pixabay / 24ox24 |
Το λίθιο, που συχνά αποκαλείται «λευκός χρυσός», είναι ζωτικής σημασίας για τις σύγχρονες βιομηχανίες και την τεχνολογία. Οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες με βάση το λίθιο είναι απαραίτητες για την αποθήκευση ηλιακής και αιολικής ενέργειας καθώς και για την τροφοδοσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και εξαιρετική ενεργειακή πυκνότητα, χρησιμοποιούνται επίσης για την παραγωγή καταναλωτικών ηλεκτρονικών προϊόντων, όπως φορητοί υπολογιστές και smartphones.
Του Samir Bhattacharya, συνεργάτη του Observer Research Foundation (ORF), Νέο Δελχί, Ινδία - RUSSIA TODAY / Παρουσίαση Freepen.gr
Καθώς ο κόσμος στρέφεται προς καθαρότερες, βιώσιμες πηγές ενέργειας, η εύκολη πρόσβαση στο λίθιο θα μπορούσε ενδεχομένως να επηρεάσει την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα διαφόρων έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο μέλλον.
Η ταχεία αύξηση της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων εντείνει την πίεση στην εξόρυξη λιθίου. Η ζήτηση για λίθιο προβλέπεται να αυξηθεί περισσότερο από πενταπλάσια έως το 2030. Επί του παρόντος, η Αυστραλία και τρεις χώρες της Λατινικής Αμερικής - η Χιλή, η Αργεντινή και η Βολιβία, που αναφέρονται ως «Τρίγωνο Λιθίου», κατέχουν πάνω από το 75% της παγκόσμιας προσφοράς λιθίου, το οποίο στη συνέχεια αποστέλλεται στην Κίνα για επεξεργασία.
Εν μέσω αυτού του παγκόσμιου αγώνα για κρίσιμα ορυκτά, η Ινδία, που εξακολουθεί να είναι ένας μικρός παίκτης, προσπαθεί να ενισχύσει την αλυσίδα εφοδιασμού της με λίθιο, συνεργαζόμενη με αφρικανικά έθνη, καθώς και μέσω άλλων στρατηγικών. Η εξασφάλιση αξιόπιστης προμήθειας ακατέργαστου λιθίου είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας, και οι δυνατότητες της Αφρικής θα μπορούσαν να βοηθήσουν την Ινδία να καταστεί ηγέτης στην παγκόσμια αγορά EV.
Το ταξίδι της Ινδίας στο λίθιο
Το λίθιο έχει καταστεί ένα από τα πιο κρίσιμα ορυκτά της Ινδίας- έχει επίσης χαρακτηριστεί ως «στρατηγικό ορυκτό». Ωστόσο, η Ινδία δεν το παράγει εγχωρίως και βασίζεται εξ ολοκλήρου στις εισαγωγές. Η πρόσφατη ανακάλυψη, τον Φεβρουάριο του 2023, 5,9 εκατομμυρίων τόνων συνεπαγόμενου μεταλλεύματος λιθίου στις περιοχές Salal-Haimna της περιφέρειας Reasi, Jammu & Kashmir, βελτίωσε σημαντικά τις προοπτικές της Ινδίας για το λίθιο.
Το εύρημα αυτό θα μπορούσε να τοποθετήσει την Ινδία ως τον έκτο μεγαλύτερο κάτοχο πόρων λιθίου παγκοσμίως, μπροστά από την Κίνα. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να επηρεάσει τις μακροπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες προβλέψεις της Ινδίας για την προσφορά λιθίου και να τη βοηθήσει να ξεπεράσει τις τρέχουσες αβεβαιότητες που σχετίζονται με τον ανταγωνισμό ΗΠΑ-Κίνας για την κυριαρχία στην αλυσίδα εφοδιασμού EV.
