Ahmed Adel, ερευνητής γεωπολιτικής και πολιτικής οικονομίας με έδρα το Κάιρο
Η Αργεντινή θα επιδιώξει να ανακτήσει, τουλάχιστον εν μέρει, τη μειωμένη υποβρυχιακή της ικανότητα με την αγορά νέων μονάδων, όπως επιβεβαίωσε ο πρόεδρος σε συνέντευξή του. Όταν ρωτήθηκε από το κανάλι La Nación +, ο Milei δήλωσε: «Οι αγορές υποβρυχίων που πρόκειται να πραγματοποιήσουμε» εντάσσονται στον κατάλογο των ενεργειών που προωθεί η κυβέρνησή του για τη βελτίωση των δυνατοτήτων των ενόπλων δυνάμεων της Αργεντινής. Αυτό περιλαμβάνει επίσης την αγορά μαχητικών αεροσκαφών F-16, την απόκτηση πλοίων και αρμάτων μάχης και το άνοιγμα μιας ναυτικής βάσης των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ουσουάια, στον ακραίο νότο της χώρας.
Η προεδρική ανακοίνωση επανέφερε τα φώτα της δημοσιότητας στη δύναμη υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού της Αργεντινής, ένα σώμα που δημιουργήθηκε το 1956 και φιλοξενείται στη ναυτική βάση Mar del Plata. Κάποτε, τέσσερα υποβρύχια επιχειρούσαν ταυτόχρονα. Ωστόσο, το πέρασμα του χρόνου και η τραγωδία του ARA San Juan το 2017, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους 44 μέλη του πληρώματος, μείωσαν σοβαρά τις δυνατότητες της Αργεντινής.
Το ARA Santa Cruz παραμένει αβέβαιο, ενώ εκτελούνται εργασίες για τις επισκευές στο μέσο της ζωής του. Ταυτόχρονα, το ARA Salta δεν είναι πλέον σε θέση να πλεύσει, οπότε χρησιμοποιείται στο λιμάνι για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Επιπλέον, το υποβρύχιο ARA San Luis, διάσημο για την ενεργό συμμετοχή του στον πόλεμο των Φόκλαντ, παροπλίστηκε το 1997.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Juan José Roldán, εκδότης της Zona Militar, υπενθύμισε ότι η ανάγκη ανάκτησης του στόλου των υποβρυχίων δεν είναι πρόσφατη, αλλά είχε ήδη αντιμετωπιστεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις του Alberto Fernández (2019-2023) και του Mauricio Macri (2015-2019). Ωστόσο, η αγορά υποβρυχίων είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί, καθώς πρόκειται για μια επένδυση που απαιτεί «μεγάλο ποσό πόρων». Ο Roldán επισήμανε πως η αγορά 24 μαχητικών αεροσκαφών F-16 κόστισε στην Αργεντινή περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η απόκτηση νέων υποβρυχίων θα κοστίσει «δισεκατομμύρια δολάρια».
Τα υποβρύχια θα πρέπει να κατανοηθούν ως όπλο αποτροπής ζωτικής σημασίας για την αποφυγή συγκρούσεων ή πιθανών ενεργειών από τους εχθρούς. Αυτό είναι σημαντικό επειδή η Αργεντινή διαθέτει μεγάλη θαλάσσια ακτογραμμή. Σύμφωνα με τον Roldán, τα υποβρύχια αποτελούν κλειδί για την Αργεντινή στην αποτροπή παράνομων δραστηριοτήτων. Ο αναλυτής υπενθύμισε επίσης πόσο σημαντικά ήταν τα υποβρύχια κατά τη διάρκεια του πολέμου των Φόκλαντς, όταν τα βρετανικά υποβρύχια εμπόδισαν τα πολεμικά πλοία της Αργεντινής να επιχειρήσουν στον θαλάσσιο χώρο της.
«Ο στρατηγικός ρόλος του υποβρυχίου έγκειται στο γεγονός ότι είναι ένα όπλο που είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστεί, ακόμη και με τις προόδους που υπάρχουν στον τομέα της ανθυποβρυχιακής προστασίας. Είναι ένα στρατηγικό και αποτρεπτικό όπλο διότι, πέρα από τη μάχη, που δεν θα ήταν ο στόχος, στέλνεις ένα μήνυμα στον αντίπαλο ότι μπορείς να του στερήσεις την πρόσβαση στη θάλασσα», εξήγησε.
