Γράφει ο αντιστράτηγος ε.α., Κωνσταντίνος Κούσαντας
1. Το 2003 ο τότε Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Τάσος Παπαδόπουλος ζητούσε επιτακτικά από την Κυβέρνηση της Αθήνας την οριοθέτηση ΑΟΖ την εποχή που η Αθήνα όχι μόνο δεν έδειχνε κανένα ενδιαφέρον κατευνάζοντας την Τουρκία αλλά και του συνιστούσε να μην οριοθετήσει ΑΟΖ με την Αίγυπτο.
2. Από το 2009 η Ελλάδα και η Αλβανία είχαν ήδη συμφωνήσει σε μια διευθέτηση ΑΟΖ, η οποία όμως δεν εφαρμόστηκε ποτέ, καθόσον η Αλβανία δεν την επικύρωσε στο Συνταγματικό Δικαστήριό της, λόγω επίδρασης της Τουρκίας. Η Ελλάδα δεν άσκησε ποτέ βέτο για την συμφωνία με την ΑΟΖ και επίσημα εντάχθηκε η Αλβανία στο ΝΑΤΟ.
3. Επιπλέον από το 2009 η Ελλάδα ούτε έχει προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης αλλά ούτε και θέτει κανένα εμπόδιο στην ένταξη της Αλβανίας στην ΕΕ η οποία προχωρά ανεμπόδιστα μετά την 3η Διάσκεψη Προσχώρησης στην ΕΕ την 17 Δεκ 2024 στις Βρυξέλλες με επικεφαλής την Ράμα και την υποβοήθηση της Ουγγαρίας ως προεδρεύουσα χώρα
4. Το 2011 η Ελλάδα μαζί με την Κυπριακή Δημοκρατία δεν είχε προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο του ΟΗΕ όταν η Τουρκία όρισε υφαλοκρηπίδα με το ψευδοκράτος.
5. Το 2015 Ελλάδα και η Κυπριακή Δημοκρατία επίσης είχαν αδρανήσει όταν μονομερώς κατά παραβίαση της ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας, άρχισε η κατασκευή του κοινού αγωγού Άρδευσης και Ύδρευσης από την Τουρκία με τα κατεχόμενα με ταυτόχρονα παράβαση της unclos που αφορά την επίβλεψη κατασκευής του αγωγού άρθρου 79 στον βυθό της Κυπριακής Δημοκρατίας.
6. Το 2023 η Ελλάδα μαζί με την Κυπριακή Δημοκρατία δεν είχε προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο του ΟΗΕ όταν η Τουρκία όρισε ΑΟΖ με το ψευδοκράτος.
7. Τον Δεκέμβριο του 2023 η Λιβύη επέκτεινε την Συνορεύουσα Θαλάσσια Ζώνη μονομερώς προκειμένου να ανακηρύξει Συνορεύουσα Ζώνη 12 νμ επιπλέον των 12 νμ Χωρικών Υδάτων προς Βορρά ενώ το Ελληνικό ΥΠΕΞ αρκέστηκε σε ρηματική διακοίνωση (non paper διαμαρτυρία) και επιστολή
8. Από τον Δεκέμβριο του 2023 και μετά μέχρι σήμερα, η επέκταση της συνορεύουσας ζώνης της Λιβύης (αποτελεί τμήμα της ΑΟΖ με πολλά νομικά και οικονομικά δικαιώματα) φαίνεται να μην έχει ανησυχήσει την Ελληνική πλευρά που δεν έχει δείξει καμία πρόθεση να ανταποδώσει την ανακήρυξη Ελληνικής Συνορεύουσας Ζώνης
9. Ενώ η Τουρκία κατάθεσε στον ΟΗΕ το τούρκο λιβυκό μνημόνιο το 2019, θα περίμενε ο οποιοσδήποτε η Ελλάδα άμεσα να επεκτείνει τα Χωρικά της Ύδατα στα 12 νμ στο Νότιο Κρητικό Πέλαγος από τον 26ο Μεσημβρινό (Ανατολική Κρήτη όπου αρχίζει η Έλληνο Αιγυπτιακή ΑΟΖ) μέχρι το δυτικότερο σημείο ΑΟΖ Ελλάδας - Ιταλίας, αλλά το φοβικό σύνδρομο της πολιτικής ηγεσίας καλά κρατεί
10. Ενώ το 2022 το καλοκαίρι όταν η Τουρκία έβγαλε το ερευνητικό σκάφος "Αμπντουλ Χαμίτ" να κάνει έρευνες Βόρεια της Κυπριακής Δημοκρατίας, επικαλούμενη μάλιστα άδεια από τα Κατεχόμενα, Ελλάδα και Κυπριακή Δημοκρατία δεν προσέφυγαν στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για καταπάτηση ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας και των ψηφισμάτων 1974, 1983, 1984