Στην πραγματικότητα, η διαπίστωση αυτή μπορεί να συμβάλει στην ανάδειξη της Ινδίας σε πράσινο βιομηχανικό κόμβο. Στην προσπάθειά της να γίνει αξιόπιστος προμηθευτής μπαταριών ιόντων λιθίου, η Ινδία ανταγωνίζεται εδώ και καιρό την Κίνα.
Αυτό γίνεται υπό το πρίσμα της δυνατότητας εξαγωγής αυτών των μπαταριών στο μέλλον και της πρόσφατα αναβαθμισμένης κατάταξης της Ινδίας ως της τρίτης μεγαλύτερης αγοράς οχημάτων στον κόσμο. Εάν η Ινδία τα καταφέρει, ίσως μπορέσει να εξάγει μοτοσικλέτες χαμηλού κυβισμού, σκούτερ και προσιτό γεωργικό εξοπλισμό σε άλλες αναπτυσσόμενες χώρες.
Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν. Τα αποθέματα λιθίου που έχουν εντοπιστεί βρίσκονται περίπου τριάντα μίλια μακριά από τη Γραμμή Ελέγχου, η οποία χωρίζει το κατεχόμενο από το Πακιστάν Κασμίρ από το ινδικό ενωσιακό έδαφος Τζαμού και Κασμίρ. Η Ινδία πρέπει να αντιμετωπίσει τη δυσκολία της αξιοποίησης ενός πολύτιμου πόρου από την πιο ασταθή πολιτικά περιοχή της. Από το 1947, στην περιοχή έχουν ξεσπάσει πολυάριθμες συγκρούσεις και βίαιες αψιμαχίες μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, που συχνά τροφοδοτούνται από Πακιστανούς αυτονομιστές. Επιπλέον, η περιοχή Reasi είναι μια λοφώδης περιοχή με εύθραυστο οικοσύστημα. Επιπλέον, σε σύγκριση με τα αποθέματα της Βολιβίας (21 εκατομμύρια τόνοι), της Αργεντινής (17 εκατομμύρια τόνοι) και της Αυστραλίας (6,3 εκατομμύρια τόνοι), το εύρημα λιθίου της Ινδίας είναι συγκριτικά μέτριο. Έτσι, παρόλο που η ανακάλυψη θα ενισχύσει την πράσινη οικονομία της χώρας, είναι ανεπαρκής.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως, δεδομένων αυτών των διαφορετικών και απαιτητικών συνθηκών, η Ινδία διερευνά επίσης το λίθιο πέρα από τα εθνικά της σύνορα.
Αναζήτηση στην Αφρική
Ο Υπουργός Μεταλλείων, V.L. Kantha Rao, δήλωσε τον Μάρτιο του 2024 ότι η Ινδία αναζητά την Αφρική για να καλύψει τις κρίσιμες ανάγκες της σε ορυκτά, ιδίως τη Ζάμπια, τη Ναμίμπια, τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (ΛΔΚ), τη Γκάνα και τη Μοζαμβίκη.
Αρκετά αφρικανικά έθνη φέρεται να προσέγγισαν την ινδική κυβέρνηση νωρίτερα το 2022. Προσφέρθηκαν να δώσουν πρόσβαση στους ζωτικής σημασίας ορυκτούς πόρους τους με αντάλλαγμα την αποπληρωμή μέρους των αναπτυξιακών τους δανείων. Οι λεπτομέρειες αυτών των χωρών παραμένουν αδιευκρίνιστες, αλλά η απόκτηση πρόσβασης στο αφρικανικό λίθιο θα προωθούσε σημαντικά την ανάπτυξη της πράσινης βιομηχανίας της Ινδίας.
Η απόκτηση πρόσβασης σε αφρικανικούς πόρους είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της βιομηχανίας λιθίου της Ινδίας, αλλά η κυριαρχία της Κίνας στον τομέα αυτό αποτελεί σημαντική πρόκληση.
Με την πάροδο των ετών, η Κίνα έχει αποκτήσει σχεδόν μονοπώλιο σε αρκετές βασικές αλυσίδες εφοδιασμού ορυκτών, όπως κοβάλτιο, λίθιο και πολλά μέταλλα σπάνιων γαιών. Ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού λιθίου και είναι ο κορυφαίος διυλιστής λιθίου. Παρά το γεγονός πως κατέχει μόνο ένα μικρό κλάσμα των παγκόσμιων αποθεμάτων λιθίου - λιγότερο από 7% - η Κίνα παράγει τα περισσότερα από τα νέα ενεργειακά οχήματα που πωλούνται. Είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας, διυλιστής και καταναλωτής λιθίου, διαχειρίζεται το 70% της παγκόσμιας παραγωγής και αγοράζει το 70% των ενώσεων λιθίου, κυρίως για τον εγχώριο τομέα κατασκευής μπαταριών.
Από το 2018, η Κίνα, η οποία βασίζεται στις εισαγωγές για περίπου τα δύο τρίτα των πρώτων υλών της, αποκτά επιθετικά μεγάλα ορυχεία λιθίου σε όλο τον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει επενδύσει σε ορυχεία στη Ζιμπάμπουε, τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, την Αργεντινή, την Αυστραλία και τον Καναδά. Σύμφωνα με ορισμένες προβλέψεις, μέχρι το 2025, τα ορυχεία υπό κινεζικό έλεγχο αναμένεται να παράγουν 705.000 τόνους επεξεργασμένου λιθίου για μπαταρίες, μια σημαντική αύξηση από τους 194.000 τόνους που παρήχθησαν το 2022.
Μελλοντική πορεία
Η Ινδία βρίσκεται σε κομβικό σημείο για την ανάπτυξη της βιομηχανίας λιθίου. Ένας ακμάζων τομέας λιθίου θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά την οικονομική ευημερία της χώρας. Κατά συνέπεια, η Ινδία δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού της με λίθιο για να υποστηρίξει τη μελλοντική ανάπτυξη, να ηγηθεί της μετάβασης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να μειώσει τα στρατηγικά τρωτά σημεία. Ωστόσο, η εξάρτηση της χώρας από τις εισαγωγές από την Κίνα και η εύθραυστη αλυσίδα εφοδιασμού της ενέχουν κινδύνους για τη σταθερότητα της πρόσβασής της σε βασικά ορυκτά.
Εδώ έγκειται το παράδοξο: για να μπορέσει η Ινδία να προχωρήσει στην αλυσίδα αξίας του λιθίου, πρέπει να πλοηγήσει τη σχέση της με την Κίνα πιο αποτελεσματικά.
Η Κίνα επιδιώκει εδώ και καιρό τη σταθερή προμήθεια κρίσιμων ορυκτών όπως το λίθιο μέσω στρατηγικών όπως η πρωτοβουλία Belt and Road. Ενώ οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι επικεντρώνονται στην προώθηση της συνεργασίας με την Αφρική και στη σύνταξη καταλόγων βασικών ορυκτών, οι κινεζικές εταιρείες βρίσκονται ενεργά επί τόπου, συμμετέχοντας στον «ψυχρό πόλεμο των ορυκτών» και εκμεταλλευόμενες την αναποφασιστικότητα της Δύσης, αποκτώντας αφρικανικά ορυχεία και δημιουργώντας εγχώρια διυλιστήρια επεξεργασίας.
Η Ινδία θα πρέπει να συνεργαστεί με τις ομοϊδεάτισσες χώρες του Παγκόσμιου Νότου για να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Κίνας. Ο τρόπος με τον οποίο το Νέο Δελχί θα αντιμετωπίσει την «πρόκληση της Κίνας» στην εξασφάλιση πρόσβασης στους πόρους λιθίου της Αφρικής θα μπορούσε να διαμορφώσει την ενεργειακή μετάβαση και να καθιερώσει τη χώρα ως ηγέτη στον Παγκόσμιο Νότο.