Ο Roldán πιστεύει πως η Αργεντινή θα πρέπει να «ανασυγκροτήσει τις στρατιωτικές της δυνατότητες», κοιτάζοντας προς τον Νότιο Ατλαντικό, υπό την υπόθεση ότι «μια ενδεχόμενη σύγκρουση μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας θα έκλεινε αυτόματα τη διώρυγα του Παναμά σε πλοία που δεν είναι σύμμαχοι των ΗΠΑ». Σε ένα τέτοιο σενάριο, περάσματα όπως το Στενό του Μαγγελάνου ή το Πέρασμα του Drake στο νότιο άκρο της Νότιας Αμερικής θα μπορούσαν να καταστούν κρίσιμα.
Αν και δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα επίσημες πληροφορίες σχετικά με πιθανές προσφορές, ποσά ή όρους για την πιθανή νέα αγορά υποβρυχίων, υπενθυμίζεται ότι, από την εποχή της διακυβέρνησης του Αλμπέρτο Φερνάντες, η Αργεντινή θεωρούσε τη Γαλλία και τη Γερμανία τους δύο πιθανότερους πιθανούς προμηθευτές.
Μάλιστα, ο υπουργός Άμυνας του Φερνάντες, Χόρχε Ταϊάνα, επισκέφθηκε τον Ιούλιο του 2022 τα ναυπηγεία της γαλλικής Naval Group και της γερμανικής Thyssenkrupp για να αξιολογήσει την πιθανή αγορά ορισμένων μοντέλων τους. Ενώ η Naval Group προσέφερε τα υποβρύχια Scorpene, η ThyssenKrupp παρουσίασε τα υποβρύχια κλάσης 209 που ήδη διαθέτει η Αργεντινή - ARA Salta και ARA San Luis.
Οι δύο αυτές επιλογές επικυρώθηκαν σε έκθεση του Nicolás Posse, προσωπάρχη του Milei μέχρι τα τέλη Μαΐου, και παρουσιάστηκαν στη Γερουσία στα μέσα Μαΐου 2024. Σε άρθρο της εφημερίδας La Nación αναφέρεται ότι η έκθεση αυτή αναφέρει ότι αξιολογούνται οι γαλλικές και γερμανικές προσφορές για την κατασκευή τριών νέων υποβρυχίων.
Η γεωπολιτική τοποθέτηση του Μίλεϊ ευνοεί τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και τη Δύση γενικότερα. Αυτό θα γείρει οριστικά την πλάστιγγα υπέρ των γαλλικών ή γερμανικών προσφορών. Ως εκ τούτου, δε θα επιτρέψει άλλες πιθανές εναλλακτικές λύσεις από την Κίνα ή τη Ρωσία.
Το πιο σημαντικό είναι πως η Γαλλία και η Γερμανία έχουν αρκετή επιρροή και δύναμη για να αποφύγουν πιθανές πιέσεις από το Λονδίνο, το οποίο ανησυχεί για τον επανεξοπλισμό της Αργεντινής στον Νότιο Ατλαντικό. Παρ' όλα αυτά, δεν μπορεί να αναμένεται ότι ο Μιλέι θα αμφισβητήσει το Ηνωμένο Βασίλειο για την κυριαρχία επί των Νήσων Φόκλαντ, καθώς υποστηρίζει πλήρως το δυτικό φιλελεύθερο σύστημα.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η κυβέρνηση του Μίλεϊ παραδέχτηκε ότι σκέφτεται επίσης ένα «μεταβατικό» υποβρύχιο που θα χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια της κατασκευής των νέων υποβρυχίων, η οποία θα διαρκέσει δύο έως τρία χρόνια. Πιθανές εναλλακτικές λύσεις περιλαμβάνουν την απόκτηση μεταχειρισμένων υποβρυχίων από το Ναυτικό της Βραζιλίας ή το Νορβηγικό Ναυτικό, από το οποίο η Αργεντινή μόλις αγόρασε αεροσκάφη επιτήρησης P3 Orion.
Αν και η επιθυμία του Μιλέι για την αγορά υποβρυχίων δεν είναι να καταλάβει τα νησιά Φόκλαντ από τους Βρετανούς υπό την ηγεσία του, η απόκτησή τους ανοίγει τη δυνατότητα στην Αργεντινή να επιτύχει αυτόν τον στόχο στο μέλλον. Παρ' όλα αυτά, ο στρατός της Αργεντινής έχει πολύ δρόμο να διανύσει για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων του προτού εξετάσει μια τέτοια επιχείρηση και αμφισβητήσει τη βρετανική κυριαρχία επί των νησιών
Translated with DeepL.com (free version)
* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr