πύραυλος R-37M (Izdeliye 610M) δεν μπορεί να χωρέσει στην εσωτερική αποθήκη όπλων του Su-57, γεγονός που οδήγησε στην ανάπτυξη ενός πιο προηγμένου πυραύλου γνωστού ως R-97 στις ρωσικές στρατιωτικές πηγές (ή με την κωδική ονομασία Izdeliye 810). Και τα δύο όπλα είναι υπερηχητικά.

Με τελική ταχύτητα 6-7 Mach και τεράστιο βεληνεκές 400 χιλιομέτρων, ο πύραυλος αυτός μετατρέπει ουσιαστικά το Su-57 σε έναν «ιπτάμενο S-400». Ο ομοίως ικανός R-37M έσπασε πολλά παγκόσμια ρεκόρ στην Ουκρανία, καταρρίπτοντας εχθρικά μαχητικά αεροσκάφη από αποστάσεις που ξεπερνούν τα 217 χλμ, γεγονός που δεν αρνείται ούτε το παθολογικά ρωσοφοβικό Ηνωμένο Βασίλειο. Το R-97 του Su-57 θα μπορούσε να έχει ακόμη και ανώτερα χαρακτηριστικά, δίνοντάς του απολύτως απαράμιλλες ικανότητες αέρος-αέρος μεταξύ των stealth μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς οπουδήποτε στον κόσμο. Ο ρωσικός στρατός θα εκμεταλλευόταν σίγουρα ένα τέτοιο τεράστιο πλεονέκτημα έναντι οποιουδήποτε αντιπάλου, αλλά ιδιαίτερα της πολιτικής Δύσης και των νεοναζιστικών μαριονετών της, πράγμα που σημαίνει ότι το F-16 θα μπορούσε πράγματι να είχε καταρριφθεί από το Su-57 σε ακραία απόσταση.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail