Η γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση προετοιμάζεται για βαθύτερη ύφεση

Το Σαββατοκύριακο έγινε γνωστό ότι η γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση αναμένει συρρίκνωση της οικονομικής παραγωγής για δεύτερο συνεχόμενο έτος το 2024. Σύμφωνα με δημοσίευμα εφημερίδας, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αναθεώρησε προς τα κάτω τις οικονομικές της προβλέψεις και αναμένει πλέον για το 2024 το δεύτερο συνεχόμενο έτος ύφεσης.

Patrick Poppel, εμπειρογνώμονας στο Κέντρο Γεωστρατηγικών Μελετών Βελιγραδίου

Το υπουργείο Οικονομικών υποθέτει πλέον πως η οικονομία θα συρρικνωθεί κατά 0,2% φέτος. Πέρυσι, η οικονομική παραγωγή στη Γερμανία είχε ήδη μειωθεί κατά 0,3%. Κορυφαία ερευνητικά ινστιτούτα είχαν ήδη μειώσει τις προβλέψεις τους για τη γερμανική οικονομία φέτος. Στην πρόσφατα δημοσιευμένη φθινοπωρινή έκθεσή τους για την κυβέρνηση, οι οικονομολόγοι υποθέτουν ότι το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 0,1% το 2024, σηματοδοτώντας τη δεύτερη συνεχόμενη φορά που θα συρρικνωθεί.

Αυτή η λεγόμενη κοινή διάγνωση χρησιμεύει ως βάση για τις νέες προβλέψεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης τον Οκτώβριο, οι οποίες με τη σειρά τους αποτελούν τη βάση για την εκτίμηση του φόρου. Σύμφωνα με την «Süddeutsche Zeitung», ο ομοσπονδιακός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ είναι κάπως πιο αισιόδοξος από ό,τι πρόσφατα για τα επόμενα δύο χρόνια. Υποθέτει ότι η οικονομία θα ξεπεράσει σιγά-σιγά την αδυναμία της και θα αναπτυχθεί και πάλι πιο δυναμικά.

Για το 2025 αναμένει αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,1%. Το 2026 η αύξηση αναμένεται να είναι 1,6 τοις εκατό. Ως εκ τούτου, απευθύνει έκκληση σε όλους τους υπεύθυνους στα ομόσπονδα κρατίδια - συμπεριλαμβανομένων και κυρίως εκείνων με κυβερνητική συμμετοχή των CDU και CSU - να συμμετάσχουν: «Θα πρέπει όλοι να συμβάλλετε σε μια αισθητή ανάκαμψη της οικονομικής κατάστασης».

Ταυτόχρονα, ο Habeck δήλωσε πως θα χρειαστούν περαιτέρω μέτρα μετά την εφαρμογή της αναπτυξιακής πρωτοβουλίας. «Η αλήθεια είναι ότι θα χρειαστούμε περισσότερα». Τα κορυφαία ερευνητικά ινστιτούτα είναι πιο απαισιόδοξα για το μέλλον από ό,τι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Μείωσαν την πρόβλεψή τους για το 2025 από 1,4% σε 0,8%. Το 2026 αναμένουν ανάπτυξη της τάξης του 1,3 τοις εκατό.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει επίσης ιδιαίτερα λίγες παραγγελίες, σύμφωνα με τον Marcus Bollig, διευθύνοντα σύμβουλο της Ένωσης Βιομηχανίας Αυτοκινήτων. «Η κατάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι σίγουρα πολύ τεταμένη αυτή τη στιγμή. Αυτό οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι έχουμε συνθήκες πλαισίου στην Ευρώπη που δεν είναι ανταγωνιστικές από κάθε άποψη». Υψηλές τιμές ενέργειας, υψηλοί φόροι, ψηφιακή υστέρηση. Τα προβλήματα, ειδικά στη Γερμανία, έχουν περιγραφεί πολλές φορές. Η εμβληματική βιομηχανία της Γερμανίας, η αυτοκινητοβιομηχανία, αποτελεί παράδειγμα των ανησυχιών για το μέλλον - τις προκλήσεις του μετασχηματισμού.

