Photo: Xinhua |
Η NSR διασχίζει την Αρκτική Θάλασσα από τη Θάλασσα του Μπάρεντς στη Δύση έως το Βερίγγειο Στενό στην Ανατολή. Η NSR συνδέει τα μεταποιητικά κέντρα της Ανατολικής Ασίας με τις ευρωπαϊκές καταναλωτικές αγορές. Οι έμποροι έχουν από καιρό βάλει στο μάτι την NSR ως εναλλακτική ναυτιλιακή οδό για να αποφύγουν τη συμφόρηση στα Στενά της Μάλακα, την πειρατεία στο Κέρας της Αφρικής και την αστάθεια στη Διώρυγα του Σουέζ και τη Μέση Ανατολή. Από καιρό ήλπιζαν ότι θα μπορούσε να μειώσει τους χρόνους διέλευσης κατά εβδομάδες, παρά τα ρηχά, παγωμένα, ομιχλώδη νερά που είναι απροσπέλαστα για μεγάλο μέρος του έτους.
Η Ρωσία έχει από καιρό δει τις δυνατότητες της NSR να μεταφέρει το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο της Αρκτικής στις δυτικές και ανατολικές αγορές. Η Ρωσία είναι επίσης το μόνο από τα οκτώ έθνη της Αρκτικής που δεν είναι μέλος του ΝΑΤΟ, και η Ρωσία έχει χρησιμοποιήσει το lawfare, τη χρήση του νόμου για την επίτευξη ενός στρατηγικού στόχου, για να διασφαλίσει αντίστοιχα τα στρατηγικά της συμφέροντα.
Η Ρωσία έχει επίσης προσπαθήσει να ασκήσει έλεγχο στην NSR, θεσπίζοντας αυστηρούς κανονισμούς για τη ρύπανση και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Η UNCLOS παρέχει στα κράτη τη δυνατότητα να ρυθμίζουν τη ρύπανση, συμπεριλαμβανομένης της έμμεσης πρόληψης της ρύπανσης μέσω κανόνων ασφάλειας και ναυσιπλοΐας για τη μείωση του κινδύνου ατυχημάτων και πετρελαιοκηλίδων, στα παγωμένα τμήματα της αποκλειστικής οικονομικής τους ζώνης (ΑΟΖ), όπου οι δύσκολες κλιματικές συνθήκες δημιουργούν κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα ή θα μπορούσαν να προκαλέσουν σημαντική περιβαλλοντική ζημία.
Η Ρωσία εφαρμόζει κανονισμούς που είναι σημαντικά αυστηρότεροι από τα γενικά αποδεκτά διεθνή πρότυπα. Σε αυτούς περιλαμβάνονται η υποχρεωτική ασφάλιση και η συνοδεία παγοθραυστικών, τα οποία είναι δαπανηρά και ελέγχονται αποκλειστικά από τη Ρωσία. Αυτοί και άλλοι κανονισμοί επιτρέπουν στη Ρωσία να ασκεί αυστηρό έλεγχο στις παράνομες θαλάσσιες διεκδικήσεις της - και να απειλεί με βία τα πλοία που θεωρεί ότι δε συμμορφώνονται.
Οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν υποστηρίξει πως η ερμηνεία της UNCLOS από τη Ρωσία είναι αντίθετη με το διεθνές δίκαιο και ότι η ναυσιπλοΐα και η διέλευση στην NSR πρέπει να διέπεται από την UNCLOS.
Η Κίνα έχει τώρα πλεύσει σε αυτή την πολυετή διαμάχη. Η Κίνα έχει αυτοανακηρυχθεί «έθνος κοντά στην Αρκτική» και έχει αυξήσει την παραγωγή παγοθραυστικών τα τελευταία χρόνια. Η Κίνα παρήγαγε νέα πλοία μέσα σε μόλις δύο χρόνια και τώρα εργάζεται σε ένα τέταρτο παγοθραυστικό. Εν τω μεταξύ, ο γερασμένος στόλος της αμερικανικής ακτοφυλακής αποτελείται από μόλις ένα βαρύ και ένα μεσαίο παγοθραυστικό. Η Ρωσία διαθέτει δεκάδες παγοθραυστικά, πολλά από τα οποία είναι οπλισμένα, για να υπερασπιστεί τη διεκδίκησή της στην NSR.
Η Ρωσία και η Κίνα έχουν ανακοινώσει σχέδια για στενότερο συντονισμό σε θέματα της Αρκτικής, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας και της τεχνολογίας των πολικών πλοίων. Η Κίνα φέρεται να έχει μειώσει τους χρόνους διαμετακόμισης για τις ρωσικές εισαγωγές της Κίνας σε 33 ή 35 ημέρες με τη χρήση του NSR έναντι 45 μέσω της διώρυγας του Σουέζ και 55 με τον περίπλου της Αφρικής. Είναι γνωστό ότι η Κίνα δίνει προτεραιότητα σε τεχνολογίες διπλής χρήσης στην πολική της έρευνα, οι οποίες θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την προώθηση των στρατιωτικών της προσπαθειών.
Παρά το νέο σύμφωνο ICE για την κατασκευή παγοθραυστικών με τον Καναδά και τη Φινλανδία που ανακοινώθηκε αυτό το καλοκαίρι, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους δεν μπορούν να ξεπεράσουν τις προσπάθειες της Ρωσίας και της Κίνας στον τομέα των παγοθραυστικών στο εγγύς μέλλον.