11. Τον Αύγουστο του 2024 υποβλήθηκε τουρκικό αίτημα ηλεκτρικής διασύνδεσης Τουρκίας κατεχομένων στον ENTSO - Ε (European Network of Transmission System Operators for Electricity) που αποτελείται από 40 χώρες της ΕΕ χωρίς η Τουρκία να είναι μέλος (παρατηρητής), με στόχο την ένταξη του καλωδίου Ηλεκτρικής Διασύνδεσης μέσα στο 10ετές πρόγραμμα με πιστώσεις της ΕΕ χωρίς καμία αντίδραση από την Ελλάδα και Κυπριακή Δημοκρατία
12. O Ευρωπαϊκός Θαλάσσιος Χωροταξικός Χάρτης που έχει εκδώσει η ΕΕ το 2024 για την οριοθέτηση της ΑΟΖ στην Ελλάδα και Κυπριακή Δημοκρατία με 12 νμ Εθνική Κυριαρχία Χωρικών Υδάτων δεν έχει ληφθεί με σοβαρότητα ούτε από Αθήνα ούτε από Λευκωσία. Κανένα επίσημο σχόλιο και από τα δύο ΥΠΕΞ
13. Η οποιαδήποτε πρόθεση της Τουρκίας να οριοθετήσει ΑΟΖ με την Συρία χωρίς αντικείμενες ακτές θα έπρεπε να είχε κινητοποιήσει Ελλάδα και Κυπριακή Δημοκρατία για άμεση προσφυγή - καταγγελία στον ΟΗΕ και ταυτόχρονα στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης που αποτελεί Κύριο Θεσμικό Όργανο του ΟΗΕ. Επισημαίνεται ότι οι αποφάσεις του ΣΑ του ΟΗΕ για το καθεστώς στην Κυπριακή Δημοκρατία του 1974, 1983 και 1984 είναι απόλυτα σεβαστές στην Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
14. Η καθυστερημένη παραπομπή του θέματος οριοθέτησης ΑΟΖ Τουρκίας Συρίας στην Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ την 03 Φεβ 2025, αποτελεί από την Κυπριακή Δημοκρατία και Ελλάδα στρατηγικό λάθος. Η καταγγελία της Τουρκίας με τεράστια χρονική αδράνεια στην ΕΕ δεν έχει καμία αξία διότι δεν υπολογίζει τις αποφάσεις της ΕΕ και επιπλέον η ΕΕ δεν πρόκειται ποτέ να επιβάλει κυρώσεις οικονομικές στην Τουρκία καθόσον μεγάλες χώρες της ΕΕ έχουν καλές σχέσεις με την Τουρκία (Ισπανία, Γερμανία, Ιταλία)
15. Η Ελλάδα ως Μόνιμο Μέλος του ΣΑ του ΟΗΕ από την 01 Ιαν 2025, μαζί με την Κυπριακή Δημοκρατία, έπρεπε ήδη να έχει προωθήσει το θέμα στην ατζέντα του ΣΑ του ΟΗΕ για καταπάτηση εδαφικής κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το ΣΑ του ΟΗΕ έχει τεράστιες δυνατότητες επιβολής οικονομικών κυρώσεων, δίωξης Φυσικών Προσώπων, αποφάσεων επόπτευσης κλπ
Δυστυχώς όμως τα συνεχή λάθη του παρελθόντος έχουν φθάσει την χώρα μας σε νέα τεράστια απώλεια εδαφικής κυριαρχίας στην Κύπρο ενώ η Διακήρυξη των Αθηνών αγιοποιεί την Τουρκία στα μάτια της ΕΕ και ΝΑΤΟ με αποτέλεσμα η Τουρκία να προωθεί άνετα τις εδαφικές της διεκδικήσεις.
Οι πολιτικές ευθύνες του συνεχούς κατευνασμού της Τουρκίας και η δικαιολογία "τι θέλετε να κάνουμε πόλεμο" πρέπει να σταματήσει. Η στρατιωτική μεγιστοποίηση της ισχύος της Ελλάδας με 53 αεροσκάφη 4,5 γενιάς, που υπολείπεται εντελώς η Τουρκία, είναι αυτή που όχι μόνο μπορεί να αποτρέπει τον πόλεμο αλλά και να μεγιστοποιεί τα συμφέροντα του Ελληνισμού σε Ελλάδα και Κυπριακή Δημοκρατία.