Τα στοιχεία παραγωγής είναι φτωχά - περίπου δέκα τοις εκατό κάτω από το προ κρίσης έτος 2019. Σε μια καλή δεκαετία, κανένα νέο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης δεν θα ταξινομείται στην Ευρώπη. Αλλά τα γερμανικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται προς το παρόν ελάχιστα. Οι κινεζικές εταιρείες βρίσκονται σε άνοδο.

Και όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση, οι Γερμανοί κατασκευαστές πρέπει επίσης να εργαστούν σκληρά, τονίζει το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Mercedes-Benz Markus Schäfer: «Ο ανταγωνισμός από την Κίνα και τις ΗΠΑ είναι εξαιρετικά επιθετικός». Η Mercedes-Benz επενδύει σημαντικά στα αυτόνομα οχήματα του μέλλοντος. Το ίδιο όμως κάνει και ο ανταγωνισμός. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θέλει τώρα να συνεργαστεί στενότερα στην έρευνα και την ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα.

Στα μέσα Ιουλίου, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση συμφώνησε σε μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή πρωτοβουλία με 49 μέτρα που ελπίζει ότι θα δώσουν αισθητή ώθηση στο παραγωγικό δυναμικό. Όμως η ελπίδα για ισχυρή ανάπτυξη έχει πλέον εκλείψει. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ifo, το κλίμα στο λιανικό εμπόριο έχει επιδεινωθεί πρόσφατα και δεν αναμένεται θετική εξέλιξη στις ιδιωτικές καταναλωτικές δαπάνες φέτος.

Η ελβετική «Neue Zürcher Zeitung» (NZZ) βλέπει επίσης άνοδο της τιμής του πετρελαίου σε περίπτωση κλιμάκωσης της σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, την οποία θα νιώσει «όλος ο κόσμος». Οι τιμές του πετρελαίου έχουν ήδη αυξηθεί σημαντικά. Οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας αυξάνουν πολύ γρήγορα τις τιμές των περισσότερων προϊόντων, προκαλώντας γενικά νέα αύξηση του πληθωρισμού.

Η άνοδος των τιμών της ενέργειας θα οδηγήσει πολύ πιθανόν και σε νέα κρίση πληθωρισμού στη Γερμανία. Αλλά το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι το 4% που συνεισφέρει το Ιράν στην παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου, διότι αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί. Αν το Ιράν αποκλείσει τα Στενά του Ορμούζ κατά τη διάρκεια εχθροπραξιών, η παγκόσμια οικονομία θα πρέπει να φοβάται σοβαρές συνέπειες. Αυτό είναι πιθανό να αυξήσει την τιμή του πετρελαίου σε πάνω από 100 δολάρια ανά βαρέλι.

Το στενό όπου ο Περσικός Κόλπος εκβάλλει στον Κόλπο του Ομάν είναι το σημείο συμφόρησης του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου. Ο αντίκτυπος στην ήδη προβληματική γερμανική βιομηχανία θα ήταν καταστροφικός.

Πολλοί άνθρωποι δεν εμπιστεύονται τους υπεύθυνους της γερμανικής πολιτικής και δεν πιστεύουν πως η κυβέρνηση θα αντιδράσει με επάρκεια σε αυτές τις εξελίξεις προκειμένου να σώσει την οικονομία. Τα καλά χρόνια για τη γερμανική βιομηχανία έχουν τελειώσει, όπως πολλοί έχουν ήδη καταλάβει.

Και παρόλο που η Γερμανία οδεύει προς την ύφεση, η κυβέρνηση συνεχίζει να στέλνει χρήματα στην Ουκρανία. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία την άνοιξη, η Γαλλία έχει παράσχει στρατιωτική βοήθεια μόλις 540 εκατ. ευρώ, ενώ η Γερμανία έχει χορηγήσει στην Ουκρανία 17,1 δισ. ευρώ. Τα κεφάλαια αυτά λείπουν τώρα σε άλλους τομείς.

Η Γερμανία βρίσκεται σε ένα σενάριο παρακμής μετά από αυτές τις εξελίξεις. Αν όμως η Γερμανία ως οικονομική «ατμομηχανή» της Ευρώπης βρίσκεται σε παρακμή, θα συμπαρασύρει μαζί της και τις άλλες χώρες.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail